رئیس جمهور آمریکا پیش از برنامه نمایش یک فیلم در کاخ سفید ابراز امیدواری کرد که اعتصاب انجمن نویسندگان آمریکا با رسیدن به یک راه حل خوب به پایان برسد.

چارسو پرس: به نقل از هالیوود ریپورتر، «جو بایدن» در مورد اعتصاب جاری انجمن نویسندگان آمریکا پیش از نمایش اثر جدید دیزنی پلاس با عنوان «چینی متولد آمریکا» در کاخ سفید صحبت کرد و خواستار دستیابی به توافقی عادلانه در اسرع وقت شد.

کاخ سفید پس از آن که انجمن نویسندگان آمریکا از روز اول می و در پی به نتیجه نرسیدن مذاکرات با اتحاد تهیه کنندگان فیلم و تلویزیون، خواستار اعتصاب سراسری شده بود، واکنشی به این موضوع نشان نداده بود.

رئیس جمهور آمریکا در این باره گفت: «صمیمانه امیدوارم که اعتصاب نویسندگان در هالیوود حل شود و نویسندگان به قرارداد عادلانه‌ای که شایسته آنهاست، در اسرع وقت برسند. این یک صنعت نمادین و معنادار آمریکایی است و ما به نویسندگان و همه دست اندرکاران در این حوزه برای روایت داستان‌های ملت‌ و داستان‌های همه ما نیاز داریم».

انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) با اعلام اختلافات گسترده با استودیوهای فیلمسازی از چند روز پیش، نخستین اعتصاب سراسری خود را در ۱۵ سال اخیر آغاز کرده‌اند. این انجمن در یک سند طولانی پیشنهادهایی در راستای افزایش حق و حقوق نویسندگان در صنعت سینما و تلویزیون آمریکا مطرح کردند که این پیشنهادات از سوی اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم و تلویزیون آمریکا پذیرفته نشده است.

آخرین اعتصاب نویسندگان در نوامبر ۲۰۰۷ آغاز شد و ۱۰۰ روز به طول انجامید و در ۱۲ فوریه ۲۰۰۸ به پایان رسید. این اعتصاب منجر به آثار ویرانگر در سراسر صنعت سینما و از دست دادن میلیاردها دلار شد.

تاکنون بسیاری از برنامه‌های هفتگی تلویزیونی در آمریکا از جمله برنامه‌های «جیمی‌ فالن»، «جیمی کیمل»، «استفن کولبرت» و ... و همچنین ساخت فیلم «بلید» استودیو مارول نیز در پی اعتصاب نویسندگان متوقف شده است.