جوایز افتخاری جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۲۳ به اسپایک لی و پدرو آلمادوار اهدا می‌شود.

چارسو پرس: به نقل از هالیوود ریپورتر، جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۲۳ دیروز (پنجشنبه) اعلام کرد پدرو آلمادوار و اسپایک لی دو کارگردان برجسته در پنجمین دوره اهدای جوایز سالانه این رویداد که ۱۰ سپتامبر برگزار می‌شود تجلیل خواهند شد.

آلمادوار کارگردان مولف اسپانیایی جایزه جف اسکول را در بخش «رسانه تاثیرگذار» دریافت خواهد کرد و اسپایک لی جایزه «ایبرت» برای کارگردان تاثیرگذار را می‌پذیرد.

از برگزیدگان پیشین این جوایز می‌توان به میشل یئو، برندان فریزر، جسیکا چستین، راجر دیکینز، سر آنتونی هاپکینز، خواکین فینیکس، تایکا وایتیتی و کلوئه ژائو اشاره کرد.

آلمادوار از زمانی که ملودرام «زنان در آستانه فروپاشی عصبی» را در سال ۱۹۸۸ ساخت به عنوان یکی از موفق‌ترین کارگردانان اروپایی شناخته می‌شود و جایزه بهترین فیلم جوان را در افتتاحیه جوایز فیلم اروپا به دست آورده است. او برنده ۵ جایزه دیگر فیلم اروپایی و همچنین ۵ جایزه بفتا، ۴ جایزه سزار فرانسه و ۲ جایزه اسکار شده است.

وی اسکار فیلم خارجی زبان را برای «همه چیز درباره مادرم» در سال ۱۹۹۹ و جایزه اسکار بهترین فیلمنامه را برای فیلم «با او حرف بزن» در سال ۲۰۰۲ برده است.

این کارگردان سال‌هاست با جشنواره تورنتو در ارتباط است و کامرون بیلی، مدیر این جشنواره در بیانیه‌ای وی را برای دیدگاه هنری، داستان سرایی جسورانه و تعهد تزلزل ناپذیرش به پیش بردن مرزهای سینما تحسین کرد و گفت این ویژگی‌ها تأثیر عمیقی بر سینما گذاشته است.

اسپایک لی که معمولاً نویسنده فیلم‌های موفقش هم بوده کارش را از سال ۱۹۸۳ آغاز کرد و علاوه بر کارگردانی، فیلمنامه‌های فیلم‌هایی از جمله «می‌خواهد به دستش بیاورد»، «کار درست را انجام بده»، «گیجی مدرسه»، «مالکوم ایکس» را نوشته است. «شی-راق»، «بلک‌کلنزمن» و «۵ هم‌خون» هم از فیلم‌های اخیر وی هستند.

او ۵ بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده است و سال ۲۰۱۹ برای فیلم «بلک‌کلنزمن» در بخش بهترین فیلمنامه جایزه اسکار را دریافت کرده است.

سال ۲۰۱۵ او با دریافت جایزه اسکار افتخاری نام خود را به عنوان جوان‌ترین فردی که برای موفقیت‌هایش این جایزه را دریافت کرده در تاریخ ثبت کرد. بیلی در ستایش این کارگردان گفت: اسپایک لی از برجسته‌ترین داستان‌نویسان دوران ماست و همواره الهام‌بخش تماشاگران بوده و تأثیری ماندگار بر هنر فیلمسازی گذاشته است.

چهل و هشتمین جشنواره سالانه فیلم تورنتو که از ۷ تا ۱۷ سپتامبر (۱۶ تا ۲۶ شهریور) برگزار می‌شود، هفته‌های آینده اسامی دیگر دریافت‌کنندگان جوایز افتخاری خود را اعلام می‌کند.