پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با محوریت «بومی‌گرایی در ژانر» فراخوان خود را برای ارسال آثار توسط پژوهشگران منتشر کرد.

چارسو پرس: به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران در ادامه فعالیت‌های پژوهشی انجمن سینمای جوانان ایران و با هدف تولید محتوای تخصصی برای فیلم‌سازان فعال در حوزه فیلم کوتاه، برگزار می‌شود.

تجربه سال گذشته نشان داد که فضای انعطاف‌پذیر نسل جوان‌تر سینمای ایران آماده چرخش‌های نظری و بنیادی در نگرش فعالان این حوزه است و انتظار معمول هم این است که تغییر در نگرش‌، مستقیم یا غیرمستقیم، رویکردها و فعالیت‌های عملی را دگرگون سازد.

این چشم‌اندازِ امیدبخش شورای سیاست‌گذاری همایش را بر آن داشت که به گامی اساسی‌تر و در عین حال پرچالش اندیشیده و وارد یکی از غامض‌ترین مسائل ژانر شود که حتی در سطح جهانی هم مطالعات گسترده‌ای بر محور آن وجود ندارد و آن مناسبات میان گرایش‌های بومی‌گرا و ژانر است.

طبعاً منظور از بومی‌گرایی تکیه بر برخی جلوه‌ها و جلوه‌نمایی‌ها که درست یا غلط به مثابه مولفه‌های بومی به حساب آمده‌اند و غالباً منشأ شرق‌شناسانه دارند، نیست با این وجود مطالعات شرق‌شناسی به کلی فاقد ارزش و غیر واقعی قلمداد نخواهد شد.

بومی‌گرایی افراطی در برهه‌هایی، ممکن است مانع رشد و شکوفایی یک ژانر شده و امکان گفتگو را به کلی نابود کرده باشد البته ممکن است نگاه توریست پسند و نقطه مقابل آن، میل به هویت‌بخشیِ افراطی، ما را از آنچه واقعاً بومی است به سمت آنچه بومی نماست بکشاند بنابراین پژوهش‌های اصولی کمک می‌کند که از دام‌هایی که پیش روی این مساله وجود دارد آگاه شده، با کشف امکانات اساسی از آن پرهیز شود.

تجارب چهار دوره گذشته نشان داد که در حوزه پژوهش فیلم کوتاه آنچه بیش از همه می‌تواند مفید فایده باشد، امکان استخراج نتایجی است که بتواند چراغ راهی در پروسه ارتقای کیفی تولید (از ایده تا اجرا) باشد بنابراین همایش پنجم همانطور که گفتیم با هدف تولید محتوای تخصصی برای فیلم‌سازان فعال در حوزه فیلم کوتاه و البته توجه به «بومی گرایی در ژانر» که از طریق پیوند فیلم کوتاه با حوزه‌های دیگر پدید می‌آید، اجرا می‌شود.

پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران در سه بخش «مقالات پژوهشی»، «جستارهای آزاد» و «ترجمه» پذیرش مقاله خواهد داشت.

گاه‌شمار این دوره از همایش به شرح زیر است:

آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات: یک‌شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲

اعلام چکیده مقالات پذیرش شده: یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲

آخرین مهلت ارسال مقالات کامل: یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲

اعلام مقالات پذیرش شده برای ارائه: یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲

زمان برگزاری همایش: سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲

///.