«کابوس زنی در خواب»، نمایشی برگرفته از آیین‌ها و سنت‌های بومی گچساران است که با محوریت مسائل زنان در سومین روز از جشنواره تئاتر فجر به صحنه می‌رود.

چارسو پرس: نمایش «کابوس زنی در خواب» به نویسندگی اورنگ نارکی و کارگردانی مسلم نارکی، اثری آیینی و سنتی است که زندگی یک زن در جامعه‌ای بومی را به تصویر می‌کشد. کارگردان نمایش در این‌ رابطه توضیح داد: «این نمایش برگرفته از آیین‌ها و سنت‌های بومی است و مشکلاتی را نشان می‌دهد که شاید برای یک زن در چنین جامعه‌ای به وجود بیاید. ما در این نمایش از آیین‌های عروسی و حنابندان تا سنت‌های روزانه استفاده کردیم. با این‌حال، همه این مسائل را سعی کردیم به صورت موجز و با در نظر گرفتن زیبایی شناسی تئاتر نشان دهیم.»

نمایش «کابوس زنی در خواب» که در بخش مرور جشنواره سی‌و‌سوم فجر حضور دارد، پیش از این هشت شب اجرای عمومی را در گچساران تجربه کرده است. نارکی در این باره گفت: «ما هشت شب در گچساران اجرای عمومی رفتیم و با استقبال خیلی خوب تماشاچیان مواجه شدیم. فضای نمایش برای آن‌ها بسیار ملموس بود که توانستند با آن ارتباط خوبی بگیرند.»

این کارگردان با تاکید بر این‌که مخاطبان غیربومی هم می‌توانند با زبان نمایش «کابوس زنی در خواب» ارتباط برقرار کنند، افزود: «زبان کار ما، فارسی عامیانه است، جوری که تماشاچیان غیر بومی هم کاملاً آن را درک کنند. در جاهایی که از زبان محلی هم استفاده شده، برای مخاطبان غیر بومی قابل فهم است.»

او موسیقی این نمایش را تلفیقی از نواهای بومی و غیر محلی دانست که شکل و حسی امروزی دارد و برای مخاطب جذاب است.

مسلم نارکی همچنین با اشاره به حضور پررنگ زنان در نمایش‌اش گفت: «ما گروهی به نام صفیر هستیم که از سال 72 تاسیس شده‌ایم و سعی داریم با ایجاد فضایی بومی، به مشکلات زنان در جامعه سنتی بپردازیم. این نمایش هم در ادامه همین رویکرد است.»

زهرا افشین‌زاده، پگاه زنیان‌زاده، هانیه کرد‌لو، مرضیه صفری، نسترن هاشم‌زاده، بینا هاشم‌زاده، زهرا علی‌نژاد، مریم گرجی‌زاده، شکوفه عاشوری و امین کرمی از بازیگران این نمایش هستند.

 

نمایش «کابوس زنی در خواب»، روز جمعه، سوم بهمن در دو نوبت 17 و 20 در تالار حافظ به صحنه می‌رود.

سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری دکتر اردشیر صالح‌پور تا 12 بهمن ماه 93 ادامه دارد.