علاقمندان به هنرهای نمایشی روز گذشته در اولین روز از برگزاری سی وسومین جشنواره تئاتر فجر مهمان 6 نمایش صحنه ای در تالارهای مختلف تئاتر بودند.

چارسو پرس: سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر روز گذشته با اجرای 14 اثر نمایشی فعالیت خود را آغاز کرد. نمایش های مختلفی در بخش های صحنه ای، خیابانی و رادیو تئاتر در اولین روز میزبان مخاطبان بودند.

نمایش «بیرون پشت در» به کارگردانی ایمان اسکندری اولین نمایشی بود که در ساعت 16 در بخش صحنه ای جشنواره اجرا شد. این اثر نمایشی که در بخش مرور و مسابقه بین الملل جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفته بود در اجرای اول خود میزبان داوران این بخش شامل مسعود رایگان، مجید سرسنگی، محمود عزیزی، جیمز ساترلند از نیوزلند و اینگرید دی‌کتلر از بلژیک بود.

این اجرا نزدیک به 30 دقیقه تاخیر داشت اما به نسبت روز اول جشنواره و اولین اجرای نمایش های صحنه ای با استقبال نسبی مخاطبان تئاتر روبرو شده بود. نوید محمدزاده، اشکان خیل نژاد، اشرف طباطبایی، نصرالله قادری، کریم اکبری مبارکه و ... از جمله هنرمندانی بودند که از اجرای اول این اثر نمایشی دیدن کردند.

«بیرون پشت در» شرح حال ناامیدانه سرباز به نام بكمان است كه پس از سه سال اسارت در سیبری، برای پیدا كردن همسر و خانه اش به آلمان باز می گردد اما متوجه می شود که همسرش به او خیانت کرده و خانه و زندگی اش را از دست داده است. او همه درها را به این منظور باز می كند ولی همگی به روی او بسته می شوند. حتی پس از خودكشی، رودخانه هم او را نمی پذیرد و بکمان را به سوی ساحل پس می زند، بکمان می خواهد با واگذار کردن مسئولیتی که بر دوش داشته به آرامش برسد اما...

روایت دردناک زندگی مردانی که از جنگ بازگشته اند و جامعه پذیرای آنها نیست با فضاساری اکسپرسیونیستی کارگردان که در مواقعی رعب آور و ترسناک جلوه می کند در اثر به درستی پرداخت شده است. نکته مورد توجه در این اثر نمایشی پرداختن به حرکات فیزیکی بازیگران بدون از دست رفتن متن نمایشنامه و کم رنگ شدن داستان و دیالوگ ها است. البته این نمایش در فضاسازی و چیدمان صحنه و میزانسن شباهت هایی به «ویتسک» رضا ثروتی داشت که سال گذشته در همین ایام و در همین تالار حافظ به صحنه رفته بود.

گریم و طراحی لباس اکسپرسیونیستی، نورپردازی، موسیقی و طراحی صدای نمایش که یادآور آثار سینمایی سوررئال است و بازی متقاعد کننده توماج دانش بهزادی در نقش بکمان از ویژگی های این اثر نمایشی بودند. در پایان این اجرا نیز دانش بهزادی و رضا پورخلیلی خواننده اپرای نمایش با تشویق مخاطبان روبرو شدند.

رزگار خاطری، پوریا سلطان‌زاده،‌ حمید حبیبی‌فر، رضا پورخلیلی، مهتاب جورابچی، نعیمه دوستی، سهراب دانش‌بهزادی، علیرضا قنبری، وحید ملکی،‌ میلاد حسینی و درنا سادات رهنمایی دیگر بازیگران این نمایش بودند.

استقبال مخاطبان از «به اتفاق خانواده»

نمایش «به اتفاق خانواده» نوشته و کارگردانی رسول کاهانی دیگر نمایشی بود که روز گذشته در دو نوبت 18 و 20 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. این اثر نمایشی در دو بخش نسل نو مسابقه تازه های تئاتر ایران میزبان علاقمندان بود و با استقبال بسیار خوب مخاطبان نیز روبرو شد تا جایی که در اولین اجرای، تماشاگران تا دو ردیف جلو صحنه روی زمین نشسته بودند و عده ای هم ایستاده نمایش را تماشا می کردند.

یارتا یاران، نوید محمدزاده، آزاده صمدی، اشکان خیل نژاد،جهانبخش سلطانی و ... از جمله هنرمندانی بودند که اجرای اول این اثر نمایشی را دیدند.

تینو صالحی، سیامک اخوان، الهه شه پرست، میثم نوروزی، داریوش رشادت، مهناز مهدی زاده، توحید نوروزی و مجتبی بتوندی در این نمایش به ایفای نقش می پرداختند و همچنین صدای ناهید مسلمی به عنوان مادر خانواده در کار شنیده می شد.

این نمایش روایت یک روز از زندگی خانواده ای است که در تدارک آماده شدن برای مراسم عروسی برادر بزرگ خانواده هستند اما شادی و سرخوشی آنها در نهایت به یک بحران منتهی می شود. «به اتفاق خانواده» نمایشی رئالیستی است که در طراحی صحنه و بازی ها به آثار ناتورالیستی پهلو می زند.

