چارسو پرس: به نقل از هالیوود ریپورتر، شمار تماشاگران سینما در سراسر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بریتانیا در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۶۵۰ میلیون نفر رسید و ۵.۵ میلیارد دلار بلیت فروخته شد.
هرچند باکس آفیس اروپا در حال بازگشت به حالت عادی است اما هنوز تا رسیدن به دوران قبل از همهگیری فاصله دارد.
بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی سازمان بررسی سمعی و بصری اروپا درآمد ناخالص گیشههای اروپا و بریتانیا با ۷۰ درصد افزایش به رقم ۵.۵ میلیارد دلار رسیده و نسبت به سال پیش ۲۵۰ میلیون بلیت بیشتر فروخته شد و آمار فروش بلیت به ۶۵۷ میلیون قطعه رسید.
فیلمهای پرفروشی چون «تاپ گان: ماوریک»، «آواتار: راه آب» و «مینیونها: ظهور گرو» که پرفروشترین فیلمهای سطح اروپا در سال پیش بودند به ترتیب هر یک ۳۴.۳ میلیون، ۳۰.۶ میلیون و ۳۰.۲ میلیون قطعه بلیت فروختهاند.
با این حال، هر ۲ رقم درآمد و آمار تماشاگران هنوز بسیار کمتر از آنچیزی است که قبل از همه گیری کووید دیده میشد. فروش بلیت در سال ۲۰۲۲ تنها ۶۷ درصد میانگین بین سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ بود و باکس آفیس ناخالص نسبت به میانگین ۲۰۱۷-۲۰۱۹ هم کاهشی ۲۹ درصدی را ثبت کرده است.
حتی بین بازارهای کشورهای اصلی اروپایی نیز تفاوت قابل توجهی وجود دارد و در حالی که گیشه فروش فرانسه ۸۰ درصد میانگین پیش از همهگیری شده، سینماهای ایتالیایی به سختی توانستند نیمی از میانگین پیش از کووید را به دست آورند.
در همین حال فیلمهای اروپایی همچنان در تلاش هستند تا به صحنه نمایش بازگردند و حتی از مرزهای ملی عبور کنند. به استثنای فیلم «هیولاهای عجیب: اسرار دامبلدور» برادران وارنر که در اسم بریتانیایی اما در واقع محصول استودیویی آمریکایی است، هیچ تولید اروپایی نتوانست در سال گذشته بیش از ۵ میلیون بلیت در منطقه بفروشد یا در سطح ۲۵ فیلم برتر بنشیند. «هیولاهای عجیب» هم کمتر از ۱۵ میلیون تماشاگر در سراسر اتحادیه اروپا و بریتانیا داشت. فیلم شماره ۲ اروپایی که آن هم توسط استودیو یونیورسال حمایت میشد «دانتون ابی: دوره جدید» بود که ۴.۱ میلیون فروش بلیت داشت. فیلم شماره ۳ هم دنباله کمدی فرانسوی مجموعه «عروسی بد ۳» با ۳.۸ میلیون بلیت فروخته شده بود که تقریباً تمامی تماشاگرانش از فرانسه بودند.