نمایش «ایران- استرالیا» به نویسندگی و کارگردانی سجاد افشاریان در بخش مرور سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شرکت کرده است. نمایشی که ماحصل کارگاهی آموزشی با دانشجویان هنر است.

چارسو پرس: این نمایش که در مرداد ماه سال جاری، در تماشاخانه ارسباران به صحنه رفته بود، با اعمال تغییراتی در این دوره از جشنواره شرکت کرده است.

سجاد افشاریان درباره تغییرات به وجود آمده در نمایش گفت: «ما این شانس را داشتیم که بعد از اجرای عمومی خود، با نظرات مختلفی رو‌به‌رو شویم و توانستیم با توجه به این نظرات، مشکلات فنی و دراماتیک کار را برطرف کنیم.»

او ادامه داد: «یک اپیزود از این نمایش را به تمامی حذف کردم و اپیزودهای دیگر رابا خوانشی تازه، تغییر دادم. تاکید روی نمایش محیطی هم پررنگ تر شده است.»

این کارگردان جوان که تجربه شرکت در جشنواره تئاتر فجر را از 19 سالگی داشته است، خروجی جشنواره را در سال‌های اخیر مثبت ندانست و گفت: «اگر به صورت واقع بینانه و آماری نگاه کنیم، سال‌های زیادی است که جشنواره خروجی مثبتی نداشته است. در این سال‌ها ما با کارهای خوب بسیاری مواجه شدیم. اما عدم مدیریت درست باعث شد این آثار خوب به جایی نرسند و از فرصت اجرای عمومی محروم باشند.»

افشاریان با تاکید بر لزوم تفکر و برنامه ریزی پایه‌ای برای برگزاری جشنواره فجر اضافه کرد: «قبل از برگزاری هر جشنواره باید چند سوال اساسی را از خودمان بپرسیم. اصلاً برای چه این جشنواره را برگزار می‌کنیم؟ چه برنامه‌هایی برای حمایت از هنرمندانی داریم که در بخش‌های مختلفی شرکت می‌کنند؟ وقتی خودمان نمی‌دانیم چرا جشنواره را برگزار می‌کنیم، نتیجه چیزی می‌شود که در چند سال اخیر دیده‌ایم.»

او درباره مراحل تولید این نمایش گفت: «نمایش «ایران- استرالیا» تولید یک ساله من و بچه های دانشگاه هنر است. در کارگاهی آموزشی به نام از ایده تا اجرا این نمایش را از مراحل اولیه شکل دادیم و به صحنه بردیم.»

کارگردان نمایش «ننه دلاور بیرون پشت در» درباره اهمیت آموزش به نسل جوان افزود: «ما مسئولیتی در قبال نسل‌های بعدی تئاتر داریم. تجربه به صحنه بردن و اجرای عمومی ماحصل این کارگاه که همین نمایش «ایران – استرالیا» است، تجربه‌ای بسیار سخت برای من بود.طوری که باعث شده دیگر از این کارها نکنم. این مسئله نباید به این گونه باشد.»

نمایش «ایران – استرالیا»، چهارشنبه هشتم بهمن ماه در دو نوبت 17 و 20:15 در تالار استاد ناظرزاده کرمانی مجموعه ایرانشهر به صحنه خواهد رفت.

سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری اردشیر صالح‌‌پور 1تا 12 بهمن ادامه خواهد داشت.