نمایش «قلعه انسانات» به نویسندگی و کارگردانی علی شمس، تولید مشترک ایران و ایتالیاست که به تبارشناسی رابطه ظالم و مظلوم می‌پردازد.

چارسو پرس:  نمایش «قلعه انسانات» با همت مرکز هنرهای نمایشی و کمپانی ایتالیایی سالا اونو قرار است در چهارمین روز جشنواره به صحنه برود.

 علی شمس درباره موضوع نمایش «قلعه انسانات» گفت: «داستان این نمایش به تبار‌شناسی رابطه ظالم و مظلوم می‌پردازد. به این‌که چطور آدم‌ها در شرایط مختلف می‌توانند دچار رفتارهایی متناقص شوند.»

او ادامه داد: «ما سعی کردیم اتفاق‌‌های بزرگ را در ابعاد کوچک‌تر ببینیم تا بتوانیم آن‌ها را بهتر بررسی کنیم. چرا که برای بررسی خوب پدیده‌ها، باید آن‌ها را از ابعاد واقعی خارج کنیم.»

این نمایش که با همت یک کمپانی ایتالیایی به نام سالا اونو و پیشنهاد مرکز هنرهای نمایشی آماده شده است، دو بازیگر ایتالیایی و یک بازیگر ایرانی-ایتالیایی دارد. علی شمس درباره این کار مشترک بیشتر توضیح داد: «من قبلاً در ایتالیا کار اجرا کرده بودم و با این کمپانی ارتباطات نزدیکی داشتم. آن‌ها هم همیشه مشتاق اجرای نمایش در ایران بودند. وقتی پیشنهاد این کار مشترک را از مرکز هنرهای نمایشی دریافت کردم و با این کمپانی در میان گذاشتم، آن‌ها با روی باز از این پیشنهاد استقبال کردند و این‌گونه نمایش «قلعه انسانات» شکل گرفت.»

نمایش «قلعه انسانات» پس از شرکت در سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر فجر، عازم ایتالیا می‌شود تا تجربه اجرای عمومی را در این کشور هم تجربه کند. زبان این نمایش ایتالیایی است و مراحل آماده‌سازی و تمرین هم در آن کشور شکل گرفته است.

علی شمس با اشاره به ایتالیایی بودن زبان نمایش گفت: «این نمایش مبتنی بر تجربه‌های زیستی من در ایران ساخته شده است و استفاده از زبان ایتالیایی در آن صرفاً جنبه تکنیکال دارد. در واقع یک بازی روایی است که با زبان ایتالیایی شکل گرفته است و سعی نداشتیم یک فرآید فرهنگی و مردم شناسانه را به مخاطبان تحمیل کنیم.»

او با اشاره به این که نمایش از زیرنویس برخوردار است، اضافه کزد: «زیرنویس بخشی از متن است. همان‌طور که زبان ایتالیایی نمایش نیز در خدمت روایت است.»

نمایش «قلعه انسانات» به نویسندگی و کارگردانی علی شمس، شنبه چهارم بهمن ماه در دو نوبت 16 و 18 در تماشاخانه باران به صحنه خواهد رفت.

سی‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری اردشیر صالح‌پور تا 12 بهمن ادامه خواهد داشت.