نمایش «لئوناردو داوودنژاد» به کارگردانی «حسین کشفی اصل»،که از 27 فروردین‌ماه در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه رفته، شب گذشته میزبان گروهی از بازیگران نوجوان با نیازهای ویژه و خانواده‌های‌شان بود.

چارسو پرس: شامگاه پنجشنبه، اول اردیبهشت‌ماه، جمعی از بازیگران نوجوان تئاتر با نیازهای ویژه همراه با خانواده‌ها و روان‌شناس و درمانگر خود «روشنک بستانچی» به تماشای نمایش «لئوناردو داوودنژاد» به کارگردانی حسین کشفی اصل نشستند.

روشنک بستانچی (روان‌شناس و درمانگر کودکان با نیازهای ویژه) در رابطه با سابقه فعالیت بچه‌های گروه هنری «روشنا» بیان کرد:«همیشه یکی از ایده‌هایم این بود که علاوه بر کار درمان بچه‌ها، هنردرمانی هم داشته باشیم که در کشور ما متاسفانه برای بچه‌های این حوزه، خیلی به سایکودرام پرداخته نشده اما در تمرین‌هایی که با بچه‌ها داشتیم، دیدیم می‌تواند در بحث عزت نفس‌شان،کاهش اضطراب و تقویت تعاملات اجتماعی‌شان خیلی تاثیرگذار باشد که این را در بچه‌های اوتیسم نداشتیم. وقتی در روند تمرینات دیدیم بچه‌ها چه‌قدر می‌توانند در این بخش خوب باشند، این ایده جا افتاد که به فکر اجرا باشیم. بچه‌ها ابتدا در سالن‌های سرای محله تمرین می‌کردند و می‌خواستیم آن‌جا اجرا برویم، ولی اتفاقی که داشتیم رقم می‌زدیم، مدام بزرگ‌تر شد و خبرش به گوش آقای قاسم جعفری (مدیریت تماشاخانه شهرزاد) رسید. ایشان از تمرین بچه‌ها دیدن کردند و گفتند مجموعه شهرزاد با شما همکاری می‌کند و سالن را به صورت رایگان در اختیارتان قرار می‌دهد».

سرپرست گروه هنری «روشنا» ادامه می‌دهد:«بچه‌ها در تاریخ دوم مردادماه 1401، نمایش «شام عروسی» را به کارگردانی «جواد فراهانی» در سالن شهرزاد اجرا رفتند که قرار بود چهار شب باشد اما به خاطر استقبال خوب تماشاگران، تا شش شب تمدید شد، ولی چون نمایش موزیکال بود و با ماه محرم و صفر تقارن پیدا کرد، اجراها در آن مقطع متوقف شد، ولی در نظر داریم با یک اجرای جدید دوباره به صحنه برگردیم».

نمایش «لئوناردو داوودنژاد» میزبان بازیگران با نیازهای ویژه شد 

این روان‌شناس می‌افزاید:«هدف ما اینست که بچه‌ها هر نوع نمایشی را ببینند، چون از طیف‌ها و شرایط سنی متفاوتی هستند. مثلاً ما بچه‌هایی در گروه‌مان داریم که به لحاظ ذهنی مشکلی ندارند. یکی از بازیگران اصلی نمایش‌مان، خانم «سحر ترازی»، دوبلور هستند و در رادیو فعالیت می‌کنند، یا بچه‌های پروانه‌ای ما مشکل ذهنی ندارند و این درک را دارند که هر اجرایی را ببینند. زمانی که با آقای جعفری برای اجرا در تماشاخانه شهرزاد صحبت کردیم، بچه‌ها را به تماشای نمایش‌هایی می‌بردیم که آن‌جا اجرا می‌شد تا هم سالن را ببینند و هم ترس‌شان بریزد و با فضا آشنا بشوند، چون چیزی که در بحث فرهنگسازی این بچه‌ها وجود دارد، آنست که به خاطر نوع نگاه جامعه به این بچه‌ها، خیلی وقت‌ها خانواده‌های آن‌ها با فرزندشان در چنین محیط‌هایی حضور پیدا نمی‌کنند! خانواده‌ها به خاطر این‌که شاید نگاه جامعه به آن‌ها خوب نباشد، ترجیح می‌دهند بچه‌ها در انزوا باشند. من هماهنگی‌های لازم را انجام دادم که بچه‌ها همراه با خانواده‌های‌شان به تماشای برنامه‌های مختلف بروند تا جامعه به دیدن‌شان عادت بکند. حتا گاهی پیش می‌آمد تهیه‌کننده برنامه می‌گفت «اجرای ویژه‌ای برای این بچه‌ها بگذاریم». می‌گفتم «نه، اجازه بدهید کنار آدم‌های عادی به تماشای برنامه بنشینند. این‌ها به اندازه کافی در جمع خودشان، همدیگر را می‌بینند»، یا از من می‌پرسیدند «نکند این بچه‌ها سالن و اجرا را به هم بریزند؟!»، چون آن نگاه غلط به بچه‌ها وجود داشت. در حالی که این بچه‌ها می‌آیند خیلی ساکت و آرام می‌نشینند، اجرا را می‌بینند و می‌روند».

به گفته بستانچی، بچه‌های با نیازهای ویژه طیفی از افراد مبتلا به سندروم داون، اوتیسم،کم‌توان ذهنی، دارای معلولیت و پروانه‌ای را شامل می‌شوند.

در پایان این اجرا، فرید رحمتی (بازیگر نمایش) ضمن تشکر از حضور گروه هنری «روشنا» در سالن، با اشاره به اجرای نمایش «شام عروسی»،گفت:«سال گذشته من اجرایی در تماشاخانه شهرزاد دیدم که بعد از تماشای آن، تا چند روز حالم خوب بود، چون یکسری هنرمند کامل روی صحنه بودند و باعث افتخار ما بود که امشب این عزیزان به تماشای تئاتر ما آمدند. می‌خواهم بگویم ممنون که تئاتر می‌بینید، ممنون که کار می‌کنید. امیدوارم همواره ادامه بدهید و ما از دیدن شما لذت ببریم».

همچنین در اجرای شب پنجشنبه، محسن حسینی (بازیگر و کارگردان تئاتر)، از نمایش «لئوناردو داوودنژاد» دیدن کرد.

گفتنی است نمایش «لئوناردو داوودنژاد» به نویسندگی محسن میرزاخانی و بازی فرشید قلی‌پور، مهیار اسلامی و فرید رحمتی هر شب (غیر از شنبه‌ها) ساعت 20:30 در سالن انتظامی خانه هنرمندان ایران اجرا می‌شود.