دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ی هنری فراخوان سومین مسابقه ملی نمایشنامه‌نویسی «چهارراه» را منتشر کرد.

چارسو پرس: فراخوان سومین مسابقه ملی نمایشنامه‌نویسی «چهارراه» که با طراحی و دبیری ایوب آقاخانی برگزار می‌شود، بدین شرح است:

«در دو دوره‌ی گذشته گفتیم و به گوش نشست که مسابقه‌ی ملیِ سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی «چهارراه» تلاشی است برای ایجاد و جلب دوباره‌ی توجه به جانِ «اقتباس» و مفهوم عملی آن، بالخاصه با دقت و تکیه بر ادبیات کهن این سرزمینِ سربلند و قدمت‌دار و صاحب تاریخ. لااقل در این گام‌های نخست هدف ما همین است و همین خواهد بود تا سن بلوغ این مسابقه فرا رسد و ابعاد و پهنه‌هایی جدید بیابد و امید که تا آن هنگام دستمان پُر باشد از حاصل این دورخیز و تقلا و همدلی و هم‌سلیقگی.

توسعه‌ی فرهنگ و وسعت بخشی به رابطه‌ی ادبیات برآمده از یک خاک و مردمان سرزمینش راه‌های مختلفی دارد و توان‌های متفاوتی می‌طلبد اما این کمینه ایده‌ی ما و توان ماست. امید که به ثمر بنشید و باردیگر در چهارراهِ تلاقی «تاریخ»، «هنر»، «ادبیات» و «تئاتر» به گوهری برسیم که جهانی در پی آن است: «جاودانگی با قلم در تاریخ».

یکی از پیچیده‌ترین و با ارزش‌ترین اشکال درام‌نویسیِ اقتباسی در طول تاریخ تئاتر و نمایشنامه‌نویسی رویکرد «تذکره‌ای» یا «زندگی نامه‌ای» یا به اصطلاح فرنگی‌اش «بیوگرافیکال» بوده و هنوز هم هست؛ والبته دیرینه‌دارترین شکل درام‌های تاریخ را هم از زاویه‌ای می‌شود چنین نامگذاری کرد و در این دسته قرار داد که یونان باستان به عنوان مهد تئاتر نخستین محصولات خود را در تاریخ با همین ویژگی ثبت کرده است؛ گیریم از مسیری متفاوت و کوره راه‌هایی کم پشتوانه‌تر به خاطر ذات «سینه به سینه» بودن مرجع اقتباسشان.

دعوت دور سوم مسابقه‌ی سراسری چهارراه را اختصاص یافته به آثاری بدانید که بر اساس زندگی شعرا و ادیبان ایرانی در تاریخ فرهنگ این کشور از سده پنجم تا یازدهم هجری قمری شکل گرفته‌اند. دردانه‌هایی که نامش در فهرست زیر قرار گرفته و بدون اولویت می تواند مدنظر علاقمندان قرار بگیرد:

_ حکیم ابوالقاسم «فردوسی» توسی (قرن هفتم هجری قمری)

  • _ «ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف» متخلص به «سعدی» (قرن ششم هجری قمری)
  • _ «غیاث‌الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خَیّام نیشابوری» (قرن پنجم هجری قمری)
  • _ «جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد» متخلص به «نظامی گنجوی» (قرن ششم هجری قمری)
  • _ «بهاءالدین محمد بن حسین عاملی» معروف به «شیخ بهایی» و با نام کامل «بهاءالدین محمد بن عزالدین حسین بن عبدالصمد بن شمس الدین محمد بن حسن بن عاملی جبعی (جباعی)» (قرون دهم و یازدهم هجری قمری)
  • _ «جلال‌الدین محمد بلخی» معروف به «مولوی»و با نام کامل «محمد بن محمد بن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی» (قرن هفتم هجری قمری)
  • _ «فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری» معروف به «عطار نیشابوری» (قرن هفتم هجری قمری)
  • _ «ابومعین ناصر بن خسرو بن حارث قبادیانی بلخی» معروف به «ناصر خسرو» (قرن پنجم هجری قمری)

پژوهش و کاوش در زندگی این شخصیت‌های برجسته در تاریخ فرهنگ و ادبیات این سرزمین بهانه‌ای به دست خواهد داد تا با جان کلام آنها و نگاهشان برای آفرینش آثار ماندگارشان آشنا شویم و اینگونه نه به داستان‌ها و اشعار و حِکَم تراویده از قلم بلکه در گامی پیشتر به جانی نزدیک می‌شویم که این همه از آن «زیست و جان» برآمده است. شاید که اینگونه بهره‌ی ما از ادبیات کهن، زبان مرجع و فارسیِ گوهرین بیشتر و نهادینه‌تر شود و نمایشنامه‌هایی ماندگار به مجموعه‌ی نمایشنامه‌های شایسته و اصیل و قابل دفاع این سرزمین بیفزاییم که نقطه‌ی ثقلشان ایستادن روی گنجینه‌ها و جقه‌های تابناک تاریخ فرهنگ این سرزمین است.

جوایز:

  • جایزه‌ی نمایشنامه‌ی برتر (مقام اول) ۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال
  • جایزه‌ی نمایشنامه‌ی دوم ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال
  • جایزه‌ی نمایشنامه‌ی سوم ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

و در صورت انطباق با آرای داوران متون شایسته تقدیر از جایزه‌ی ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریالی برخوردار خواهند شد.

شرایط:

  • _ علاقمندان به شرکت در این مسابقه لازم است آثار خود را که بر اساس زندگی شعرای ذکر شده در فهرست فراخوان پژوهیده و نوشته‌اند تا تاریخ ۲۰ مهرماه روز بزرگداشت «حضرت حافظ» به دبیرخانه‌ی دائمی این مسابقه‌ی ملی یعنی دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ی هنری با نشانیِ الکترونیکیِ dramaticresearchs@gmail.com ارسال کنند.
  • لازم است آثار در فرمت Word و PDF با فونت ۱۶ تنظیم شده باشند.
  • _ اولویت با آثاری است که پیشتر در مسابقه‌ای شرکت نیافته باشند اما محدودیتی در این مورد وجود ندارد.
  • _ آثار ارسالی به هیچ شکل مکتوبی نباید پیش از این منتشر شده باشند.
  • _ مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ی هنری در چاپ و اجرای این آثار با حفظ و تاکید روی نام خالق اثر صاحب اختیار خواهد بود.