سرپرست گروه موسیقی «آوای تبری» مازندران از تلاش خود و گروهش برای ثبت جهانی دوتار تبری با ساخت یک نماهنگ ویژه و چند فعالیت دیگر خبر داد.

چارسو پرس: جلال محمدی نوازنده دوتار، پژوهشگر و سرپرست گروه موسیقی «آوای تبری» درباره تازه‌ترین فعالیت‌های موسیقایی خود و گروهش توضیح داد: طی روزهای گذشته نهایت تلاش خود را انجام داده‌ایم تا به واسطه همراهی گروه موسیقی «آوای تبری» و «دتاری» بتوانیم شرایطی را برای ثبت جهانی «دوتار تبری مازندران» در یونسکو مهیا کنیم. در این زمینه هم ابتدا مشغول جمع‌آوری امضا شدیم تا بتوانیم این ماجرا را از سوی مراجع دولتی مانند وزارت میراث فرهنگی و گردشگری هم پیگیری کنیم.

وی افزود: براساس همین پیگیری‌ها موزیک ویدئویی را با نام «پنجه عاشقی» تولید کردیم که بتوانیم برهمین مبنا دوتار تبری را در قالبی متفاوت و ویژه به دنیا معرفی کنیم. موزیک ویدئویی که تصور می‌کنم دربرگیرنده ویژگی‌های متفاوت و درستی است که تاکنون کمتر مانند آن تجربه شده است. البته ابتدا تصمیم داشتیم تا این موزیک ویدئو را با حدود ۴۰۰ نفر از هنرمندان آماده کنیم اما به دلیل شرایطی که در جامعه اتفاق افتاد، موفق به حضور ۱۲۶ نوازنده در قالب نوازندگان خانم و آقا در گروه‌های سنی مختلف شدیم که این فرآیند هم برای ما دربرگیرنده مشکلات و سختی‌های زیادی بود.

سرپرست گروه موسیقی «آوای تبری» مازندران ادامه داد: آنچه در این نماهنگ مورد توجه بوده است تلاشی برای اجرای یک اثر موسیقایی در قالب سه مدل موسیقایی با سه مترونوم مختلف بود که علاوه‌بر ویژگی‌های موسیقایی، دربرگیرنده ادبیات و فرهنگ مردم مازندران هم باشد و در قالبی تصویری بتواند ویژگی‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگ شفاهی مردم عزیز مازندران را به مخاطبان معرفی کند. این در حالی است که استفاده از دکلمه و برخی دیگر از تمهیدات تصویری برای نمایشی آبرومند از نوازندگی دوتار تبری ویژگی دیگری بود که ما برای تولید این نماهنگ روی آن متمرکز بودیم و امیدوارم توانسته باشد به سهم خود تلاشی برای معرفی جهانی ساز دوتار تبری باشد.

وی ضمن قدردانی از تمامی دست‌اندرکاران این پروژه موسیقایی گفت: تا به امروز بیش از ۱۰۰ میلیون تومان برای ساخت پروژه هزینه کردم که متاسفانه غیر از چند حمایت بسیار ناچیز، کمک مالی چندانی به من از سوی مراجع دولتی و خصوصی صورت نگرفته است. این در حالی است که در این حوزه نامه‌نگاری‌های متعددی را با نهادها و مجموعه‌های مختلف انجام داده‌ام اما متاسفانه به نتیجه‌ای نرسیدم. البته که من از کاری که انجام می‌دهم، خسته نمی‌شوم و تمام تلاشم را انجام می‌دهم که دوتارنوازی مازندران با دوتارنوازی منطقه خراسان و ترکمن اشتباه گرفته نشود. حتی اگر آنچه انجام می‌دهد به نتیجه نرسد.

محمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: من برای اجرای این پروژه از تمامی هنرمندان عزیز مازندران دعوت کرده‌ام تا ما را همراهی کنند اما متاسفانه این عزیزان به من افتخار ندادند تا در کنار آن‌ها فضای پرتعدادتری را تجربه کنیم. اما همان طور که گفتم من از کاری که آغاز کردم، کوتاه نمی‌آیم. زیرا دوست ندارم در خانه بنشینم و انتظار بین‌المللی شدن جلوه‌ای از موسیقی کشورم را داشته باشم که باید برای معرفی آن تلاش بیشتری کنیم.

سرپرست گروه آوای تبری در پایان تصریح کرد: هیچ گاه خودم را متصل به مجموعه خاصی نکردم اما انتظارم این است که مجموعه‌های مرتبط با آنچه در گروه آوای تبری مازندران انجام داده‌اند، حداقل به پروژه‌ای که تولید شده نیم نگاهی داشته باشند، شاید آنچه در اهداف عالی خود مد نظر دارند در این پروژه و پروژه‌های مشابه یافت شود. این پروژه‌های موسیقایی فقط اجرای موسیقی نیستند. اینها به اعتقاد من نمادهای فرهنگی ما هستند که می‌توانند نقش مفیدی در معرفی فرهنگ و هنر ایران در دنیا داشته باشند.


منبع: خبرگزاری مهر