وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انتقال درآمدهای مالیاتی مربوط به حوزه فرهنگ به صندوق اعتباری هنر به منظور بهره‌مندی همه اصحاب فرهنگ و هنر از این درآمدها و تقویت حمایت از هنرمندان در برنامه هفتم توسعه با ایجاد ساختاری حقوقی برای رسیدگی به تخلفات دارندگان مجوز از این وزارتخانه، دو اقدام مهم دولت برای کاهش مشکلات هنرمندان است.

چارسو پرس: تازه‌ترین جلسه شورای هنر دیروز -دوشنبه 29 خرداد- با حضور محمدمهدی اسماعیلی رئیس شورای هنر، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدحسین ایمانی خوشخو دبیر شورای هنر و اعضای این شورا در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

وزیر فرهنگ در این نشست با اشاره به تصویب آیین‌نامه بند «ه» تبصره 9 قانون بودجه در دولت گفت: بر اساس این آیین‌نامه، کارگروهی تخصصی بر هزینه‌کرد عواید حاصل از یک درصد هزینه‌های شرکت‌ها و بانک‌های دولتی نظارت خواهد کرد؛ بدین صورت که 50 درصد از این عواید با تایید کارگروه هزینه می‌شود و 50 درصد دیگر در اختیار صندوق اعتباری هنر قرارمی‌گیرد تا به طرح‌های فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و قرآنی مصوب کارگروه اختصاص یابد. 

اسماعیلی اظهار کرد: در موضوع بند «ل» ماده 139 لایحه قانون مالیات‌های مستقیم، با وجود افزایش سقف معافیت‌های مالیاتی هنرمندان، مقرر شد درآمد مالیاتی حوزه هنر به صندوق اعتباری هنر منتقل شود تا عواید آن در اختیار همه اعضای صندوق قرار گیرد. 

وی افزود: نظارت بر کل هزینه‌های مسئولیت‌های اجتماعی، موضوع دیگری بود که در کمیسیون فرهنگی دولت به تصویب رسید و به زودی طبق لایحه تقدیمی دولت به مجلس در رابطه با قانون مالیات های مستقیم مطرح می‌شود تا به تقویت مدیریت فرهنگی هنری در کشور کمک کند. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ارائه برنامه هفتم توسعه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی گفت: از جمله بندهای مهم فرهنگی این برنامه می‌توان به موضوع تصویب پیوست فرهنگی، تقویت حمایت از هنرمندان و شکل‌گیری کمیته بدوی و استیناف به عنوان یک ساختار حقوقی برای رسیدگی به تخلفات همه دارندگان مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد. 

وزیر فرهنگ در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح دستاوردهای فرهنگی سفر رئیس‌جمهور به ونزوئلا پرداخت و خاطرنشان کرد: در این سفر برنامه جامع پنج ساله فرهنگی به امضای دو طرف رسید. همچنین رایزنی فرهنگی ایران در ونزوئلا و برزیل به‌زودی افتتاح می‌شود تا رد پای جمهوری اسلامی ایران در منطقه آمریکای جنوبی تقویت شود. هفته فرهنگی جمهوری اسلامی نیز آبان امسال همزمان با نمایشگاه کتاب ونزوئلا، در کاراکاس برگزار می‌شود.
 
اسماعیلی با اشاره به استقبال دولت ونزوئلا از مشارکت جمهوری اسلامی برای تولید کاغذ در این کشور اظهار کرد: در ونزوئلا 400 هزار هکتار زمین جنگل‌کاری شده و به زودی با حضور کارشناسان ایرانی در این کشور تفاهم‌نامه عملیاتی کارخانه کاغذ نهایی می‌شود. 
 
وی همچنین به تفاهم ایران و ونزوئلا برای تولید فیلم سینمایی مشترک درباره انتقال سوخت از مسیر دریایی اشاره کرد و افزود: همزمان با پهلو گرفتن کشتی‌های ایرانی در ونزوئلا و سوخت‌رسانی به این کشور در دشوارترین شرایط، ونزوئلایی‌ها جشن ملی برگزار کردند و دیوارنگاره‌های بزرگی را به این رخداد اختصاص دادند. 

حجت‌الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه با اشاره به احیای فعالیت شورای هنر در دولت مردمی گفت: شورای هنر از مهم‌ترین شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در این دولت احیا شده است. 

وی با یادآوری تعامل مثبت میان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از اعضای شورای هنر خواست گزارش عملکرد و اولویت‌های شورای هنر را در صحن شورای عالی ارائه کنند.

گفتنی است در جلسه شورای هنر، دستور «طرح جامع هنر تمدن‌ساز»، «گزارش عملکرد صندوق اعتباری هنر» و «ضوابط تاسیس و نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد هنری» مطرح شد و مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت.