جایزه بهترین فیلم بین‌المللی جشنواره مونیخ آلمان به مستند «چهاتر دختر» ساخته «کوثر بن هنیه» فیلمساز شناخته‌شده تونسی رسید.

چارسو پرس: این فیلم داستان «اولفا حمرونی» مادری تونسی را روایت می‌کند که دو دختر بزرگش کشور را ترک کردند تا به نیروهای تکفیری داعش در لیبی بپیوندند و پس از آن ناپدید می‌شوند.

«کوثر بن هنیه» سازنده این مستند در روایت خود از داستان، از دو بازیگر برای بازی در نقش دختران گم‌شده «اولفا حمرونی» استفاده کرده است. این مستند-درام ترکیبی برای نخستین بار در کن نمایش داده شد، جایی که برنده چشم طلایی بهترین مستند جشنواره به صورت مشترک با فیلم «مادر همه دروغ‌ها» ساخته «اسماء المودیر» شد.

یکی دیگر از فیلم‌های امسال جشنواره کن با نام «گل بوریتی» نیز جایزه سینه‌ویژن جشنواره مونیخ را برای بهترین کارگردان نوظهور بین‌المللی برای «ژوائو سالاویز» و «رنه نادر مسورا» به ارمغان آورد. این فیلم که با همکاری نزدیک قبیله کراهو در برزیل ساخته شده است، تلفیقی از قوم‌نگاری و روایت شاعرانه است که خاطرات این قبیله را بررسی می‌کند.

همچنین جایزه فیپرشی (فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم) به «فسیل» ساخته «هنینگ بکهوف» رسید که یک درام آلمانی درباره یک معدنچی زغال‌سنگ سالخورده و دختر محیط‌بانش است.

جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره مونیخ که با رای 58 هزار شرکت‌کننده در این رویداد سیمایی انتخاب شد نیز به «برگ‌های افتاده» اثر «آکی کوریسماکی» تعلق گرفت. این فیلم که نخستین ساخته این سینماگر فنلاندی در جشنواره پس از شش سال است، در جشنواره کن امسال رونمایی شد و جایزه هیات داوران جشنواره را از آن خود کرد.

چهلمین جشنواره فیلم مونیخ که از ۲۲ ژوئن تا اول جولای (اول تا دهم تیر ماه) در کشور آلمان برگزار شد، میزبان فیلم سینمایی «تورهای خالی» ساخته بهروز کرمی‌زاده و محصول ایران و آلمان در بخش "سینمای نوین آلمان" و همچنین فیلم «تفریق» ساخته مانی حقیقی در بخش "مستقل‌های بین‌المللی" بود.