جدیدترین انیمیشن ساخته «هایائو میازاکی» انیماتور برجسته ژاپنی، هفتاد و یکمین جشنواره فیلم سن‌سباستین در کشور اسپانیا را افتتاح خواهد کرد.

چارسو پرس: به نقل از هالیوود ریپورتر، انیمیشن «پسر و مرغ ماهیخوار» دو هفته پس از این که در مراسم افتتاحیه جشنواره تورنتو به نمایش گذاشته می‌شود، در جشنواره فیلم سن‌سباستین مهم‌ترین جشنواره کشور اسپانیا نیز به عنوان فیلم افتتاحیه و در بخش غیررقابتی به نمایش گذاشته می‌شود.

«میازاکی» نویسندگی و کارگردانی این انیمیشن را بر عهده داشته است و «پسر و ماهیخوار» نخستین فیلم بلند این فیلمساز تحسین شده در ۱۰ سال گذشته محسوب می‌شود و تاحدودی بر اساس رمان «چگونه زندگی می‌کنی؟» نوشته «گنزابورو یوشینو» در سال ۱۹۳۷ ساخته شده است.

«پسر و مرغ ماهیخوار» در از ۱۴ جولای در ژاپن اکران شد و در هفته اول اکرانش ۱۳.۲ میلیون دلار فروخت تا رکورد بزرگترین اکران نخست در تاریخ استودیو جیبلبی را بشکند. این شرکت در اقدامی جسورانه این انیمیشن را بدون هیچ گونه تبلیغات، بازاریابی یا شرح داستان اکران کرد.

«هایائو میازاکی» در طول دوران فعالیت خود تاکنون چندین بار اعلام بازنشستگی کرده بود و در طول بیش از ۵۰ سال فعالیت هنری خود به موفقیت‌های فراوانی در حد «نیک پارک»، انیماتور کمپانی والت دیزنی دست یافته است و از مشهورترین و تاثیرگذارترین انیماتورهای تاریخ سینما محسوب می‌شود.

«میازاکی» در سال ١٩٩٧، پس از ساخت فیلم «شاهزاده مونونوکه» که در آن دوره از موفق‌ترین انیمیشن‌ها بود، عقب‌نشینی خود را از مقام کارگردانی اعلام کرد تا جایی برای استعدادهای جوان‌تر باز کند، اما در سال ٢٠٠١ دوباره به عرصه کارگردانی بازگشت و فیلم «شهر اشباح» را ساخت که رکورد پرفروش‌ترین انیمیشن در سطح جهانی را به خود اختصاص داد و جوایز خرس طلایی برلین در سال ٢٠٠٢ و اسکار ٢٠٠٣ را از آن خود کرد.

او در سال ۲۰۱۳ با انیمیشن جنجالی «باد می‌وزد» به سینماها بازگشت که این فیلم اعتراضات زیادی را برای او به دنبال داشت، تا جایی که به او اتهام حمایت از سازنده‌ هواپیماهای جنگی که باعث جنگ افروزی می‌شوند وارد کردند، اما در نهایت این فیلم موفق شد به جمع نامزدهای نهایی جوایز اسکار راه یابد و در جوایز گلدن گلوب نیز موفق به کسب جایزه بهترین فیلم خارجی سال شد.

هفتاد و یکمین جشنواره فیلم سن‌سباستین از تاریخ ۲۲ تا ۳۰ سپتامبر (۳۱ شهریور تا ۸ مهر) در اسپانیا برگزار می‌شود.