ابوالفضل حاج علیخانی بازیگر نقش رستم در نمایش کمدی رزم و بزم " ماجرای به شوی رفتن بانو گشسب" خلق لحظه کمیک اسطوره ها و شخصیت های شناخته شدهرا حرکت بر لبه تیغ خواند.

چارسو پرس: این بازیگر و کارگردان تئاتر که تا کنون در بیش از 65 نمایش ایرانی در گونه های مختلف سنتی ، دفاع مقدس و مذهبی ایفای نقش کرده معتقد است: وقتی با شخصیتی مانند رستم سر و کار دارید که تمامی زندگی و روحیات و ماجراهایش دارای شناسنامه است و مردم او را به خوبی می شناسند ، خلق لحظه کمیک همچون حرکت بر لبه تیغ ، حساس می شود.

وی  رستم در ادبیات حماسی ایران را همچون سیاه در نمایش سنتی ایران دارای شناسنامه دانسته و افزود: معمولا این چنین است که وقتی قرار باشد رویکرد پرداختن به یک شخصیت کمدی باشد ، دست گروه بازتر می شود اما در باره چنین شخصیتی هرگز نباید به نوعی حرکت کرد که ویژگی های او زیر سوال برود. از این رو در این نمایش سعی کردیم صلابت رستم را تلطیف کنیم تا لحظه کمدی ایجاد شود.

حاج علیخانی ادبیات حماسی و غنایی ایران را سرشار از ایده های ناب نمایشی معرفی کرد و اقتباس از آن در هنر نمایش را یک ضرورت برای جامعه امروز عنوان کرد.

این بازیگر تئاتر ادامه داد: متاسفانه امروزه کمتر گرایش به مطالعه در مردم دیده می شود و جوانان اغلب با داستان ها و شخصیت های غنایی و اساطیری بی گانه اند. حتی حوصله شنیدن یک نقل یک ساعته را ندارند و این کار ما را سخت تر می کند که مردم را با این ادبیات سترگ و غنی آشنا کنیم.
در این مسیر اگر کمدی در محور اصولی خودش حرکت کند می تواند کارساز باشد.

بازیگر نقش رستم درباره طنزی که در پرداخت این شخصیت بکار گرفته گفت: کمدی با لوده فاصله ای در حد یک تار مو دارد و خانم معترف تاکید بسیاری بر حفظ این فاصله داشت. معمولا برای خلق لحظه کمدی از دو عامل اغراق در ویژگی های شناخته شده و یا نمایاندن نقاط ضعف استفاده می شود اما شخصیت رستم به گونه ای بود که به ذات واجد تمامی اغراق ها بود به همین دلیل نقطه ضعف این شخصیت را پایه ایجاد کمدی رد نمایش قرار دادیم

وی ادامه داد: از دید من رستم که قهرمان جنگ های بی بدیل و خلق شگرف است و به لحاظ عشق به میهن نظیر ندارد در جایگاه پدری کم داشت. این را در ماجرای سهراب و حتی بانو گشسب می تواند دید. با توافق خانم معترف این نقطه ضعف را برجسته کردیم. شالکه اسطوره ای رستم را نشکسته ایم اما او را در موقعیت پدر و پسر بودن قرار داده ایم و کمدی در این موقعیت شکل می گیرد.

حاج علیخانی در پایان تاکید کرد: در نمایش بانو گشسب موقعیت ها کمیک هستند و نه شخصیت ها. وقتی رستم در موقعیتی که در آن ضعف دارد قرار بگیرد کمیک می شود.
نمایش بانو گشسب تا 24 بهمن ساعت 19 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است.