معاون هنری وزیر ارشاد در حاشیه بازدید از نمایش مشترک ایران و ایتالیا دیر شروع کردن فعالیت‌های اجرایی جشنواره را دلیل مشکلات به وجود آمده و انتقادات مطرح شده نسبت به برگزاری جشنواره سی و سوم تئاتر فجر، دانست.

چارسو پرس: در چهارمین روز از سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به تماشای دو نمایش «قلعه انسانات» در تئاتر باران و «کامنت» در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر نشست.

معاون هنری وزارت ارشاد در حاشیه این بازدیدها در گفت و گو با سایت خبری تئاتر با تاکید بر این که سعی می‌کند در سالن‌های مختلف به تماشای آثار نمایشی بپردازد، درباره اهمیت اجراهای مشترک بین کشورها گفت: «اجراهای مشترک تقسیم تجربیات مشترک است. مهم است که گروه‌های کشورهای مختلف تجربیاتشان را با هم به اشتراک بگذارند. دانش یک امر توسعه‌ای است. هرچه قدر تعداد همکاران این دانش‌ورزی را بیشتر کنیم، به همان اندازه هم فعالیت دانشی گسترش می‌یابد. اجراهای مشترک فی‌نفسه از این لحاظ ارزشمندند».

او سپس تاکید کرد: «اجراهای مشترک نباید فقط در طول جشنواره اتفاق بیفتند. سعی می‌کنیم این فعالیت‌ها در طول سال هم ادامه پیدا کنند».

مرادخانی سپس در پاسخ به انتقاداتی که به برگزاری و سطح آثار حاضر در جشنواره سی و سوم مطرح شده، گفت: «طبیعی است. ما ممکن است تقاضایمان این باشد که کاری را در بالاترین حد کمال انجام دهیم. ملزومات آن را هم باید داشته باشیم. این امور نسبی است. یک مقدار به دانش خود ما برمی گردد. یک مقدار به امکانات ما و یک مقدار به شناخت ما از آنچه که داریم در اطراف خودمان می‌بینیم و امکاناتی که جستجو کردیم».

او ادامه داد: «بخشی را هم باید بگذاریم برعهده این که ما بعضا، به دلایلی دچار تعجیل در یک سری فعالیت‌ها می‌شویم چون بعضاً کارها دیر شروع می‌شوند. امسال هم به خصوص در حوزه تئاتر فجر، به هر صورت یک مقدار دیر شروع کردیم».

معاون امور هنری وزارت ارشاد سپس اظهار امیدواری کرد که دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 11 بهمن ماه امسال، بلافاصله پس از پایان جشنواره سی و سوم، فعال باشد تا برای جشنواره سال آینده تعجیل‌ها به انتقادات ختم نشوند.



نویسنده: نفیسه حاجاتی