عضو هیأت انتخاب پوستر جشنواره تئاتر فجر وجود اساسنامه مدون برای طراحی پوستر از سوی انجمن طراحان پوستر خانه تئاتر را راهی برای رسیدن به روندی درست در طراحی پوستر این رویداد هنری دانست.​

چارسو پرس:  ابراهیم حسینی که در کنار ابراهیم حقیقی، قباد شیوا، محیط طباطبایی و امیر اسمی انتخاب پوستر جدید جشنواره سی و سوم تئاتر فجر را بعد از فراخوان اعلام شده از سوی دبیر جشنواره عهده‌دار بود، درباره حواشی ایجاد شده برای پوستر جدید تئاتر فجر گفت: نکته ای که در سی و سه دوره تئاتر فجر به آن توجه نشده این است که جشنواره مدیر هنری ندارد تا نظارت بر مواد تبلیغی نظیر پوستر و کاتالوگ را در کنار دیگر امور اجرایی مربوطه انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر فجر تنها جشنواره تئاتری دنیا است که به صورت مداوم و رقابتی بخش پوستر و عکس و کتاب تخصصی عکس و پوستر را دارد، ادامه داد: این یکی از نقاط قوت و مثبت جشنواره تئاتر فجر است ولی این نقطه مثبت مسئولیت را سنگین می کند. 

مدیر چندین دوره بخش پوستر جشنواره تئاتر فجر خطاب به هنرمندان تئاتر و طراحان پوستر متذکر شد: وضعیت پیش آمده برای پوستر جشنواره تئاتر فجر حاکی از بالا رفتن سواد بصری مخاطبان است. این امر نشانگر این است که پوستر نمود فرهنگی یک جامعه است و این توجه به پوستر جشنواره سی و سوم از سوی مخاطبان امری مهم است.

5 روز مهلت کافی نبود

حسینی خطاب به افرادی که پیگیر ماجرای پوستر و حواشی آن هستند، گفت: آیا طی ۵ روز مهلت تعیین شده در فراخوان پوستر جشنواره سی و سوم می توانست پوستری هنری و با کیفیت شکل بگیرد؟ زمان کمی برای رسیدن به پوستر جشنواره وجود داشت و اجرا شدن تمام امور تیم اجرایی جشنواره منوط به داشتن پوستر بود. 

عضو هیأت ۵ نفره انتخاب پوستر جشنواره سی و سوم تئاتر فجر تأکید کرد: نفس اعلام فراخوان دبیر جشنواره برای طراحی پوستر این دوره، خوب و بیانگر باز بودن فضا و دموکرات بودن دبیر بود. این تیم ۵ نفره انتخاب هم با منظر اینکه جشنواره متعلق به ما تئاتری ها است و باید به آن کمک کنیم، همکاری کرد. پتانسیل آثاری که بعد از فراخوان اعلام شده به دست مان رسید بالا نبود واثر انتخابی در مقایسه با آثار دیگر بالاترین رأی را آورد.

یک پیشنهاد برای بهبود اوضاع

این فعال عرصه پوستر و عکس تئاتر وجود اساسنامه ای مدون از سوی انجمن طراحان پوستر خانه تئاتر را برای طراحی پوستر دوره های مختلف جشنواره تئاتر فجر را امری ضروری دانست.

وی با اشاره به اینکه طراحی پوستر دوره سی و چهارم تئاتر فجر بهتر است در طول یک سال پیش رو توسط انجمن طراحان پوستر خانه تئاتر انجام شود، متذکر شد: مسخره کردن و اهانت و اعتراض کردن به شخصیت هیأت انتخاب پوستر جشنواره سی و سوم سودی ندارد و تنها باعث می شود که بدون توجه به اینکه این نقطه سنگ بنای خوبی برای آغاز یک جریان و روند درست است، طراحی پوستر دوره آینده جشنواره هم به درستی و با برنامه ریزی انجام نشود.

حسینی تنها راه رسیدن به راهکاری درست برای طراحی پوستر جشنواره تئاتر فجر را کمک گرفتن از انجمن طراحان پوستر خانه تئاتر دانست تا این صنف پوستر دوره های بعدی جشنواره را با برنامه ریزی در طول یک سال انجام دهد.

عضو هیأت انتخاب پوستر جشنواره تئاتر فجر خطاب به جامعه گرافیک گفت: این عزیزان بدانند که هیات انتخاب پوستر بدون ریالی دستمزد و تنها به نیت کمک به جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کردند. 

حاشیه‌های پوستر دوم

وی درباره چگونگی انتخاب پوستر جدید جشنواره تئاتر فجر که همچون پوستر ابتدایی گرفتار حاشیه شده است، توضیح داد: بعد از فراخوان اعلام شده از سوی دبیر جشنواره، ۱۸ طراح برای ما طرح فرستادند. دبیر جشنواره سعی کرد به جشنواره کمک و از آن حمایت کند ولی زمان کمی که در اختیار داشتیم امکان رسیدن به یک نتیجه با کیفیت را نمی داد زیرا اگر طراحی و انتخاب پوستر بیشتر طول می کشید، تمام کارهای جشنواره ساقط می شد. 

حسینی درباره چرایی طراحی نشدن پوستر دوم جشنواره سی و سوم تئاتر توسط یکی از طراحان و گرافیست های مطرح و با سابقه، تصریح کرد: گرافیست های مطرح در ایران و کشورهای دیگر هیچگاه در فراخوان شرکت نمی کنند و سفارش قبول می کنند. نکته مهم این است که سفارشی که به یک گرافیست مطرح داده می شود باید دسته اول باشد نه اینکه پیش از آن یک بار اجرا شده باشد.

مدیر بخش مسابقه پوستر سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ضمن تشکر از اعضای هیأت انتخاب پوستر جشنواره، گفت: باید به داورها احترام گذاشت و از گرافیست هایی هم که در این فرصت کم آثاری را ارائه دادند تشکر کرد زیرا نفس کارشان خوب بود. 

وی در پایان تأکید کرد: امروز باید اول راه طراحی پوستر جشنواره سی و چهارم باشد و از امروز این کار را باید شروع کرد زیرا جشنواره سی و سوم آخرین دوره جشنواره تئاتر فجر نیست.