فرج علیپور ـ خواننده موسیقی لرستان و نوازنده کمانچه ـ که قرار بود پس از برگزاری کنسرت خود تهران، سه‌شنبه نهم خرداد در کرج به روی صحنه برود، از لغو کنسرت خود توسط ارشاد استان البرز خبر داد.

چارسو پرس: فرج علیپور از هفته گذشته بلیت‌فروشی کنسرت خود در کرج را آغاز کرده و قرار بود که فردا (نهم خرداد ماه) در کرج به روی صحنه برود، ولی درست یک روز پیش از برگزاری کنسرتش از لغو آن به دستور ارشاد استان البرز خبر داد.

علیپور می‌گوید که از علت این ماجرا خبردار نیست و دلیل لغو کنسرتش را به او و تیم برگزارکننده اطلاع نمی‌دهند و تنها از آنها خواسته‌اند که کنسرت را لغو کنند.

«تا صبح خود امروز همه چیز درست بود و مشکلی نداشتیم اما یک ساعت پیش از ما خواستند که باید اجرا را لغو کنیم. اکنون خود من و همه گروه مجبوریم برنامه‌ خود را لغو کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «لغو این کنسرت در حالی صورت گرفته است که ارشاد کرج مجوز برگزاری کنسرت را صادر کرده است و ما نیز در ادامه بلیت‌فروشی کنسرت را انجام داده‌ایم و حدود ۱۳۰۰ بلیت به فروش رسانده‌ایم اما اکنون مجبور شدیم به دستور ارشاد بدون اینکه دلیل قانع‌کننده‌ای داشته باشند، کنسرت را لغو کنیم. تنها چیزی که به ما گفته‌اند این است که از بالا به آنها دستور داده‌اند، حال این بالا چه هست و که هست را نمی‌دانم.»

این خواننده می‌گوید که برای برگزاری این کنسرت برنامه‌گذار داشته‌اند و نمی‌داند که اکنون آنها برای پرداخت هزینه سالن چه خواهند کرد. البته هزینه بلیت‌ها از طریق سایت «ایران کنسرت» به مردم عودت خواهد شد.

علیپور همچنین درباره احتمال ارتباط لغو این کنسرت با فضای شاد آن بیان می‌کند: برنامه ما فضای شادی دارد و هر بار مدام به ما تأیید می‌کنند که سالن را مدیریت کنیم. این در حالی است که مردم آمده‌اند شاد باشند. حال نمی‌دانم به خاطر فضای شاد، کنسرت کنسل شده یا دلیل دیگری دارد.

پس از گفت‌وگو با علیپور، تماسی با دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم که قرار شد پس از پیگیری‌های لازم، توضیحاتی درباره علت این امر ارائه دهند که در این صورت ایسنا متعاقبا توضیحات دفتر موسیقی را منتشر می‌کند.

خبرنگار موسیقی ایسنا همچنین تماسی داشت با سعید جابری انصاری ـ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز ـ که او ارائه توضیحات در این زمینه را بعد موکول کرد.

لغو کنسرت‌ها در استان‌ها، در حالی هر از گاهی صورت می‌گیرد که بارها تاکید شده است، صدور مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برپایی این رویداد کافی است؛ چراکه در این مسیر ارشاد از دستگاه‌های مختلف و در وهله اول از شورای تأمین استان استعلام می‌گیرد، آنها پاسخ می‌دهند و صدور مجوز یک فرآیند کاملا قانونی را طی می‌کند.

درحقیقت مسیر صدور مجوز برای برگزاری یک کنسرت، دستگاه‌های مختلف نظارتی و انتظامی را درگیر می‌کند و در نهایت ارشاد در مرحله پایانی، مجوز را صادر می‌کند اما باز هم وقتی همه مجوزها و تأییدیه‌ها گرفته شد، در مواردی شاهد لغو کنسرت‌ها در دقیقه نود هستیم؛ اتفاقی که مشکلات مختلفی را برای تماشاگران، هنرمندان و برگزارکنندگان کنسرت‌ها به‌وجود می‌آورد.