سینماهای آلمان در سه ماه اول سال ۲۰۲۳ توانستند فروش خود را تقریبا به سطح قبل از شیوع کرونا بازگردانند.

چارسو پرس: به نقل از اسکرین، فروش ۲۲۹.۹ میلیون یورویی سینماهای آلمان در سه ماه اول سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد وضعیت سینماهای این کشور کاملاً خوب شده و تنها ۱.۹ درصد کمتر از مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ و پیش از پاندمی است.

در سه ماه اول سال ۲۰۲۲ که هنوز محدودیت‌ها از نظر ظرفیت سینماها همچنان در بسیاری از بخش‌های آلمان وجود داشت، درآمدهای سه ماه اول نسبت به سال قبل ۷۲.۹ درصد افزایش داشت.

فیلم دوم «آواتار» از دیزنی به تنهایی با فروش ۶۵.۴ میلیون یورو و جذب ۴.۷ میلیون تماشاگر موفق‌ترین فیلم در این مقطع سه ماهه بود و پس از آن «گربه چکمه پوش: آخرین آرزو» یونیورسال در رده دوم قرار گرفت که موفق شد تا با جذب ۱.۴ میلیون تماشاگر میزان فروشش را به ۱۱.۵ میلیون یورو برساند.

البته «آواتار: راه آب» پیش از سال نو اکرانش را شروع کرده بود و با درنظر گرفتن فروش در سال ۲۰۲۲ این فیلم در مجموع با اکران در آلمان ۱۰.۱ میلیون نفر را به سینماها کشاند و فروش ۱۳۷.۵ میلیون یورویی را ثبت کرد.

رتبه سوم را هم یک فیلم آلمانی با عنوان «سومی؟؟؟ میراث اژدها» کسب کرد که موفق‌ترین فیلم تولیدی آلمان تا به امروز است و سونی پیکچرز آن را در پایان ژانویه اکران کرد و ۱۰.۶ میلیون یورو از فروش ۱.۴ میلیون بلیت به دست آورد.

جایگاه ویژه «آواتار: راه آب» فیلم پرفروش جیمز کامرون موجب شد دیزنی ۳۶ درصد از سهم کل بازار سینمای فصل اول سال را به خود اختصاص دهد و عاملی باشد تا ۲۸.۳ درصد تماشاگران به سینماها بروند.

دومین توزیع کننده موفق کمپانی برادران وارنر بود که تنها یک سوم از سهم بازار دیزنی یعنی ۱۲٪ فروش را به خود اختصاص داد و با «کرید ۳: میراث راکی» مخاطبان را به سینماها کشاند. یونیورسال، لئونین و سونی پس از آنها جای گرفتند.

سهم گیشه‌ها از فروش فیلم‌های آلمانی در سه ماه اول ۲۱.۶ درصد بود که بیشتر از ۱۵.۴ درصد مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ است. ۳ فیلم تقریباً نقش ۵۰ درصدی از ۴۹.۷ میلیون یورو فروش فیلم‌های آلمانی را به خود اختصاص دادند و ۶ میلیون نفر را به سینماها کشاندند.

در کنار «این سه تا؟؟؟ میراث اژدها» که بیش از ۱۰ میلیون یورو فروش کرد «خورشید و کنسرت» که در برلیناله به نمایش درآمد ۸.۹ میلیون یورو و «مانتا مانتا- بخش دوم» جدیدترین کمدی تیل شوایگر با فروش ۶ میلیون یورویی سومین فیلم پرفروش آلمانی سال بود.