طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی «مصلحت» معتقد است طراحی صحنه و خلق فضای این فیلم یکی از بهترین‌ آثار ساخته شده مرتبط با دهه ۶۰ شمسی است.

چارسو پرس: فیلم سینمایی «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه با بازی فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، نازنین فراهانی و مجید نوروزی به تازگی روی پرده سینماها رفته است.

بهزاد جعفری‌طادی طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی «مصلحت» در سی و نهمین دوره از جشنواره فیلم فجر کاندید بهترین طراحی صحنه و لباس شد.

جعفری طادی در مورد طراحی این فیلم سینمایی گفت: برای طراحی فضای دهه ۶۰ باید به سراغ فیلم و مستند و عکس‌ آن دوره می‌رفتیم. البته من در فیلم‎‌های زیادی مانند ماجرای «ماجرای نیمروز» به عنوان طراح صحنه حضور داشتم که برای این دهه ساخته شده بودند؛ به همین دلیل با چنین فضایی آشنایی پیدا کرده بودم. حسین دارابی بسیار روی طراحی صحنه حساس بود و نسبت به آثار دیگر، کمی ویژه‌تر نگاه می‌کرد.

لوکیشن‌های «مصلحت» را بازسازی کردیم/ رنگ و لعاب دهه ۶۰ برایمان مهم بود

وی اضافه کرد: خلاف فیلمسازان دیگر که دهه ۶۰ را بی‌رنگ و به نوعی چرک و خاکستری به تصویر می‌کشند، حسین دارابی ترجیح می‌داد که رنگ و لعاب بیشتری در «مصلحت» وجود داشته باشد و باورپذیری آن هم به طبع بیشتر شود. پس از گفت‌وگوهای بسیار با کارگردان و تماشای مستند، باتوجه به مختصات فیلمنامه، گشت و گذار برای پیدا کردن لوکیشن‌ها را آغاز کردیم. این بخش از کار، حدود یک ماه و نیم طول کشید تا لوکیشن‌های ابتدایی را پیدا کردیم و پس از آن وارد مرحله دکور و بازسازی و... شدیم.

این هنرمند بااشاره به تغییرات لوکیشن‌ها توضیح داد: لوکیشن‌ها را بازسازی نکردیم؛ اما تغییر دادیم. برای مثال ما دانشگاهی را تبدیل به دادستانی کردیم یا سکانسی که درگیری در خیابان را نشان می‌دهد، در اصل محوطه کارخانه‌ بوده و با تغییراتی، آن‌جا را خیابان کردیم. در و پنجره‌های لوکیشن‌ها و در کل چیدمان را مجبور شدیم تعویض کنیم و روی تغییر جزییات زمان فراوانی گذاشتیم.

او درباره طراحی لباس فیلم سینمایی «مصلحت» خاطرنشان کرد: طراحی لباس فیلم «مصلحت» را هم سعی کردیم تا کاملا واقعی به نظر برسد. سلیقه کارگردان در رنگ و مدل لباس‌ها بسیار دخیل بود و ایشان جزییاتی را در کار لحاظ کرد که کمک بسیاری برای بهتر شدن فیلم بود. در واقع، طراحی‌ها بسیار از فرآیند ذهنی حسین دارابی شکل گرفت؛ زیرا او کارگردانی است که در همه ابعاد می‌داند چه چیزی می‌خواهد.

وی ادامه داد: بخش زیادی از افراد جامعه دهه ۶۰ شمسی را زیسته‌اند و نسل‌های جدید هم آن دوره را در فیلم و سریال‌ها دیده‌اند. به همین دلیل، از نظر من ساختن فیلم مرتبط با دهه ۶۰ از دیگر آثار تاریخی و در دوره‌های مختلف دشوارتر است. به هر حال مخاطب تجربه‌گر آن دوران بوده و به راحتی می‌تواند از جزییات و کلیات فیلمی که روی پرده می‌بیند، ایراد بگیرد.

لوکیشن‌های «مصلحت» را بازسازی کردیم/ رنگ و لعاب دهه ۶۰ برایمان مهم بود

این هنرمند جوان در ادامه این بحث اضافه کرد: مجموعه جزییات از رنگ جدول کنار خیابان گرفته تا مدل زنگ در خانه‌ها، می‌تواند طراحی یک خیابان را بسازد تا باورپذیری فیلم بیشتر درآید. درست است که ما نسبت به چند دهه‌ پیش‌ مدرن‌تر شدیم اما هنوز هم المان‌هایی از گذشته را در گوش و کنار زندگی‌هایمان می‌توان مشاهده کرد. به همین دلیل طراحی صحنه‌ در فضایی همچون دهه ۶۰ بسیار دشوارتر و خواهان جزییات ریز و درشت تر است.

جعفری‌طادی عنوان کرد: خروجی فیلم «مصلحت» را در جشنواره فیلم فجر دیده بودم و بسیار هم دوست داشتم. اگر بخواهم تنها درباره بخش کاری خودم حرف بزنم، «مصلحت» یکی از برترین‌ طراحی صحنه و لباس دهه ۶۰ را دارد.

///.


منبع: خبرگزاری ایرنا