بروس‌ لی رزمی‌کار و نابغه واقعی هنرهای رزمی چینی اگر چه دوران حضورش در سینمای اکشن حرفه‌ای بسیار کوتاه بود اما به مانند اسطوره‌ای بود که سبک هنرهای رزمی‌اش، هالیوود را به کل تغییر داد.

چارسو پرس: هوی چون پدر بروس لی یک ستاره مشهور اپرای کانتونیایی بود که او را وارد سینما کرد. بروس در همان دوران کودکی به بازیگری علاقه زیادی داشت و کاراته را در آن زمان آموخت. او در دوران کودکی چند فیلم سیاه و سفید کوتاه بازی کرد.

بروس‌ لی چگونه هالیوود را تغییر داد؟

بیستم ژانویه پنجاهمین سالگرد مرگ بروس‌ لی بود. اگرچه او در هنگ‌کنگ بسیار محبوب بود اما پس از بازی در سریال آمریکایی گرین هورنت- The Green Hornet شبکه ای.بی.سی به شهرت جهانی دست یافت.

بروس‌ لی چگونه هالیوود را تغییر داد؟

بروس‌لی در ۲۰ ژوئیه ۱۹۷۳ و در ۳۲ سالگی درگذشت اما میراث او برای نسل‌های متمادی زنده خواهد بود.

او از نقش‌هایی که پس از بازی در مجموعه آمریکایی گرین هورنت به او پیشنهاد شد راضی نبود بویژه زمانی که برای بازی در نقش اصلی سریال کونگ‌فو کنار گذاشته شد و دیوید کارادین- David Carradine را جایگزین او کردند به شدت احساس ناراحتی کرد.

بروس‌ لی چگونه هالیوود را تغییر داد؟

پس از آن، بروس‌ لی به هنگ کنگ بازگشت و در چندین فیلم از جمله کاراته تا مرگ در بانکوک- Karate to the death in Bangkok و خشم شرقی یا خشم اژدها - The Fury of the Dragon بازی کرد که به موفقیت کامل دست یافتند.

به لطف بازی در این فیلم‌ها، بروس‌ لی خود را به‌عنوان یکی از برترین ستاره‌های سینما و هنرهای رزمی کشورش معرفی کرد که بلافاصله دیگر نقاط جهان را نیز تکان داد.

بعد از موفقیت در هنگ کنگ، هالیوود به سراغ او آمد و کمپانی برادران وارنر از او خواست در فیلم اژدها وارد می‌شود بازی کند. به همین سبب، بازی مرگ را رها کرده و در فیلم برادران وارنر که نخستین فیلم جهانی بروس به شمار می‌رفت به ایفای نقش پرداخت.

پس از آن، بروس لی تصمیم به ساخت فیلم گرفت و به همین منظور در سال ۱۹۷۲ شرکت فیلمسازی خود به نام کنکورد را تاسی کرد. نمایشنامه می‌نوشت و خودش هم بازی می‌کرد و به دنبال آن، کارگردانی فیلم راه اژدها یا بازگشت اژدها را به عهده گرفت و بار دیگر قدرت نانچیکو را در این فیلم به نمایش گذاشت.

بروس‌ لی چگونه هالیوود را تغییر داد؟

بروس در فیلم ورود اژدها لباس سنتی چینی‌ها را به تن کرد و ۲۰۰ میلیون دلار به دست آورد؛ او در این فیلم با چاک نوریس قهرمان کاراته جهان مبارزه کرد که مبارزه‌ای شگفت‌انگیز بود.

فیلم بازی با مرگ از شرکت تولید فیلم سکواویا آخرین فیلم بروسلی در سال ۱۹۷۳ است که او در هنگ کنگ برای ساختن این فیلم از تکنیک‌ها، ضربات و صحنه‌های جالب و بسیار دیدنی فیلم برداری می‌کرد.

در سایه ایفای نقش در این فیلم‌ها، بروس‌ لی به یک سوپراستار جهانی تبدیل شد و توانست صنعت هالیوود را به کلی تغییر دهد، چرا که تا آن زمان بازیگران آسیایی فرصتی برای حضور در فیلم‌های اکشن آمریکایی نداشتند.

بروس‌ لی چگونه هالیوود را تغییر داد؟

به منظور بزرگداشت بروس‌ لی، یک روز مانده به سالگردش، Televisión Española در La ۲، مستندی درباره زندگی او ساخته بائو نگوین- Bao Nguyen پخش کرد که در آن، از طریق مصاحبه‌های مختلف و مطالب منتشر نشده، چهره بزرگ هنرهای رزمی به نمایش گذاشته شد که پیشتر هرگز دیده نشده بود.

///.