خیرالله تقیانی‌پور، کارگردان «بوقلمون» از به تصویر کشیدن معرفت پهلوانی و استفاده از لباس‌های ایران باستان در نمایش خود می‌گوید.

 چارسو پرس: نمایش «بوقلمون» به نویسندگی و کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور که در بخش تازه‌های تئاتر ایران حضور دارد، سه شنبه هفتم بهمن در دو نوبت 18:30 و 20:30 در تالار چهارسو روی صحنه می‌رود.

کارگردان نمایش «بوقلمون» گفت: «در این نمایش هم مثل آثار قبلی‌ام، به مشخصه‌ها و مولفه‌های فرهنگ ایرانی پرداخته‌ام؛ این بار به آیین‌های زورخانه‌ای روی آورده و داستان منش و معرفت پهلوانی را به نمایش می‌گذارم.»

این کارگردان درباره شیوه اجرایی نمایش خود بیان کرد: «صحنه نمایش، هشت گوشه دارد و فرم نمایش به صورت گود و چرخش زورخانه است؛ تماشاگران به صورت زورخانه‌ای در سالن نمایش می‌نشینند و مرشد روبروی آنها قرار می‌گیرد. بازیگران هم در نقش ورزشکار و پهلوان در گود خواهند بود.»

تقیانی پور درباره طراحی لباس نمایش «بوقلمون» توضیح داد: «در این نمایش، از لباس‌های فاخر ایرانی استفاده کردیم، این لباس‌ها به دور از فرم هستند، زیرا می‌خواستیم کاملاً واقعی و ایرانی باشند. در واقع بازیگران، لباس‌های ایران باستان را خواهند پوشید.»

او ادامه داد: «ما بودجه کافی برای تمامی هزینه‌هایمان در اختیار نداشتیم، با این وجود، بخش عمده‌ای از کمک هزینه گروه را برای تهیه لباس‌های نمایش استفاده کردیم. معتقدم، زمانی‌که نمایشی ملی اجرا می‌کنیم، باید از لباس‌های کاملاً ایرانی بهره ببریم، زیرا زیباترین زبان برای معرفی فرهنگ و آیین ما هستند.»

خیرالله تقیانی‌پور در پایان صحبت‌های خود گفت: «در این دوره از جشنواره، بخش تازه‌های تئاتر، جایگزین بخش چشم انداز شده است؛ اما شرکت در آن، تضمینی برای اجرای عمومی نیست. اگر تعدادی از نمایش‌های این بخش، اجرای عمومی نگیرند، زحمات گروه تنها به دو اجرا در جشنواره خلاصه می‌شود که اصلاً شایسته و درست نیست.»

نمایش «بوقلمون»، هفتمین روز جشنواره در دو نوبت 18:30 و 20:30 در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به اجرا در می‌آید.

علی سلیمانی، سیروس همتی، مه‌لقا باقری، جواد پورزند، وحید فر، سامان دارابی، مصطفی ساسانی، محمد‌هادی عطایی، حسین شفیعی، محمد شکری، ابوالفضل حاج علی‌خانی، مهدی پناهی، میلاد ابراهیمی، محسن سلیمانی بازیگران این نمایش هستند.

سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری اردشیر صالح‌پور تا 12 بهمن‌ برگزار خواهد شد.