نمایش «خانه‌واده» که پیش از این و در اجرای عموم مورد توجه قرار گرفته بود، این بار در جشنواره تئاتر فجر با استقبال تماشاچیان روبرو شد و البته با تاخیر روی صحنه رفت.

چارسو پرس: «خانه‌واده» به نویسندگی و کارگردانی سید محمد مساوات پس از اجرای عمومی موفقی که مدتی قبل داشت‌، این بار در بخش مرور و مسابقه بین‌الملل جشنواره سی و سوم تئاتر فجر هم شرکت کرد و باز هم با استقبال خوب مخاطبان روبرو شد.

این نمایش که قرار بود در نوبت اول اجرای خود ساعت 18 و15 دقیقه روی صحنه برود،‌ به دلیل تاخیر در اجرای نمایش قبلی سالن حافظ (تهران‌، لندن‌، رم‌، امستردام) و دیر رسیدن داوران بخش بین‌الملل با سی دقیقه تاخیر آغاز شد.

البته حضور تعداد زیاد تماشاگران و بی‌نظمی به وجود آمده در سالن که برخی به اشتباه روی صندلی‌های فروخته شده نشسته بودند‌، اجرای نمایش را 15 دقیقه دیگر هم به تاخیر انداخت و به این ترتیب «خانه‌واده» پس از 45 دقیقه تاخیر، ساعت 19 ، ششم بهمن ماه در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا شد.

استقبال از نمایش به قدری بود که تماشاگران زیادی حتی آنهایی که بلیت داشتند، مجبور به نشستن روی پله‌ها و سه ردیف جلوتر از صندلی‌ها روی زمین شدند. البته این تاخیر و بی‌نظمی باعث اعتراض برخی تماشاگران و هنرمندان حاضر در سالن شد که حتی چند تن از تماشاگران پس از پایان نمایش که تقریبا یک ساعت به طول انجامید، بیرون از سالن با مسئولان به بحث و اعتراض پرداختند.

«خانه‌واده» یک نمایش متمرکز بر فرم است که نشان می‌دهد گاه بیان واقعیت چگونه باعث طرد شدن افراد می‌شود. این نمایش برخلاف نمایش قبلی مساوات،«قصه ظهر جمعه» که اثری کاملا رئال بود، بیشتر مبتنی بر فرم است و داستانی غیر معمول دارد.ماجرای آن درباره خانواده‌ای است که پدرشان هواپیمایی را به عنوان هدیه به اعضای خانواده خود می‌بخشد اما این هدیه با مخالفت پسر بزرگ خانواده روبرو می‌شود و از همین جا بستری برای اتفاقات دیگر شکل می‌گیرد.

هرچند این نمایش سه کاراکتر زن دارد، اما تمام نقش‌ها توسط بازیگران مرد ایفا می‌شوند.

در این نمایش بانی پال شوسرن(پدربزرگ) ‌، علی محمودی(مادربزرگ)‌، محمد علی محمدی (پدر)،‌احسان بهلولی(مادر)، اسماعیل گرجی(پسر بزرگ)،‌نیما نوری زاده(دختر) و مجید عسگری(پسر کوچک) بازی می‌کردند.

از آنجا که «خانه‌واده» در بخش مسابقه بین الملل سی و سوم جشنواره تئاتر فجر حضور دارد‌، داوران این بخش از جمله محمود عزیزی‌ و مسعود رایگان هم در سالن حضور داشتند و از هنرمندان دیگری هم که به تماشای این نمایش نشستند ‌، می‌توان به رویا تیموریان و بهزاد فراهانی اشاره کرد.

اجرای دوم این نمایش هم با استقبال زیاد علاقه‌مندان در این سالن به صحنه رفت.