نمایش «باگانه» به کارگردانی حامد ادوایی که درباره مسئله تغییر زبان و نقد شیوه های بازیگری است تا 17 بهمن ماه در تماشاخانه استاد مشایخی میزبان علاقمندان تئاتر خواهد بود.

 چارسو پرس: مهر: حامد ادوایی کارگردان نمایش «باگانه» که این روزها در تماشاخانه استاد مشایخی به صحنه می رود درباره اجرای این اثر گفت: نمایش «باگانه» نوشته مجتبی رفیعی و یک ضد روایت ایرانی است که در آن چند داستان مختلف با هم تلاقی می کنند. مساله ای که در این نمایش مطرح می شود درباره موضوع زبان و تغییراتی است که در طول زبان شاملش شده است.

وی ادامه داد: در این نمایش چندین کاراکتر داریم که هرکدام از یک برهه زمان به دنیای نمایش آمده اند. در واقع هرکدام از شخصیت های اثر بازیگرانی متعلق به دوره های مختلف سینمای ایران هستند. شخصیت های تاجر، راهزن و قافله سالار کاراکترهای سریال های قدیمی با زبان و ادبیاتی تاریخی هستند، کاراکتر زنی که نیست هم یکی دیگر از شخصیت های نمایش است که متعلق به بازیگران دو دهه گذشته بوده که به سبک و سیاق آثار مرحوم علی حاتمی سخن می گوید. مثلا زنی که نیست یک خاتون دوران قاجار است و نوع بیان دیالوگ هایش ادبیات نوشتاری علی حاتمی در آثارش را به یاد می آورد. مرد ناشناس و «خود» هم نماینده بازیگران امروزی هستند که شخصیت های آثار اصغر فرهادی را به یاد می آورند. این نمایش یک راوی هم دارد که جزو لاینفک نمایش به حساب می آید و ارتباط دهنده دیگر شخصیت ها است.

این کارگردان یادآور شد: این سه نسل می خواهند خودشان را به عنوان بازیگر در سینمای ایران به ثبت برسانند. نسل اول و دوم برای ثبت شدن در زمره بازیگران می خواهند از نسل سوم یعنی مرد ناشناس و خود که زن و شوهر هستند کمک بگیرند اما در پایان با وجودی که تلاش می کنند نوع ادبیات، لباس ها و ظاهرشان را امروزی کنند باز هم اتفاقی برایشان نمی افتد. در خلال این اتفاقات رابطه ای عاطفی بین مرد ناشناس و زنی که نیست شکل می گیرد و این امر باعث می شود که خود نیز تصمیم بگیرد خودش را از دید همه حذف کند.

ادوایی درباره پیامی که این نمایش قصد انتقالش را دارد، توضیح داد: این نمایش قصد دارد تغییر مفاهیم زبانی را که در فیلم ها و سریال های ایرانی باب شده به نقد بکشد. البته ما قضاوتی در این نمایش نمی کنیم و تنها این مساله را مطرح می کنیم. به عنوان نمونه به کار بردن نوع ادبیاتی که در سریال های تاریخی باب شده چقدر می توانند صحت داشته باشد، یا اینکه اگر اسم همسر یک نفر «خود» باشد چه رخ می دهد و او زنش را چگونه صدا می زند. نام نمایش هم به همین دلیل انتخاب شده و اینکه مثلا اگر ما به جای بیگانه بگوییم باگانه، چه چیزی تغییر می کند.

این کارگردان جوان در پایان صحبت هایش بیان کرد: در حقیقت این نمایش قصد دارد به نقد شیوه های سنتی بازیگری و تلفیق زبان گذشته با زبان امروزی در آثار تصویری بپردازد. خوشبختانه با وجود همزمان شدن جشنواره تئاتر و فیلم فجر با اجرای این نمایش طبق اعلام رسمی تماشاخانه ایرانشهر «باگانه» پرفروش ترین نمایش این سالن شده است که برای ما جای خرسندی دارد.

نمایش «باگانه» تا 17 بهمن ماه ساعت 20:30 در تماشاخانه استاد مشایخی میزبان علاقمندان تئاتر است. در این نمایش ‌محمد شهباز تهرانی، محمد اصغری، سهیل عبدی، امین دماوندی، عماد محمدی، پونه نجفی و مهشید ناصری در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. 
 
از دیگر عوامل این نمایش نیز می‌توان به هدایت هاشمی مشاور کارگردان، مونا رهنما دستیار و برنامه ریز، سمن قناد طراحی و اجرای گریم، علی سینا رضانیا طراحی افکت و موسیقی، علی سینا رضانیا، فریماه فرهنگی و هادی حدادی نوازندگان اشاره کرد. 
 
در خلاصه داستان نمایش «باگانه» آمده است: «مواظب خودتون باشید چون اگه مواظب خودتون نباشید خودتون می‌ره و بی‌خود می‌شید.»