نام ‌جمشید مشایخی با بازیگری گره خورده است. در طی سالیان طولانی او در بی‌شمار تئاتر و تله‌تئاتر و فیلم بازی کرد و در کنار علی نصیریان، عزت الله انتظامی، داود رشیدی و محمدعلی کشاورز یکی از پنج تن سینمای ایران بود. در سالمرگ او نگاهی به کارنامه او کرده‌ایم:

چارسو پرس: جمشید مشایخی در سال ۱۳۱۳ در تهران متولد شد. علاقه‌اش به نمایش و بازیگری با بازی در یک نمایش در مدرسه و دست زدن‌های پس از پایان آن شروع شد. در خاطراتش می‌گوید: «کلاس پنجم ابتدایی بودم که مدیر مدرسه برای جشن پایان تحصیلی تصمیم به اجرای نمایشی با نام «مناظره شتر و موتور» گرفت.   این نمایش گفت‌وگویی بود بین شتر و موتور که من نقش شتر را بازی و از شتر تعریف می‌کردم و دوستم ناصرحجازی نقش موتور را به‌عهده داشت.   علاوه بر بچه‌ها، والدین آن‌ها هم دعوت شده بودند و در حیاط مدرسه به تماشای آن نشستند. بعد از اجرا هم حسابی تشویق‌مان کردند.   این تشویق من را خیلی متاثر کرد. آنقدر که زمینه‌ساز کارها و فعالیت‌های بعدی من شد تا جایی که در اوقات فراغت (3 ماه تعطیلی) ‌ کارم این شده بود که نمایشنامه می‌نوشتم. چند نفر از بچه‌ها را دور خودم جمع می‌کردم (به‌اصطلاح یک گروه نمایش تشکیل می‌دادم) ‌ و علاوه بر بازی در کنار آن‌ها، کار را هم کارگردانی می‌کردم.   وقتی هم خوب تمرین می‌کردیم و آماده می‌شدیم، می‌رفتیم خانه همسایه‌ها، صندلی جمع می‌کردیم و ردیف می‌چیدیم و برای تماشاچی‌ها با تخته‌های چوبی و پتوهای سربازی صحنه درست می‌کردیم. بعد هم کارت دعوت درست می‌کردیم و می‌فرستادیم برای همسایه‌ها و ساکنان مجتمع که نمایشنامه‌مان تماشاچی هم داشته باشد.»

این علاقه ادامه پیدا کرد و آن قدر محکم بود که از مدرسه نظام و بعد از بیمارستان ارتش فرار کند و مقابل خواست پدرش که می‌خواست از او یک نظامی ‌بسازد، بایستد. مشایخی اما کار تئاتر را به صورت حرفه‌ای از سال 1336 و با بازی در نمایش‌ «وظیفه پزشک»، نوشته «پیراندللو» با کارگردانی علی نصیریان شروع کرد؛ نمایشی که اول قرار بود نقش کوتاهی در آن بازی کند، اما با رفتن یکی از بازیگران نقش بلندتری نصیبش شد. بعد از آن در نمایش‌های بسیاری از جمله   «آی بی‌کلاه، آی باکلاه» نوشته غلامحسین ساعدی، «لونه شغال» و «افعی» اثر علی نصیریان، «آندورا» اثر ماکس فریش و «مرده‌های بی کفن و دفن» نوشته ژان پل سارتر به کارگردانی حمید سمندریان بازی کرد.

مشایخی بعد وارد سینما شد و کم کم دیگر در تئاتر حضور نداشت. او در سینما با کارگردان‌های بزرگی مثل ابراهیم گلستان، داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، علی حاتمی، بهمن فرمان آرا، فریدون گله و ناصر تقوایی کار کرد.  در این مدت او البته حواشی هم داشت. مثل عذرخواهی که از طرف مردم ایران به دلیل نوشته‌های غیرمحترمانه در اینستاگرام لئونل مسی از این بازیکن فوتبال کرد. همینطور اعتراضش در جشن منتقدان سینما نسبت به حضور پررنگ عزت الله انتظامی ‌در تیزرهایی که در این جشن از بازیگران پخش شد. مشایخی در سیزده فروردین سال 1397 درگذشت.

اینفوگرافیک؛ به‌یادماندنی‌های جمشید مشایخی در سومین سال درگذشت  

///.


منبع: همشهری آنلاین