همزمان با روز خبرنگار، فیلمبرداری تازه‌ترین اثر سینمایی بهروز افخمی با روایت یک خبرنگار از ساعات پایانی عمر شهید طیب حاج‌رضایی و ‌اسماعیل رضایی کلید خورد.

چارسو پرس: فیلم سینمایی «صبح اعدام» تازه‌ترین اثر بهروز افخمی به تهیه‌کنندگی علی شیرمحمدی با پرداختی به قیام خونین ١۵ خرداد سال ۱۳۴۲است که طبق اعلام روابط عمومی فیلم، از شب گذشته ۱۷ مردادماه در تهران جلوی دوربین رفت.

«صبح اعدام» که اقتباسی از گزارش مفصل یک خبرنگار از تیرباران و اعدام شهید طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی در روزنامه کیهان است، همزمان با روز خبرنگار به طور رسمی کلید خوره است.

فیلم تازه افخمی، برشی از لحظات پایانی زندگی این دو شخصیت مردمی است که به صورت ریل تایم و در فاصله زمانی ۵ تا ۶:۳۰ صبحِ روز اعدام می‌گذرد. «صبح اعدام» که در ژانر تاریخی - سیاسی معاصر ساخته ‌می‌شود، محصول مشترک سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی است و اسامی بازیگران و عوامل آن در آینده‌ای نزدیک اطلاع‌رسانی خواهد شد.

افخمی زمستان سال گذشته در گفت‌وگویی با ایسنا درباره بازیگران فیلمش گفته بود، «بیشتر سعی کردم از بازیگران تئاتری استفاده کنم و تا زمانی که ماکت صدا را به صورت نمایش رادیویی تولید نکرده باشیم، نمی‌توانم با قطعیت بگویم که از کدام بازیگر حتما استفاده می‌کنم ولی نقش «طیب» را مسعود شریف بازی می‌کند.» افخمی کرده بود که مسعود شریف به همراه ارسطو خوش‌رزم از جمله بازیگران «صبح اعدام» هستند.

او همچنین گفته بود: ۲۰ سال پیش اولین بار گزارشی از تیرباران و اعدام طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی را در روزنامه کیهان خواندم که ۱۱ آبان ۱۳۴۲ اتفاق افتاده بود. خیلی تعجب کردم که چطور خبرنگار -که در صحنه هم حضور داشته- جرأت کرده این جزئیات را بنویسد و برایم جای سوال بود که اصلا چطور در روزنامه کیهان این ریسک را کرده‌اند که چنین گزارشی چاپ شود. فیلمنامه من براساس گزارش روزنامه کیهان و درواقع یک فیلم اقتباسی است. مسئله ما در «صبح اعدام» دو انسانی هستند که قرار است اعدام شوند و خواهیم دید که در ساعت‌های آخر چه حرف‌هایی با هم می‌زنند.

وی اشاره کرده بود که «صبح اعدام» برای نمایش روی پرده سینما به شکل سیاه و سفید فیلمبرداری می‌شود. او سال گذشته تاکید کرده بود با توجه به فصلی که اتفاق اصلی در آن رخ داده است، زمستان بوده است، فیلمبرداری باید در همان مقطع انجام می شد اما بنا به تاخیر پیش آمده احتمالا تغییراتی را در فیلم نامه اعمال خواهد کرد.