سی و سومین جشنواره تئاتر فجر در حالی پنجمین روز از اجراهای خود را تمام کرد که در این روز علاقه مندان تئاتر طبق روال هر سال از نمایشهای اجرا شده استقبال خوبی کردند. اما در یک نمایش تماشاچیان ناراضی سالن تئاتر را ترک کردند، آن هم وسط اجرا!

چارسو پرس: سی و سومین جشنواره تئاتر فجر که با تنش های فراوانی میان موج سوالات و انتقادات آغاز به کار نمود ، با گذشت چند روز ، بحرانهای اولیه را پشت سر گذاشته و وارد مرحله جدیدی میشود . حالا مخاطبان فارغ از حرف و حدیث ها درباره گزینش آثار به انتخاب نمایشهای باب سلیقه خود پرداخته و طبق عادت جشنواره ای سالهای گذشته پیگیر نمایش های روی صحنه هستند.

هر چند این جشنواره تب و تاب سابق را ندارد اما هنوز سالنهای نمایشی از تماشاگر لبریز شده و خیلی ها علیرغم در دست داشتن بلیط پشت درهای بسته مانده و ناکام بازمی گردند.

 مجموعه تئاترشهر ، علیرغم خرابی ها و نابسامانی ها اخیر ، هنوز به عنوان قدیمی ترین و مهمترین مجموعه تئاتری کشور ، کانون توجه هواداران هنر تئاتر علی الخصوص در موسم جشنواره هاست . این در حالی است که در حال حاضر سه سالن کاربردی این مجموعه به علت آماده نشدن از همقطاری کاروان جشنواره بازماندند که پیامدهای نامطلوبی را برای جشنواره و طبعاً خانواده تئاتر به همراه داشته است.

 روز پنجم جشنواره نیز مانند روزهای گذشته دو سالن فعال این مجموعه شاهد ازدحام تماشاگران پشت درهای خود بود و هر دو سالن با ظرفیت تکمیل تماشاگران ، کار خود را به انجام رساندند . تالار چهارسو در این روز میزبان نمایش " فقط به خاطر من " به نویسندگی و کارگردانی " چیستا یثربی " بود که پذیرای تعداد زیادی از تماشاگران بود تا جایی که در دو سانس اجرای این نمایش ، تماشاگران تا چند ردیف روی زمین نشسته و عده ای نیز ایستاده و برخی بیرون ماندند.

این نشانگر رویکرد مخاطب به جنس آثاری از این دست که موضوع عمده کاری این نویسنده و کارگردان تئاتر است را نشان می دهد . چیستا یثربی در چندمین تجربه خود در حوزه سایکودرام این بار داستان زنی را روایت می کند که سالها با پندارهای روانی غیر واقعی خود زیسته و از آنها جدا نمی شود.

صحنه ای از نمایش " فقط به خاطر من"

برشهای تکنیکی و نقد گونه نمایش و میزان موفقیت این اثر در این مقال نمیگنجد اما پرداخت این تفکرات در قالب یک نمایش ظاهراً نتوانست غالب مخاطبان را در جایگاه خود مشتاقانه نگه دارد و تعدادی از آنهایی که پی سلیقه شان آمده بودند داستان را نیمه کاره رها کرده و سالن نمایش را ترک کردند.

این طبیعت تئاتر است و این موضوع در هر تئاتری بخصوص جشنواره ممکن است واقع شود و دور از انتظار نیست اما فارغ از نگاه سلیقه ای ، این قهر تکراری مخاطبین و ترک سالن می تواند زنگ خطری برای برآورد اجراهای حاضر در این دوره از جشنواره باشد.