اعضای هیأت انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار هنوز معرفی نشده‌اند. این در حالی است که اعضای این هیأت باید تا سه‌شنبه ۱۵ آگوست ۲۰۲۳ یعنی ۲۴ مرداد یا تاریخی که قبلا از سوی آکادمی اعلام شده به اسکار معرفی شوند.

چارسو پرس: شاید مسئولان سینمایی از تاریخ دیگری اطلاع دارند که هنوز تحرکی برای انتخاب اعضای هیأت از خود نشان نداده‌اند. هر سال انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار با حاشیه‌ها و حرف و حدیث‌هایی همراه است و به‌نظر می‌رسد امسال هم در بر همان پاشنه همیشگی بچرخد.

ترکیب اعضای هیأت انتخاب
طبق قوانین اسکار، انتخاب نماینده هر کشور باید توسط سازمان یا هیأت یا کمیته‌ای صورت بگیرد که بیش از ۵۰درصد اعضای آن هنرمند یا فن‌ورز سینما باشند. یعنی اگر صدابرداری هم در فرایند انتخاب نماینده ایران جزو اعضای این هیأت باشد، مطابق قوانین اسکار کاملا پذیرفتنی است. یکی از بحث‌های همیشگی در انتخاب نماینده ایران ترکیب اعضای این هیأت است. خانه سینما یا فارابی یا سازمان سینمایی، کدام یک باید در این‌باره تصمیم‌گیری کنند؟ با تأکید اسکار بر هنرمند بودن بیش از ۵۰درصد اعضا به‌نظر می‌رسد که خانه سینما گزینه مناسب‌تری از نهادهای دولتی است.

اکران هفت روزه
براساس جدیدترین قوانین اسکار، فیلم‌ها برای احراز شرایط رقابت در شاخه فیلم بین‌المللی باید در فاصله زمانی اول دسامبر ۲۰۲۲ (۱۰ آذر ۱۴۰۱) تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳ (۹ آبان ۱۴۰۲) حداقل ۷ روز اکران پیاپی تجاری همراه با بلیت‌فروشی داشته باشند. همین پارسال «جنگ جهانی سوم» هومن سیدی ۷روز در یکی از پردیس‌های تهران اکران شد، اما چه اکرانی! کسی نتوانست بلیت سانس‌های این ۷روز را بخرد و فیلم را ببیند و بعدا حرف‌های درگوشی از خرید بلیت تمام سانس‌ها توسط خود صاحبان فیلم شنیده شد.

پخش‌کننده خارجی
از زمانی که «جدایی نادر از سیمین»  نخستین اسکار سینمای ایران را به‌دست آورد، این حرف وِرد زبان‌ها شد: «فیلمی در اسکار موفق است که پخش‌کننده خارجی داشته باشد.» پخش‌کننده خارجی خیلی مهم است و اگر نباشد، نباید از کمپین تبلیغاتی فیلمی که می‌خواهد برنده اسکار شود انتظاری داشت. اسکار، تبلیغ و جلب توجه و حمایت ستاره‌ها و آدم‌های اثرگذار صنعت نمایش را می‌خواهد. بدون اینها فیلمی موفق نمی‌شود که اسمش در تاریخ سینما جاودانه شود. سینمای ایران هم معمولا چنین برنامه‌ریزی و هزینه و آگاهی‌ای از مناسبات این رویداد هنری ندارد.

کدام فیلم؟
جز تبلیغات، خود فیلم هم مهم است. کدام فیلم را امسال به اسکار معرفی کنیم؟ کدام فیلم ایرانی که از ۱۰ آذر پارسال تا ۹ آبان امسال به مدت لارم اکران شده لایق معرفی به اسکار است؟ با چه معیاری باید این فیلم را انتخاب کرد؟ این فیلم قرار است چه چیزی درباره سینمای ایران بگوید؟ اصلا این فیلم قرار است نماینده همه سینمای ایران باشد یا صرفا گروه و بخش خاصی از سینمای ایران؟ «جدایی نادر ازسیمین» و «فروشنده» اسکار را به کلکسیون جوایز سینمای ایران اضافه کردند، اما همیشه عده‌ای به آنها خرده می‌گرفتند که این ۲ فیلم سیاه‌نمایی کردند و واقعیت‌ها را وارونه جلوه دادند. حالا امسال قرار است چه فیلمی برای راضی کردن کدام گروه به اسکار فرستاده شود؟


منبع: همشهری آنلاین