محمدرضا عطایی‌فر که این روزها نمایش «هل پوک» را روی صحنه می‌برد، با ابراز تاسف از دشواری‌های تبلیغ تئاتر در وضعیت فعلی گفت: کسی پیگیر این مسئله حیاتی برای هنرمندان ایران نیست.

چارسو پرس: عطایی‌فر که این روزها آخرین اجراهای «هل پوک» را در تالار انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه می‌برد، گفت: تبلیغ تئاتر در جایی مانند تلویزیون اصلا اتفاق نمی‌افتد و رقم‌های بالا می‌خواهد، یک بیلبورد شهرداری هم رقم میلیاردی دارد، بنابراین ما چیزی نداریم و تنها فضای مجازی وجود دارد که به خاطر شرایط فیلترینگ، فعالیت در آن سخت شده است و کسی هم پیگیر این مسئله حیاتی برای هنرمندان ایران نیست.

او که خود نگارش متن این نمایش را نیز بر عهده داشته، درباره محتوای آن توضیح داد: نمایش «هِل پوک» در سه اپیزود تولیدشده و به روایت رخدادها و اتفاقاتی که همین‌ الان در زیرپوست کلان‌شهرهای ایران در حال اتفاق افتادن است، می‌پردازد.

نمایش هل پوک

عطایی‌فر اضافه کرد: امیدوارم که این اجرای اجتماعی به مسئولان، خانواده‌ها و از همه مهم‌تر جوانان آگاهی ‌ببخشد تا از بعضی اتفاقات آگاه باشند و فریب نخورند. درواقع در این اجرا سعی کردیم با در نظر گرفتن نگاه آموزشی، روایت‌هایی را که فکر می‌کنیم می‌تواند به آگاهی‌بخشی به‌خصوص برای نسل جوان مفید باشد، در فضایی دراماتیک، به نمایش بگذاریم.

او در ادامه درباره موضوع نمایش نیز گفت: این اثر نگاهی به شکل‌گیری فرقه‌های بدون قید و بندی می‌پردازد که به‌ آرامی در حال جذب همراهان بسیار هستند. رشد قارچ‌گونه شرط‌بندی‌های زیرزمینی در کلان‌شهرها و فعالیت پانسیون‌های غیرمجاز به‌خصوص برای اقامت دخترها، رخ می‌دهد، سه اپیزود نمایش «هِل پوک» را تشکیل می‌دهد که در هرکدام علاوه بر روایت داستان، خطرات آن‌ها نیز نشان داده می‌شود.

عطایی‌فر درباره حواشی این اجرا توضیح داد: ما هنرمندان همیشه باید طرح مساله کنیم و حل مساله را به مسئولان مربوطه بسپاریم. نمایش «هل پوک» نیزممکن است حاشیه‌هایی داشته باشد ولی من فقط طرح مسئله کرده‌ام و مسئولان، باید به این موضوع رسیدگی کنند.

نمایش هل پوک

این کارگردان افزود: اگر بخواهیم نگاه امیدوارانه به جامعه تزریق کنیم راه را به‌جایی نخواهیم برد و صورت‌مسئله پاک نمی‌شود. وقتی در جامعه چنین روندی دیده می‌شود، من به‌عنوان کارگردان نیز نمی‌توانم در فضای نمایش، نگاه امیدوارانه‌ای داشته باشم. زمانی می‌توانم امید بدهم که نقطه روشنی را ببینم و شاهد اتفاقات خوبی در جامعه باشم.

او درباره تعامل و همکاری با خانه هنرمندان در راستای ساخت این نمایش بیان کرد: وضعیت کارکردن در خانه هنرمندان ازنظر تجهیزات کاری و سالنی نیاز به بازنگری و کمک دارد ولی ازنظر روند افکاری نگاه مثبت‌تر و خلاقانه‌تری همراه است.

عطایی‌فر با اشاره به گروه بازیگران نمایشش ادامه داد: در نمایش «هل پوک» از دو گروه بازیگر باتجربه و بازیگران جوان استفاده‌شده است؛ جوانانی که به‌ احتمال‌ زیاد سرشاخه‌های فصل‌های بعدی تئاتر کشور هستند. قطعاً استفاده از باتجربه‌ها و گره خوردن آن‌ها با جوان‌ها سبب شده نتیجه خوبی رقم بخورد.

گفتنی است که علی حیدری، مریم یوسف، شیما خوش‌اقبال، بهار ذوالقدر، النا مکاری، یاسمن گرکانی، زهره محمودی، ثنا پورکتابی، محمد مغانی، مهراد خورشیدی، شاهد بهوند، کیان مهربان، علی ایزدی، نادیا بخشایشی، سارا واحد نوعی، صبا حضوری، مریم سکوتی، هانیه رحیمی، فردین بیک‌زاده، زهرا نادری، هلیا حسنی، حسین پیروز، امیرحسین امیری، نیوشا جوزی‌نیا، علی زمانی، امین ترکمان، روزبه امرایی و محمد تهرانی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

این اثر نمایشی که از ۲۸ تیر روی صحنه رفته، تا ۲۷ مردادماه به اجرای خود ادامه می‌دهد و هر شب ساعت ۲۱ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران به صحنه می‌رود.

///.


منبع: خبرگزاری ایسنا