پرداخت مناسب شخصیت ها، غافلگیری مخاطب، داستان پردازی و توجه به ویژگی های زندگی طبقه متوسط جامعه از جمله نکات مثبت این اثر نمایشی بودند اما یکدست نبودن بازی بازیگران و نوسانی که در ارائه نقش های برخی از آنها وجود داشت در مواقعی باعث افت ریتم اثر می شد. همچنین این نمایش در داستان، طراحی صحنه و بازیگران مشترک شباهت هایی با نمایش«قصه ظهر جمعه» محمد مساوات داشت و بسیاری از مخاطبان این نمایش را در راستای همان تجربه قلمداد کردند.

اما نهایتا «به اتفاق خانواده» نمایشی بود که توانست مورد پسند مخاطبان قرار بگیرد و به عنوان اثری از یک کارگردان جوان تئاتر نمایشی قابل قبول در کارگردانی و داستان پردازی از آب درآمده بود.

«مرگ فروشنده» مرگ باشکوهیه

نمایش «مرگ فروشنده» نوشته آرتور میلر و کارگردانی نادر برهانی مرند در بخش مرور تئاتر ایران و مسابقه بین الملل، قرار بود ساعت ۲۰:۳۰ در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه برود اما به دلیل اینکه داوران این بخش ابتدا از نمایش «دیده بانان» محمدرضا خاکی در تالار چهارسو دیدن کرده بودند و به خاطر تاخیری که اجرای آن نمایش داشت به اجرای «مرگ فروشنده» نیز دیر رسیدند به همین دلیل این نمایش با تاخیر روی صحنه رفت.

«مرگ فروشنده» نیز با استقبال نسبی مخاطبان همراه بود و اکثر صندلی های سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر پر شده بودند.

 این اثر، قصه خانواده‌ای است که در دوره رکود اقتصادی دهه ۴۰ امریکا زندگی می‌کنند. حمیدرضا آذرنگ، نسیم ادبی، داریوش موفق، رحیم نوروزی، حمیدرضا نعیمی، محمدرضا رحیمی و...از جمله بازیگران این نمایش‌اند.

بازی تاثیرگذار حمیدرضا آذرنگ در نقش ویلی لومان در پایان اجرا با تشویق حضار همراه بود. ویلی لومان یکی از کاراکترهای دنیای درام است که توسط آرتور میلر خلق شده، فروشنده ای از کار افتاده که مدت هاست دوران اوجش به سررسیده و خود را ناکارآمد و بی مصرف می پندارد بنابراین تصمیم می گیرد دست به خودکشی بزند تا خانواده اش بتوانند با استفاده از حق بیمه وی زندگی شان را سرو سامان ببخشند.

«کسی دست به عصا توی شکمم راه می‌رود» میزبان نماینده مردم گچساران مجلس شد

همچنین نمایش «کسی دست به عصا توی شکمم راه می‌رود»، نوشته صابر محمدی و کارگردانی علی شفیعی یکی دیگر از آثار برگزیده بخش تئاتر مناطق از گچساران است. این اثر نمایشی با بهره‌گیری از آیین‌ها و فضای بومی استان کهگیلویه و بویر احمد اجرا شد.

مهرداد علیپور، صالح کرمی، سعید کیامرثی، محبوبه خادمی، اعظم فرزین، مینا پناه‌پوری و فاطمه ملک‌زاده در این نمایش که ساعت‌های ۱۶ و ۱۸ در تماشاخانه مهر حوزه هنری اجرا شد، بازی می‌ کردند.

در اجرای شب گذشته این اثر نمایشی غلامرضا تاج گردون نماینده مردم گچساران و باشت، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رییس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، مهمان نمایش بود و به تماشای کار گروه گچسارانی نشست.

بعد از دیدن نمایش تاج گردون ضمن تبریک به گروه اجرای این نمایش نسبت به مشکلاتی که در تئاتر شهر گچساران وجود دارد با گروه صحبت کرد و توضیح داد که احتیاجات تئاتر این شهرستان در دستور کار قرار گرفته و برای بررسی در اختیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز قرارداده شده است.

نارضایتی مردم از «بیتل ها»

بیتل‌ها» نمایشی به قلم محمد چرمشیر و کارگردانی مهدی سالاری از دیگر آثاری بود که در نخستین روز جشنواره به عنوان یکی از برگزیدگان تئاتر مناطق از کرمانشاه روی صحنه رفت. به توجه به اینکه متن نمایشنامه از نوشته های دهه 70 محمد چرمشیر محسوب می شود جمعیت بسیاری برای دیدن این اثر نمایشی به تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان آمده بودند اما در پایان نمایش اکثر آنها با نارضایتی از دیدن این کار از سالن خارج شدند.

«بیتل ها» نتوانست در اجرا رضایت مخاطبان را به دست آورد و بسیاری از تماشاگرانی که به دیدن نمایش آمده بودند باورشان نمی شد که این نمایشنامه توسط محمد چرمشیر به نگارش درآمده باشد.

این اثر نمایشی که در دو نوبت 17 و  19 به صحنه رفت قصه چهار دوست است که یک شب در خانه‌ای گردهم می‌آیند و یک اتفاق سبب برملا شدن رازی بین آنها می‌شود. سمیه رضایی، ندا قاسمی، اکرم یدی و سمیه مهری بازیگران این نمایش‌ بودند.