مهرداد کورش‌نیا که این روزها مشغول آماده‌سازی نمایش «زیگموند» است، می‌گوید که در این نمایش نگاهی منتقدانه به زیگموند فروید، پدر علم روانکاوی دارد.

چارسو پرس: این نمایشنامه‌نویس و کارگردان درباره تازه‌ترین نمایش خود که قرار است در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برود گفت: سعی کردیم نمایش «زیگموند» اثری بینارشته‌ای بین تئاتر و روانشناسی باشد در عین اینکه به نوعی معرفی فروید هم هست.

او با تاکید بر اینکه این نمایش نگاهی کاملا منتقدانه به فروید و افکار او دارد، اضافه کرد: فرم و مضمونی که برای این نمایش انتخاب کرده‌ایم، به مباحث خود فروید یعنی ناخودآگاه و رویاها و کابوس‌ها نزدیک است.

کورش‌نیا درباره مخاطبان این اثر نمایشی نیز توضیح داد: تماشاگران ما عموم مردم هستند. در عین اینکه این نمایش به روانشناسی توجه دارد ولی اثری دراماتیک است که برای آن زبانی روان و شخصیت‌ها و وقایعی ملموس انتخاب کرده‌ایم ضمن اینکه داستان به شکل کاملا کلاسیک و ارسطویی در آن وجود دارد اما درون کار، متناسب با ساختار رویا و ناخودآگاه، برش‌هایی سورئال و اکسپرسیونیستی داریم. تلاش‌مان بر این بوده که تحلیل‌های فروید را در داستان و شخصیت‌ها مستتر کنیم و برای همین کار، با سه روانشناس مشاوره کردیم.

او با اشاره به نگاه غالب در آثار نمایشی شخصیت‌محور تشریح کرد: عموما نمایش‌هایی که درباره یک شخصیت خاص هستند، بیشتر به عنوان تئاتر پرتره شناخته می‌شوند و در آنها اغلب، اطلاعات زندگی آن شخص بخصوص ارایه می‌شود ولی نمایش ما دو تفاوت اساسی با چنین آثاری دارد؛ اول اینکه به شدت انتقادی است و دیگر اینکه کل ساختار متن و اجرا بر اساس آرای فروید شکل گرفته است. به عنوان نمونه دو نظریه مشهور فروید درباره اید، ایگو و سوپر ایگو و نیز عقده‌های ادیپ و الکترا در این نمایش وجود دارد اما در عین حال بسیاری از تفکرات او را در قالب مواجهه به چالش کشیده‌ایم.

کورش‌نیا که معتقد است این نمایش می‌تواند در دیگر کشورها هم روی صحنه برود، افزود: فروید جزو اقلیت یهودیان است که در دنیا اجازه نقد او را نمی‌دهند. به همین دلیل در هیچ فیلم یا اثری به نقد او نمی‌پردازند اما نمایش ما این نگاه را کاملا شکسته است.

نمایش «زیگموند» برای اجرا در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آماده می‌شود و فرزین محدث، شهروز دل افکار و یلدا عباسی بازیگران آن هستند.

دیگر اعضای گروه اجرایی این نمایش عبارتند از: حسین دیردار مجری طرح و دستیار و برنامه ریز، الهام شعبانی طراح لباس، مهیار علی‌زاده موسیقی، فرزاد هدایت طراح صحنه، جلال امیری‌مرند طراح گریم، امین شریفی طراحی و ترکیب صدا، سعید مومنی طراح تصویر، مقداد صفری طراح نور، محمد صادق زرجویان طراح گرافیک، آوا فیاض مشاور مارکتینگ و رسانه، شبنم طاهرخانی روابط عمومی، علی کیان سرمایه گذار.


منبع: خبرگزاری ایسنا