پایگاه خبری تئاتر: نسیم خادم عباس: ساعت 15 روز یک شنبه 7 مهر ماه، تالار هنر اصفهان میزبان اولین اجرای تئاتر جشنواره استانی اصفهان بود. جمعیتی که از دقایقی قبل در سالن انتظار تالار جمع شده بودند و آرام آرام تعدادشان روبه فزونی می گذاشت، نشان از یک جشنواره شلوغ و پرمخاطب داشت. "محاق" رادمهر کشانی، در سالن کوچک آماده اجرا بود و قطعا گنجایش کم این سالن پاسخگوی جمعیت حاضر نبود. با دخالت مسئولین حراست، و ادای جمله "فقط خانم ها"، نیمی از سالن کوچک به خانم های حاضر اختصاص داده شد و سپس به آقایان هم اجازه ورود داده شد.
هرچند که بعضی، و عموما کسانی که در اجرای عموم، "محاق" را دیده بودند، پشت در سالن کوچک به انتظار پایان آن نشستند و نتوانستند نمایش را نظاره گر باشند، اما حراست توانست در تفکیک زنانه / مردانه تماشاچیان موفق عمل کند.
محاق
این نمایش با بازی الهام رضایی، بهاره مهدوی و رادمهر کشانی، و بر اساس متنی از اکبر رادی، روایتگر اتفاقات شومی است که در یک شبانه روز، بر یک خانواده روستایی سایه می گستراند و در باورهای متحجرانه آنها چنگ می اندازد. تلاش شده که بازی ها، گریم، دکور وطراحی لباس در این نمایش کاملا رئالیستی باشد. طراحی صحنه شامل یک کلبه جنگلی چوبی است که به طور کامل ساخته شده و کل فضای اجرایی سالن کوچک را به خود اختصاص داده.
بیشترین بار گریم نمایش بر چهره رادمهر کشانی دیده می شود که در قامت پدر پیر خانواده ظاهر شده و کمی از ضعف های بازی کشانی را در برابر بازی دو بازیگر دیگر، بخصوص بازی خوب الهام رضایی می پوشاند. لهجه گیلانی استفاده شده در کار، هرچند به رئالیستی بودن اثر کمک زیادی می کرد، اما کاش تلاش بیشتری برای خوب از آب درآمدن این لهجه می شد. درنهایت، کشانی که با پاک کردن گریم خود در رورانس حاضر شد، برای کاستی احتمالی مبحث لهجه از داور گیلانی حاضر عذرخواهی کرد.
ستاره سال سی ام
دومین نمایشی که در روز اول جشنواره به روی صحنه رفت، به کارگردانی جواد ایزد دوست، بر اساس متنی از محمدرضا آریان فر، و با بازی محمد رضا مولودی، بهزاد محسنی، رزیتا کروندی، اسدالله بابایی، بهنام شمسایی و محسن فروغیدر سالن اصلی تالار هنر بود. داستان این نمایش درباره خانواده ای است که دویست سال است نذر نیاکان خود در برگزاری جشن نیمه شعبان را ادا می کنند، اما حالا در هیاهوی تدارک جشن، میان آخرین نسل این خانواده اختلافاتی افتاده و میراث خانوادگی شان، سوژه دعوای میان خواهر و برادر هاست.
گسست ونارسایی متن، بازی های غلوآمیز و خوردگی بیان در دیالوگ های طولانی و پشت سر هم، و دکور بی جان و بلاتکلیف نمایش، از ایرادات اساسی "ستاره سال سی ام" بود. مشخص نیست چرا نویسنده به نگارش متنی چنین دیالوگ محور اصرار ورزیده، و با وجود این همه دیالوگ های طولانی نتوانسته داستان مستحکم و یکپارچه ای به مخاطب خود تحویل دهد.
چه اینکه حتی اگر بیننده با دقت تام و بدون بر هم خوردن تمرکز (که با وجود اجرایی ضعیف، هر آن احتمال آن می رفت) هم به تماشای نمایش و بلع دیالوگ های پشت سر و طویل آن می نشست، باز هم در پایان، با سوالات زیادی مجبور به ترک سالن می شد. پایان عجیب "ستاره سال سی ام" هم کاملا برخلاف تمام روند 60 دقیقه ای این نمایش بود.
مردگان مشغول کارند
نمایشی که تمدید اجرای عموم آن در سالن روباز فرشچیان، پس از اجرای سالن اصلی و کوچک کردن دکور به فراخور سالن کوچک تر، به تازگی تمام شده بود، دوباره به سالن اصلی فرشچیان بازگشت تا این بار به بوته نقد دواران جشنواره استانی گزارده شود. "مردگان مشغول کارند" به نویسندگی و کارگردانی امید نیاز و با بازی بازیگران زیادی از جمله بیژن گنجعلی، سعید یاردوستی، ابراهیم رحمانی، رضا کریمی، اسماعیل سلمانی، طاهره ورپشتی و مهران مختاری در آخرین اجرای روز اول، به روی صحنه رفت.
هرچند که نیاز تغییرات جزئی در این اجرا لحاظ کرده بود، اما نمایش هم چنان از ضعف هایی بهره می برد که در فاصله پایان اجراهای عموم تا جشنواره، قابل رفع بودند. نکته مثبت این نمایش، دکور دو طبقه و چشم گیر آن است که به نظر می رسد در رقابت با آثار زیادی قرار گیرد که در جشنواره امسال به طراحی صحنه متکی هستند. شلوغی نمایش به لحاظ کاراکترها، میزانسن و داستانک ها، در برخی مواقع به بدنه اثر ضربه زده و گاهی هم بدان قوت بخشیده است.
●●●
پس از پایان اجرای نمایش های روز اول جشنواره، سالن سینمای مجتمع فرشچیان، میزبان نقد و بررسی این آثار بود. هرچند که جمعیت حاضر برای نقد، به نسبت خود اجراها بسیار کمتر بودند، اما این جلسه با حضور محسن رهنما به عنوان منتقد، کارگردان های آثار اجرا شده، و تعدادی از اهالی تئاتر اصفهان برگزار شد. ایرادات وارد بر متن ها، طراحی صحنه و بازی ها از اصلی ترین مباحث جلسه نقد روز اول جشنواره تئاتر استانی اصفهان بودند.