انجمن نویسندگان آمریکا برای نخستین بار پس از آغاز اعتصابات از ماه می با استودیوهای اصلی هالیوود مذاکره کرد و بسته جدیدی از پیشنهادات را دریافت کرد.

چارسو پرس: به نقل از ورایتی ، انجمن نویسندگان سینمایی و تلویزیونی آمریکا (WGA) در ایمیلی به اعضایش اعلام کرد که هفته آینده به اتحادیه تهیه کنندگان فیلم و تلویزیون در رابطه با بسته پیشنهادیی جدید پاسخ خواهد داد.

رهبران انجمن نویسندگان روز گذشته (جمعه ۲۰ مرداد) با «کارول لومباردینی» مدیر عامل اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم و تلویزیون (AMPTP) در تلاش برای از سرگیری مذاکرات ملاقات کردند. در این دیدار، «لومباردینی» تاکید کرد که افراد فقط می‌خواهند به سر کار خود بازگردند.

این اتحادیه هفته گذشته در پیامی به اعضا اعلام کرد شرایطی که شغل نویسندگان را به طور فزاینده‌ای در معرض تهدید قرار داده است باید در اولویت توجه قرار گیرد.

اعتصاب انجمن نویسندگان آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته از مرز ۱۰۰ روز گذشت و از طول آخرین اعتصاب نویسندگان در ۲۰۰۷-۲۰۰۸ فراتر رفت. اعتصاب ۲۰۲۳ در حال حاضر چهارمین اعتصاب در تاریخ انجمن نویسندگان از حیث مدت زمان است و تنها پس از اعتصابات در سال های ۱۹۸۸، ۱۹۶۰ و ۱۹۷۳ قرار داد. طولانی‌ترین اعتصاب در سال ۱۹۸۸ میلادی، ۱۵۳ روز به طول انجامید.

هالیوود با اعتصاب و انجمن نویسندگان و انجمن بازیگران سینمای آمریکا - فدراسیون هنرمندان تلویزیون و رادیو آمریکا (SAG-AFTRA) در مبارزه برای افزایش دستمزد پایه و تضمین عدم جایگزینی کار آنها با هوش مصنوعی، با چالش بزرگی رو به رو شده است. این اعتصابات تاثیر زیادی بر صنعت فیلم گذاشته موجب تعطیلی پروژه‌ها و تاخیر در اکران‌های سینمایی شده، ضمن این که استودیوها را از استفاده از بازیگران برای تبلیغ پروژه‌هایشان بازداشته است.

مسائل اصلی این دو نهاد سینمایی عبارتند از هوش مصنوعی، سهم از درآمد سامانه‌های نمایش آنلاین و افزایش اساسی حداقل دستمزدها با توجه به تورم است.

این نخستین اعتصاب دوگانه (نویسندگان و بازیگران) در بیش از ۶۰ سال اخیر است.