این کنجکاوی وجود دارد که بدانیم تئاتر درکشورهای اطرافمان به چه شکل اتفاق می افتد اما واقعیت این است علیرغم اینکه تئاتر در ایران هم بسیار حضور جوانی دارد اما هیچکدام از کشورهای منطقه تئاتر با این سطح و کیفیت ایران را ندارند.

چارسو پرس: دکتر محمدرضا خاکی که با نمایش دیده بانان ، نمایشنامه ای از پیر روبر لوکلرک نویسنده فرانسوی ، که پس از اتمام اجراهای عمومی آن با دو اجرا از این اثر در اولین روز سی و سومین دوره جشنواره تئاتر فجر بخش مرور حاضر شده بود در گفتگو با خبرنگار سایت خبری تئاتر گفت : امید دارم این دوره جشنواره کیفیتی معادل سابقه و تجربه برگزاری اش ارائه بدهد ، فعلاً چون در روز آغازین این رویداد هستیم قضاوتی نخواهم داشت و اظهار امیدواری میکنم که این دوره جشنواره بستر مناسبی باشد برای دوستداران و دانشجویان تئاتر که شاهد اجرای نمایشهای خوبی از سراسر کشور و حتی نمونه های خارجی حاضر در جشنواره باشند .

وی درباره حضور دانشگاهیان در این دوره جشنواره افزود : بیشتر دست اندرکاران حال حاضر تئاتر از دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته هستند و نیروهای خوب با پتانسیل اجرائی بالقوه خوب در تئاتر کشور حضور دارند و نیاز است فرصتهایی مثل جشنواره فجر فقط به دو یا چند اجرا محدود نشده و گفتگو و پژوهش در قالب نشستهای آموزشی و کنفرانسها مستمر بوده تا گفتگو بین تئاتری های کشور اتفاق بیفتد.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد جشنواره تئاتر فجر ، امروزه نیازمند یک بخش و دبیرخانه دائمی که دارای برنامه ریزی منسجم و متمرکز حتی در قالب تشکیلاتی کوچک اما بسیار متخصص و کاربردی می باشد که البته قابلیت و توان و نیروی متخصص کافی برای این امر وجود دارد که بتواند بخصوص  در بخش تئاتر بین الملل در جهت شناخت و ایجاد ارتباط و رایزنی های لازم برای حضور گروههای خارجی و یک تعامل دو سویه ایجاد کرده که بشود در طول این رویداد شاهد برگزاری و حضور برنامه های با کیفیت بهتری باشیم

چون واقعیت این است که کارها باید در بازه زمانی مناسبی صورت پذیر، انجام این برنامه ریزی ها با عجله از این کیفیت می کاهد و اینطور نباشد که فقط از جشنواره عبور نکنیم .

کارگردان نمایش مرغ دریائی در رابطه با حضور تئاتر برخی کشورهای عربی در این دوره جشنواره افزود ، این کنجکاوی وجود دارد که بدانیم تئاتر درکشورهای اطرافمان به چه شکل اتفاق می افتد اما واقعیت این است علیرغم اینکه تئاتر در ایران هم بسیار حضور جوانی دارد اما هیچکدام از کشورهای منطقه تئاتر با این سطح و کیفیت ایران را ندارند . این خوب است که گفتگوی فرهنگی وجود داشته باشد و تعاملات هنری داشته باشیم و فارغ از همه مرزبندی ها به تبادل فرهنگی بپردازیم و دعوت از این گروهها نیز می تواند تجربه خوبی باشد . همانطور که در اول گفتم امیدوارم همه چیز به خوبی برگزار شود و شاهد جشنواره خوبی باشیم .



نویسنده: محمد وفایی