«عامر الوان» کارگردان و نویسنده عراقی که مدت‌ها بود در کشور فرانسه زندگی می‌کرد، پس از یک سال مبارزه با بیماری سرطان در ۶۶ سالگی درگذشت.

چارسو پرس: به نقل از ورایتی، این سینماگر و نویسنده عراقی ساخت درام تکان دهنده «زمان، مردی از نیزارها» را در کارنامه دارد که درست قبل از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ فیلمبرداری شد و در سال ۲۰۰۴ در آمریکای شمالی در جشنواره فیلم ترایبکا به نمایش درآمد.

«الوان» که در سال ۱۹۵۷ در بابل هیلز عراق متولد شد، از مدرسه ملی نمایش و هنر عراق فارغ التحصیل شد و تحصیلات خود را در مدرسه سمعی و بصری بغداد ادامه داد و بعدها در تلویزیون عراق مشغول به کار شد. او در سال ۱۹۸۰ عراق را ترک کرد و مدرک عالی فلسفه هنر و جامعه را از دانشگاه معتبر سوربن پاریس دریافت کرد.

پس از ساخت چندین فیلم کوتاه، «الوان» در سال ۲۰۰۰ شروع به کارگردانی مستندهایی درباره شرایط زندگی در کشور خود کرد، مانند «بچه های تحریم» که به وضعیت کودکان فقیر در بغداد ۱۰ سال پس از تحریم های سازمان ملل و دو حادثه ملی یعنی جنگ خلیج فارس (۱۹۹۰-۱۹۹۱) و بمباران عراق در سال ۱۹۸۸ توسط نیروهای آمریکایی و بریتانیایی می‌پردازد.

«بچه‌های تحریم» و اولین فیلم بلند الوان «زمان، مردی از نیزارها» که در آن زمان اولین فیلمی بود که در ۱۵ سال گذشته در عراق فیلمبرداری شده بود، در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های آسیایی وزول فرانسه به نمایش درآمد و فیلم «زمان مردی از نیزارها» در سال ۲۰۰۴ برنده جایزه تماشاگران این رویداد سینمایی شد.

«زمان، مردی از نیزارها» که درباره جستجوی یک دهقان از روستا به بغداد برای یافتن دارویی است که بتواند همسر محبوبش را نجات دهد، در ژانویه ۲۰۰۳ چند روز قبل از شروع تهاجم به رهبری ایالات متحده به عراق فیلمبرداری شد. «الوان» فیلمبرداری سخت و با سانسوری را تجربه کرد و بخشی از فیلم های او توسط رژیم صدام حسین مصادره شد.

این کارگردان عراقی در سال ۲۰۱۰ به عنوان عضو هیات داوران بین المللی و سپس به عنوان مهمان افتخاری در سال ۲۰۱۴ به جشنواره فیلم وزول فرانسه دعوت شد.

«ژان مارک تروان» بنیانگذار جشنواره وزول به بهانه درگذشت «عامر الوان» نوشت: «ما این مرد را دوست داشتیم که با وجود سختی‌های زندگی همیشه لبخند می زد».