مدیر امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی می‌گوید امسال برخلاف آنچه در دوره‌های گذشته جشنواره تئا‌تر فجر سابقه داشت، سهمیه‌ معینی برای مناطق تئاتری کشور لحاظ نشد. رونده معتقد است هفده نمایش‌ منتخب برای حضور در جشنواره از کیفیتی بالا‌تر نسبت به سایر رقبا برخوردار بودند.

چارسو پرس: پس از انتشار برنامه اجرای گروه‌های حاضر در سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر سوالی ذهن عده‌ای از فعالان و هنرمندان را به خود مشغول کرد. اینکه براساس کدام شیوه‌نامه تقسیم‌بندی و ملاک از پیش اعلام شده‌ای ۱۷ نمایش از چهار منطقه تئاتری کشور امکان حضور در فهرست نهایی اجرا‌ها را بدست آوردند؟

ملاکی که در سال‌های گذشته اعلام می‌شد و به عنوان مثال مسئولان امر چنین مطرح می‌‌کردند در صورت شایستگی از هر منطقه سه یا چهار گروه امکان حضور در جشنواره را خواهند داشت. اتفاقی که در دوره سی و سوم رخ نداد و در ‌‌نهایت نام هفده نمایش برای شرکت در مهم‌ترین رقابت سالانه تئا‌تر کشور اعلام شد.

حسن رونده(مدیر امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی) درباره دلیل انتخاب هفده نمایش به نمایندگی از مناطق تئاتری کشور در سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر گفت: این گزینش از میان گروه‌های شرکت کننده در چهار منطقه تئاتری صورت گرفته و به این شکل بوده که ۱۳ نمایش پس از رقابت در این مناطق چهارگانه امکان حضور در جشنواره را به دست آوردند.

این مسئول با بیان اینکه هیچ سهمیه مشخصی در ارتباط با تعداد نمایش‌های منتخب استان‌ها در کار نبوده؛ گفت: چهار نمایش دیگر پیشنهاد داوران به دبیر جشنواره بوده که پس از بررسی صورت جلسه‌ بازبینی و آرای داوری‌ها در مناطق انتخاب شدند.

رونده در پاسخ به این سوال که چه مبنا و معیاری برای انتخاب سیزده نمایش از چهار منطقه تئاتری وجود داشت؛ اظهار کرد: به هیچ وجه اینطور نبود که بگوییم از هر منطقه چه تعداد نمایش به جشنواره تئا‌تر فجر راه پیدا می‌کنند. به عنوان نمونه امسال هیچ نمایشی از سمنان و زنجان در این رویداد دیده نمی‌شود چون از نظر سطح کیفی برتری نسبت به دیگر رقبا نداشتند.

مسئول امور استان‌ها درباره این تغییر رویه نسبت به دوره‌های گذشته که سهمیه‌ای مشخص از هر منطقه به جشنواره راه پیدا می‌کرد؛ گفت: شیوه و ملاک حضور گروه‌ها امسال با سال گذشته متفاوت بود و کیفیت بر‌تر را ملاک قرار دادیم. در ‌‌نهایت هم براساس توافقی که صورت گرفت ۴ نمایش دیگر طبق نظر هیاتی به سرپرستی آقای صالح‌پور در فهرست نمایش‌های مناطق حاضر در جشنواره قرار گرفتند.

مهدی حاجیان(مدیر دبیرخانه این دوره از جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر) نیز در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری کار ایران؛ این شیوه انتخاب نمایش‌های راه یافته از مناطق چهارگانه تئا‌تر به مهم‌ترین رویداد نمایشی کشور را تایید کرد.

«رویش ناگزیر دخی‌ها در حاشیه» از خمین، «کفش‌هایم را قدم بزن» از سنندج، «به لی لی پوت خوش آمدید» از بابل، «کسوف» از شیراز، «سوگواره سرد سکوت» از ملایر، «غزل پری دریایی» از بندر عباس، «امیر کبیر» از شهر قم، «ترانه‌های تلخ تارا» از تبریز، «دردسرهای مرد مرده» از کرمانشاه، «کافه سایه» نمایشی از اردبیل، «هزار شلاق» ‌ از خرم آباد، «سیه سول» از بوشهر، «بهشت ۵۰ درجه بالای صفر» از آبادان، «بیتل‌ها» از کرمانشاه، «کسی دست به عصا توی شکمم راه می‌رود» از گچساران، «سیارود» از کرج و «من قهوه می‌خوام یا یه چیزی شبیه شکلات داغ» از کرج هفده نمایش انتخاب شده از مناطق چهارگانه کشور برای حضور در سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر هستند.