کارگردان نمایش «چهار نمایشنامه منتشر نشده از مهران صوفی» با اشاره به 21 مورد ممیزی که به این نمایش وارد شده، گفت: ما این اثر را بدون این مشکلات در جشنواره تئاتر شهر اجرا کرده بودیم. متاسفانه حمایتی که از ما نمی شود هیچ، به ما توهین هم می کنند. با وضعیتی که این روزها با آن مواجه شدم هر لحظه دوست دارم از کشورم مهاجرت کنم.از رفتاری که با ما شده بسیار ناراحت هستیم چون مدیران تئاتری ما نمی توانند از هنرمندانشان دفاع کنند و پای آنها بایستند.

چارسو پرس: / مهر: کارگردان نمایش «چهار نمایشنامه منتشر نشده از مهران صوفی» با اشاره به ممیزی‌هایی که به این نمایش وارد شده، عنوان کرد ما این اثر را بدون این مشکلات در جشنواره تئاتر شهر اجرا کرده بودیم.

میلاد محمدی درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: نمایش «چهار نمایش منتشر نشده از مهران صوفی» پیش از این در جشنواره بین المللی تئاتر فجر به صحنه رفته بود و از 14 بهمن ماه اجرای عمومی خود را در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران آغاز کرده است. این نمایش نسبت به جشنواره فجر تغییری نکرده چون پیش از این، اثر در جشنواره تئاتر شهر هم به صحنه رفته بود و ما 100 جلسه این کار را تمرین کرده بودیم.

کارگردان نمایش «چهار نمایشنامه منتشر نشده از مهران صوفی» درباره ممیزی هایی که برای اجرا در جشنواره به کار اعمال شده بود، عنوان کرد: متاسفانه ممیزی های عجیبی که به کار وارد شد از درون گروه را بسیار آزار داد که البته ما تلاش کردیم این موارد به مخاطب منتقل نشود. افرادی که برای نظارت آمده بودند به مواردی در نمایش اشاره کردند که خود ما هم فکرش را نکرده بودیم چون این نمایش پیش از این بدون ایراد اصلاحات در جشنواره تئاتر شهر اجرا شده بود. با شرایطی که پیش آمده بود دوست نداشتم در جشنواره اجرا بروم اما به خاطر گروه اجرایی و تمرین های بسیاری که کرده بودیم راضی به این کار شدم.

محمدی با گلایه از وضعیتی که در این دوره از جشنواره وجود داشت، بیان کرد: این جریان ها در تئاتر من را بسیار آزار می دهد. مگر برای اجرای عمومی یک نمایش با بلیت 8 تا 12 هزار تومانی چقدر قرار است درآمد داشته باشیم که اینطور با ما رفتار می کنند. متاسفانه حمایتی که از ما نمی شود هیچ، به ما توهین هم می کنند. با وضعیتی که این روزها با آن مواجه شدم هر لحظه دوست دارم از کشورم مهاجرت کنم چون من در ایران هیچ کار خلافی نکردم و نمایشی را در چارچوب اخلاقیات و نظام کشورم ارائه کردم اما زمانی که به من این طور رفتار می شود، بسیار دلگیر می شوم.

این کارگردان تصریح کرد: از آنجا که پیش از حضور در جشنواره فجر اجرای عمومی ما قطعی شده بود بازبینی هر دو اجرا نیز با هم انجام گرفت که متاسفانه 21 مورد اصلاحیه به کار وارد شد و از ما تعهد گرفتند که حتما باید این موارد را رعایت کنیم. حتی کل موسیقی نمایش را تغییر دادند. این نمایش یک نقد اجتماعی صمیمی و دوستانه از درون به درون است اما باز هم تحمل نمی شود. از رفتاری که با ما شده بسیار ناراحت هستیم چون مدیران تئاتری ما نمی توانند از هنرمندانشان دفاع کنند و پای آنها بایستند.

وی درباره داستان نمایش توضیح داد: این اثر نمایشی از چهار اپیزود تشکیل شده و شخصیت مهران صوفی از نمایشنامه «تنها راه ممکن» نوشته محمد یعقوبی گرفته شده است البته دو اپیزود نمایشنامه از نوشته محمد یعقوبی به اثر وارد شده بود که با توجه به ممیزی ها، مجبور شدم چهار اپیزود را خودم بنویسم و از متن یعقوبی تنها نام مهران صوفی باقی مانده است. اولین اپیزود نمایش برگرفته از فیلم «آنی‌هال» وودی آلن است که درباره ناگفته‌های ذهن شخصیت‌ها صحبت می‌کند. اپیزود دوم به بحران جنسیت و بی‌مرز بودن این بحران در تمام دنیا اشاره دارد. در اپیزود سوم با روایت داستان یک زن و شوهر، موضوع صداقت و علل سرکوب آن در دنیا بررسی می‌شود. اپیزود چهارم نیز یک نقد اجتماعی را روایت می کند که متعلق به دهه 70 است.

محمدی درباره استقبالی که از نمایش شده است، بیان کرد: خوشبختانه با وجودی که تنها چند شب از اجرای عمومی نمایش ما گذشته استقبال از نمایش بسیار خوب بوده است. چون ما قبلا 6 جایزه از جشنواره های مختلف دریافت کرده بودیم باعث شده که تماشاگران استقبال خوبی از کار بکنند. اجرایی که در جشنواره تئاتر شهر داشتیم به مراتب جذاب تر و کامل تر از این اجرا بود اما بازبین های محترم این نمایش معتقد بودند جشنواره شهر یک جشنواره گمنام است ولی تئاتر فجر را همه دنبال می کنند و نباید نمایش انتقادی در آن به صحنه برود.

در نمایش «چهار نمایشنامه منتشر نشده از مهران صوفی»، وحید دژمی، پرنیان گودرزی، پویان یحیی‌پور، حمیدرضا مهنانی و نادر مظلومی ایفای نقش می‌کنند. این اثر نمایشی تا 4 اسفند ماه هر شب ساعت 20 در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران به صحنه می رود.