هرچند نمی‌توانیم منکر این موضوع بشویم که این تکنولوژی می‌تواند به بهتر شدن و جذابیت بیشتر آثار سینمایی و سریالی کمک می‌کند تا حتی بتوان شاهد تولد نسل جدیدی از ژانرها و زیرمجموعه‌های آنها باشیم و این موضوع قطعا برای منتقدان و علاقمندان به سینما جذاب خواهد بود.

چارسو پرس: با بالا گرفتن تب هوش مصنوعی و تولید محتوای مختلف متنی و تصویری، حالا استودیو آمازون در جدیدترین اقدام خود در به‌کارگیری این فناوری نوین و جذاب، اعلام کرد به زودی از اولین سریال تلویزیونی خودش که با سناریویی که توسط هوش مصنوعی نوشته شده رونمایی خواهد کرد.

با انتشار این خبر موجی از نقدهای مثبت و منفی درباره این رخداد و آینده احتمالی شغل فیلمنامه‌نویسی به راه افتاد. عده‌ای آن را رخدادی خوب و جذاب قلمداد کردند که می‌تواند به عنوان نقطه‌عطفی در ایجاد تغییرات بزرگ در هنر سینما محسوب شود و هوش مصنوعی می‌تواند با توجه به داده‌های اطلاعاتی که از کاربران خود درباره سلیقه‌ها و علایق آنها جمع آوری می‌کند، آثاری جذاب‌تر نوشته و به رشد بازار سینما کمک شایان توجهی کند. اما در نقطه مقابل مخالفان این موضوع که قطعا در میان آنها فیلمنامه‌نویسان هم حضور پررنگی دارند ضمن اعتراض به این موضوع، از آن به عنوان اتفاقی که باعث از بین رفتن شغل فیلمنامه‌نویسی می‌شود نام می‌برند و در دفاع از این ایده، خلاقیت انسانی را به عنوان بزرگترین کمبود هوش مصنوعی مثال می‌زنند.

جالب اینجاست که در همین ایام شاهد اعتصاب و اعتراض فیلمنامه‌نویسان هالیوود به استودیوهای بزرگ، شبکه‌های اینترنتی ‌و پخش‌کننده‌ها هستیم. نویسندگان خواستار افزایش دستمزد و حفظ امنیت شغلی خود در این صنعت هستند. این نخستین اعتصاب در ۱۵ سال اخیر است ‌و بیش از ۱۱ هزار عضو انجمن نویسندگان آمریکا با توجه به اتمام قرارداد پیشین و عدم توافق جدید، دست از کار کشیده‌اند. افزایش دستمزد، استخدام نویسندگان بیشتر برای هر برنامه، و انحصار کمتر در پروژه‌های واحد، از مهمترین مطالبات نویسندگان اعتصابی است که می‌گویند با توجه به گسترش شبکه‌های پخش اینترنتی، شرایط کاری پیشین تغییر کرده است.

به گفته این انجمن، علی‌رغم رونق شبکه‌های ویدئویی اینترنتی و افزایش قابل توجه تولیدات، که به عنوان نقطه‌عطفی در این صنعت محسوب می‌شود، دستمزد نویسندگان تغییر نکرده و فقط حجم کاری آنها بیشتر شده است. در این بین ظهور فیلمنامه نوشته شده توسط هوش مصنوعی هم این آتش را بیشتر کرده و احتمال استفاده از هوش مصنوعی توسط اتحادیه تهیه‌کنندگان‌ فیلم و تلویزیون برای نگارش فیلمنامه یا متن برنامه‌ها باعث شده تا موقعیت شغلی نویسندگان در آینده با تهدید مواجه شود.

ماجرا از سال 2022 و انتشار خبر تولید فیلم «منطقه امن»؛ اولین فیلمی که توسط هوش مصنوعی نوشته و کارگردانی شده است، آغاز شد. این موضوع باعث شد تا توانایی هوش مصنوعی از سطح یک عنصر سرگرم‌کننده در حد تغییر چهره یا ایجاد حرکات محدود روی عکس و ساخت تصاویر گرافیکی براساس اطلاعات کاربر، خارج شده و باید به آن جدی تر نگاه کرد. هوش مصنوعی یک پدیده نوپا و نوظهور محسوب می‌شود اما با سرعت بالایی در حال پیشرفت و ترقی است تا جایی که مقالات و کتاب‌های نوشته‌شده توسط این تکنولوژی راهی بازار شدند و توانستند نظرات را به خود جلب کنند.
امروز نمی‌توان به طور قطع درباره این تکنولوژی نظر داد و آینده را پیش‌بینی کرد. شاید بنا به حافظه تصویری و آنچه که در فیلم‌های آخرالزمانی دیده‌ایم، دنیایی ترسناک تحت کنترل ربات‌ها و هوش مصنوعی اولین چیزی باشد که به ذهن خطور می‌کند اما این دست نگرانی‌ها همیشه برای تکنولوژی‌های جدید وجود داشته و البته سینما خود یکی از بزرگترین عوامل ایجاد این نگرانی و ترس از آینده‌ای است که حالا گریبان خودش را گرفته و جمع کثیری از فعالان این صنعت را به فکر فرو برده که در آینده چه اتفاقی ممکن است رخ بدهد.

هرچند نمی‌توانیم منکر این موضوع بشویم که این تکنولوژی می‌تواند به بهتر شدن و جذابیت بیشتر آثار سینمایی و سریالی کمک می‌کند تا حتی بتوان شاهد تولد نسل جدیدی از ژانرها و زیرمجموعه‌های آنها باشیم و این موضوع قطعا برای منتقدان و علاقمندان به سینما جذاب خواهد بود. جذابیتی که اگر به ساختار ترکیبی مشترک انسان-هوش مصنوعی برسد می‌تواند آینده درخشانی را برای این هنر-صنعت خلق کند.


منبع: روزنامه فرهیختگان
نویسنده: شروین فضلعلی زاده