در راستای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای واگذاری شبکه نمایش خانگی به صدا و سیما و نگرانی‌های مطرح‌شده، معاون وزیر ارشاد اعلام کرد قرار است طبق درخواست رییس جمهور و تصمیم وزارت ارشاد چند جلسه مجزا با ذینفعان و دست‌اندرکاران حوزه صوت و تصویر برگزار شود.

چارسو پرس: به نقل از روابط عمومی معاونت حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیرو دستور رییس جمهور به وزارت ارشاد برای مشورت و همفکری با همه ذینفعان حوزه صوت و تصویر فراگیر، اولین جلسه از سلسله جلسات همفکری در محل وزارت ارشاد با حضور سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر و معاون حقوقی و امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران پلتفرم‌های نمایش خانگی برگزار شد.

هاشمی در ابتدای این جلسه به بند ششم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره صوت و تصویر فراگیر اشاره کرد و گفت طبق درخواست رئیس جمهور قرار است جلسات متعددی برای بررسی این موضوع برگزار شود.

او گفت: طبق تصمیم وزارت ارشاد، قرار است چهار جلسه مجزا با ذینفعان و دست‌اندرکاران حوزه صوت و تصویر برگزار شود.

به گفته هاشمی جلسه اول قرار است با حضور سکوهای پخش محتوا و توزیع‌کنندگان، جلسه دوم با تولیدکنندگان محتوا و اصناف هنری، جلسه سوم با حقوقدانان و جلسه چهارم با شرکت پژوهشگاه‌ها و مراکز افکارسنجی برای موضوع محتوا و نظر مخاطبین برگزار شود.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت‌هایش به مسئله راهبردی صوت و تصویر فراگیر تأکید کرد و افزود: در اینجا مردم ذینفعان اصلی موضوع صوت و تصویر فراگیر محسوب می‌شوند و باید در این مصوبه به عنوان محور اساسی لحاظ شوند.

وی افزود: نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سکوهای نمایش خانگی یک نگاه فرصت محور است و این درحالی است که ذات وزارت فرهنگ یک نهاد تولیدکننده نیست و یک دستگاه اصالتا تنظیم گر و حمایت گر است و این نهاد، با این ویژگی در عرصه فرهنگ و هنر و در موضوع صوت و تصویر فراگیر، یک فرصت است که می‌تواند محور باشد. 

جانشین وزیر ارشاد در ادامه گفت: دغدغه اصلی و مشترک این وزارتخانه با صداوسیما، مسئله محتوا و فرهنگ است و دغدغه مسئولین این وزارتخانه، مسأله نظارت بر کیفیت و مرزبانی محتوا است. البته قائلیم که خطوط سبز مهم‌تر از خطوط قرمز است و در واقع گره‌گشایی از مسائل مختلف فرهنگی و فرهنگ‌سازی های لازم در جامعه، با این خطوط سبز ممکن است.

در این جلسه نمایندگانی از پلتفرم‌های نمایش خانگی نیز ایده‌ها و دغدغه‌های خود را مطرح کردند و ضمن درخواست از مراجع لازم برای تعریف دقیق صوت و تصویر فراگیر،  نسبت به تنظیم‌گری حذفی، رقابتی و سلیقه‌ای در این حوزه اظهار نگرانی جدی کردند.