«نگهبانان کهکشان ۳» ماجراجویی فرازمینی جیمز گان در نخستین اکران خود به فروش ۴۸ میلیون دلاری رسید.

چارسو پرس: آخرین قسمت سه‌گانه کیهانی نگهبانان کهکشان (Guardians of the Galaxy Vol. ۳) به نویسندگی و کارگردانی جیمز گان (James Gunn) در سینماهای سراسر جهان اکران شد.

در حالی که آمار داخلی دیزنی هنوز مشخص نشده اما به گفته تحلیلگران، این فیلم در روز افتتاحیه ۴۸.۲ میلیون دلار فروش داشت.

پس از اکران برادران سوپر ماریو با فروش ۱۴۶ میلیون دلاری در یک فریم سه روزه، هنوز هم این فیلم به میزان فروش نگهبانان کهشکان در سال ۲۰۱۷ به میزان ۱۴۶.۵ میلیون دلار نرسیده است.

ماجراجویی فرازمینی به کارگردانی جیمز گان با ۶۷ درصد تایید از سوی منتقدان برتر در وب سایت Rotten Tomatoes، مورد استقبال قرار گرفته است. پیتر دبروژ، منتقد، این فیلم را منتخب منتقدان نامید.

نگهبانان کهکشان بخش ۳ یک فیلم ابرقهرمانی آمریکایی محصول سال ۲۰۲۳ است که بر اساس تیم ابرقهرمانی نگهبانان کهکشان محصول مارول کامیکس ساخته شده‌ است.

این فیلم که به‌وسیله مارول استودیوز تولید و توسط استودیو سینمایی والت دیزنی توزیع شد، دنباله‌ای بر نگهبانان کهکشان (۲۰۱۴) و نگهبانان کهکشان بخش ۲ (۲۰۱۷) و سی و دومین فیلم در دنیای سینمایی مارول به‌شمار می‌رود.

این فیلم توسط جیمز گان نویسندگی و کارگردانی شد و در آن گروهی از بازیگران متشکل از کریس پرت، زوئی سالدانا، دیو باتیستا، کارن گیلان، پام کلمنتیئف، وین دیزل، بردلی کوپر، شان گان، چوکودی ایووجی، ویل پولتر، الیزابت دبیکی، ماریا باکالوا و سیلوستر استالونه حضور دارند. در این فیلم، نگهبانان برای محافظت از راکت (کوپر) در برابر تکامل عالی (ایووجی) دست به انجام مأموریتی می‌زنند.

جیمز گان در نوامبر ۲۰۱۴ گفت که ایده‌های مقدماتی برای ساخت سومین فیلم از این مجموعه را داشت و در آوریل ۲۰۱۷ خبر از بازگشت خود برای نویسندگی و کارگردانی آن را داد. دیزنی او را در ژوئیه ۲۰۱۸ به دنبال انتشار پست‌های جنجالی در توییتر از فیلم برکنار کرد، اما استودیو تا اکتبر گان را در مقام کارگردانی بازگرداند.

بازگشت گان به‌طور عمومی در مارس ۲۰۱۹ اعلام شد، و پس از اینکه گان کار بر روی فیلمش جوخه انتحار (۲۰۲۱) و مجموعه تلویزیونی اسپین‌آف آن پیس‌میکر (۲۰۲۲) را به پایان رساند، ساخت این فیلم از سر گرفته شد. فیلم‌برداری در نوامبر ۲۰۲۱ در آتلانتا، جورجیا آغاز شد و تا اوایل مه ۲۰۲۲ ادامه داشت.

نگهبانان کهکشان بخش ۳ در ۲۲ آوریل ۲۰۲۳ در دیزنی‌لند پاریس به نمایش درآمد و در ۵ مه به‌عنوان بخشی از فاز پنجم دنیای سینمایی مارول در ایالات متحده منتشر شد.