همه می دانیم محمدحسین نیرومند مشاور هنری و سینمایی وزیر ارشاد است و محمد خزاعی معاون وزیر ارشاد ؛ حالا نکته سوال برانگیز این است که در خبر انتصاب امینی به عنوان مشاور وزیر چرا اشاره نشده مجتبی امینی مشاور در چه بخش وزیر ارشاد است ؟

چارسو پرس: طی حکمی از سوی محمد خزاعی ، مجتبی امینی به عنوان دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر انتخاب شد.

اگرچه امینی انتخاب تعجب برانگیز و دور ازذهنی نیست برای اینکه از طیف و طبقه فکری نزدیک به رییس سازمان سینمایی و اساسا دولت حاضر است اما چند علامت سوال جدی حول انتخاب او در ذهن شکل می گیرد که دراین نوشته  به آن اشاره می کنیم.

1-چهار اردیبهشت امسال  بود که محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در گفتگو با مهر درباره انتخاب دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر گفته بود: «در پی معرفی دبیران و شروع به کار دبیرخانه جشنواره‌های فیلم کوتاه تهران و «سینما حقیقت» طی ۱۰ روز آینده با انتصاب دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، دبیرخانه بزرگترین رویداد سینمایی کشور نیز، به صورت جدی آغاز به کار خواهد کرد.» از آن روز تا به امروز که نام دبیر جشنواره رسما اعلام شده،  40 روز تاخیر صورت گرفته ؛ چرا فرایند انتخاب دبیر طولانی شد؟

2- سال گذشته مجتبی امینی دبیر چهل و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر بود ، دوره ای که در نحوه برگزاری بسیار منزوی بود و نه تنها با استقبال هنرمندان مواجه نشد که نزول کیفی زیادی را نسبت به سال های  پیشین طی کرده بود.فراموش نکردیم  مناقشه و جنجال های عجیب و بی سابقه ای را  در جشنواره سال گذشته شاهد بودیم. طبعا امینی به عنوان رکن اساسی چه نزد کارشناسان سینما و چه اهالی سینما نمره قابل قبولی برای انجام مسئولیتش در جشنواره فیلم فجر سال گذشته دریافت نکرده ، دوره ای که بخش بین المللی آن با  انتقادات زیادی از جانب منتقدان همراه بود .اصلا واضح تر از اینکه او شخص محبوب و سینمایی میان اهالی سینما نیست ، حالا انتخاب دوباره او بر چه اساسی بوده ؟

3- بیایید همه انتقادات به نوع مدیریت امینی در جشنواره فجر سال گذشته  نادیده بگیریم و فرض را بر انتخاب مجدد او بگذاریم . اما چرا خزاعی بعد از پایان جشنواه پارسال بلافاصله امینی را به عنوان دبیر انتخاب نکرد؟ که او وظیفه خود را از همان روز نخست بداند  و حتی در چند ماه اخیر برای  برنامه ریزی و طراحی نقشه راه برای جشنواره بین المللی وقت بگذارد؟ چرا اصلا سال گذشته او را برای مدت دوسال انتخاب نکردند تا او دورنمایی از مسئولیت خود داشته باشد؟

4- روز چهارشنبه 24 خرداد  محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی مجتبی امینی را به عنوان مشاور خود منصوب کرد. در این خبر آمده «: وزیر فرهنگ در این حکم با اشاره به سوابق رسانه‌ای و سینمایی، وی را به سمت مشاور وزیر منصوب کرده است.»

ملاحظه می کنید در این خبر اصلا  متن حکمی از وزیر ارشاد نمی بینیم  و صرفا به سوابق مجتبی امینی اشاره می شود چرا؟

5-  همه می دانیم محمدحسین نیرومند مشاور هنری و سینمایی وزیر ارشاد است و محمد خزاعی معاون وزیر ارشاد ؛ حالا نکته سوال برانگیز این است  که در خبر انتصاب امینی به عنوان مشاور وزیر چرا اشاره نشده مجتبی امینی مشاور در چه بخش وزیر ارشاد است ؟ آیا مشاور سینمایی است؟ آیا مجتبی امینی مشاور اقتصادی وزیر فرهنگی و ارشاد است؟

اما حالا شنیده های خبرنگار سینما اعتماد حاکی از این است که محمد خزاعی با حفظ سمت قرار بوده به عنوان دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر باشد ،آنقدراطمینان در این مورد حاصل شده بود که حتی تعدادی از خبرگزاری ها(صبا) دبیری محمد خزاعی را روی خروجی خود گذاشته بودند . این وسط چه اتفاقی افتاده که معادلات تغییر کرد و امینی دبیر جشنواره شد؟

درآخر توجه  شما را به دو توئیت انتقادی سعید االهی منتقد و نویسنده اصولگرا جلب می کنیم.

توئیت اول: 

درباره انتخاب تهیه کننده گاندو به عنوان دبیر جشنواره فجر؛ وقتی قدرت سیاسی نقش ایفا می‌کند

 توئیت دوم: 

درباره انتخاب تهیه کننده گاندو به عنوان دبیر جشنواره فجر؛ وقتی قدرت سیاسی نقش ایفا می‌کند

 

///.


منبع: اعتماد آنلاین