انیمیشن فانتزی هایائو میازاکی به نام «پسر و مرغ ماهیخوار» جشنواره فیلم تورنتو افتتاح می شود.

چارسو پرس: به نقل از ورایتی، انیمیشن «پسر و ماهیخوار» به کارگردانی «هایائو میازاکی»، چهل و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو را افتتاح می‌کند و هفتم سپتامبر اکران می‌شود.

میازاکی نویسندگی و کارگردانی این انیمیشن را بر عهده داشته است و «پسر و ماهیخوار» نخستین فیلم بلند این فیلمساز تحسین شده در ۱۰ سال گذشته محسوب می‌شود. در حالی که پیش‌تر چندین اثر از استودیو «جیبلی»(که میازاکی یکی از بنیانگذاران آن بود)، از جمله «لاک‌پشت قرمز» در سال ۲۰۱۶ و «شهر اشباح» در سال ۲۰۰۲ در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمده است، این نخستین‌باری به شمار می‌رود که یک فیلم ژاپنی یا یک انیمیشن به عنوان فیلم شب افتتاحیه این جشنواره انتخاب می‌شود.

«پسر و ماهیخوار» در اوایل سال جاری در ژاپن اکران شد و در هفته اول اکرانش ۱۳.۲ میلیون دلار فروخت تا رکورد بزرگترین اکران نخست در تاریخ استودیو جیبلبی را بشکند. این شرکت در اقدامی جسورانه این انیمیشن را بدون هیچ گونه تبلیغات، بازاریابی یا شرح داستان اکران کرد.

پس از اکران مشخص شد که این انیمیشن داستان پسری به نام «ماهیتو ماکی» را روایت می‌کند که برجی متروکه را در شهر جدیدش کشف می‌کند و وارد دنیای فانتزی‌ می‌شود که در آن با یک ماهیخوار خاکستری سخنگو آشنا می‌شود.

«هایائو میازاکی» در طول دوران فعالیت خود تاکنون چندین بار اعلام بازنشستگی کرده بود و در طول بیش از ۵۰ سال فعالیت هنری خود به موفقیت‌های فراوانی درحد «نیک پارک»، انیماتور کمپانی والت دیزنی دست یافته است و از مشهورترین و تاثیرگذارترین انیماتورهای تاریخ سینما محسوب می‌شود.

او که متولد توکیو است، انیمیشن‌سازی حرفه‌ای خود را در سال ۱۹۶۱ آغاز کرد و به عنوان هنرمند طراح برای انیمیشن «سفرهای گالیور فراتر از ماه» کار می‌کرد. وی در آن دهه به کار در نقش های مختلف در صنعت انیمیشن ادامه داد تا زمانی که اولین فیلم برجسته خود را با عنوان «لوپن ۳: قلعه کالیوسترو» در سال ۱۹۷۹ منتشر کرد.

با اینکه فیلم‌های «میازاکی» به مدت طولانی موفقیت‌های تجاری و منتقدانه‌ای را در ژاپن به دست آورده بودند، او تا حد زیادی در غرب ناشناخته بود تا زمانی که کمپانی میراماکس فیلم «شاهزاده مونونوکه» را منتشر کرد که رکورد فروش در سینماهای ژاپن را شکست و اولین فیلم انیمیشنی بود که جایزه تصویر سال را در جوایز آکادمی ژاپن به دست آورد.

این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم «تورنتو» از هفتم تا هفدهم سپتامبر فعالیت خواهد کرد.