درباره رانندگان تاکسی در طول این سال‌ها ده‌ها فیلم ساخته شده است اما اکثرشان آن‌طور که باید به چالش‌ها و سختی‌های این شغل نمی‌پردازند بلکه از این بستر استفاده می‌کنند تا داستان‌های مختلفی را روایت کنند. این فیلم‌ها اغلب به درام و کمدی تبدیل می‌شوند اما فیلم‌سازانی همچون مارتین اسکورسیزی و مایکل مان، ایده‌ی راننده تاکسی را برای خلق یک تجربه‌ی سینمایی متفاوت و تاثیرگذار به کار می‌گیرند و به نقد جامعه‌ی مدرن می‌پردازند.

چارسو پرس: هشت فیلم این مقاله اما تنها درباره رانندگان تاکسی نیستند بلکه می‌توانیم آن‌ها را به چشم یک اثر تحلیلی پیرامون شخصیت‌های مختلف بدانیم: هر کدام از آدم‌هایی که سوار تاکسی می‌شوند، ویژگی‌های خاص و دغدغه‌های شخصی خود را دارند، از یک طبقه‌ی اجتماعی آمده‌اند و تعامل آن‌ها با شخصیت راننده (که قهرمان قصه است) می‌تواند به نتایج جذابی ختم شود.

۸- تاکسی شماره ۹۲۱۱ (Taxi No. 9211)

۸- تاکسی شماره ۹۲۱۱ (Taxi No. 9211) 

  • سال انتشار: ۲۰۰۶
  • کارگردان: میلان لوتیرا
  • بازیگران: نانا پاتیکار، جان آبراهام، سمیرا ردی، سونالی کولکارنی، شیواجی ساتام، سانجی دات
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۷ از ۱۰۰

این درام هندی به کارگردانی میلان لوتیرا، قصه‌ی یک راننده‌ تاکسی عصبانی به نام شاستری (نانا پاتیکار) را روایت می‌کند که ساکن شهر بمبئی است و به سختی روزگار می‌گذراند. او که از شغل خود خجالت می‌کشد، به همسرش گفته است برای یک شرکت بیمه کار می‌کند. یک روز، جوانی به نام جی (جان آبراهام) –که او هم آدم زودجوشی است – سوار تاکسی شاستری می‌شود و از قضا آن‌ها تصادف می‌کنند.

جی، شاستری را تنها می‌گذارد زیرا باید به یک جلسه‌ی مهم برسد که درباره‌ی حق امتیاز کسب‌وکار پدر فقیدش است. او اما وصیت‌نامه‌ی پدر را در تاکسی شاستری جا گذاشته‌ است تا شرایط پیچیده‌تر شود. بعضی از منتقدان، تاکسی شماره ۹۲۱۱ را به سرقت ایده‌های «تغییر مسیر» (۲۰۰۲) متهم کرده‌اند که در آن بازیگرانی همچون بن افلک و ساموئل ال جکسون به ایفای نقش می‌پرداختند. اگرچه شباهت ایده‌ی اولیه دو فیلم غیرقابل‌انکار است اما میلان لوتیرا تلاش کرده است تا قصه‌اش را به مسیر متفاوتی ببرد.

۷- تاکسی شیکاگو (Chicago Cab)

۷- تاکسی شیکاگو (Chicago Cab) 

  • سال انتشار: ۱۹۹۷
  • کارگردان: مری سیبولسکی، جان تینتوری
  • بازیگران: پال دیلان، مایکل ایرون‌ساید، جیلین اندرسون، جان کیوسک، جولیان مور
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۵۶ از ۱۰۰

«تاکسی شیکاگو» قصه‌ی یک راننده تاکسی بداخلاق (پال دیلان) را روایت می‌کند که در شب کریسمس، رویدادهای احساسی و عجیبی را از سر می‌گذارند. او بیش از ۳۰ مسافر مختلف را سوار می‌کند و هر کدام به نحوی او را آزار می‌دهند: وکلا، محافظه‌کاران مسیحی، زوج‌های خطاکار، تاجران دائم‌الخمر، خارجی‌زبان‌های عصبانی، خلافکاران خطرناک، یک قربانی تعارض و البته چند انسان عادی که حرف‌های خردمندانه‌ای می‌زنند. قصه پیچیدگی خاصی ندارد اما ملاقات راننده با این آدم‌های نامتعارف، جذاب از آب در آمده است.

فیلم بر اساس نمایشنامه‌ای به همین نام نوشته‌ی ویل کِرن ساخته شده است که سال ۱۹۹۲ در شیکاگو روی صحنه رفت و موفقیت‌های آن باعث شد تا پنج سال بعد به فیلم‌نامه تبدیل شود. پال دیلان اگرچه بازیگر شناخته‌شده‌ای نیست اما نقش راننده‌ تاکسی بی‌نام را به بهترین شکل بازی می‌کند و تعدادی از ستارگان سرشناس سینما همچون جان کیوسک، مایکل ایرون‌ساید، جولیان مور و جیلیان اندرسون حضوری کوتاه و افتخاری در فیلم دارند.

۶- تاکسی (Taxi)

۶- تاکسی (Taxi) 

  • سال انتشار: ۱۹۹۸
  • کارگردان: ژرار پیره
  • بازیگران: سامی ناصری، فردریک دیفنتال، ماریون کوتیار، مانوئلا گوراری، اما سوجبرگ، برنارد فارسی
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۱ از ۱۰۰

این فیلم کمدی-اکشن فرانسوی، از آثار خاطره‌انگیز دهه‌ی ۹۰ میلادی به حساب می‌آید که در برهه‌ای بسیار پرطرفدار بود و حتی موفقیت‌های آن باعث شد تا چند دنباله، یک مجموعه تلویزیونی و یک بازسازی آمریکایی برای آن‌ ساخته شود. قصه پیرامون یک راننده تاکسی به نام دنیل (سامی ناصری) اتفاق می‌افتد که ماشین پژو ۴۰۶ خود را تقویت کرده است و علاقه‌ی زیادی به سرعت دارد. او که بارها قوانین راهنمایی و رانندگی را زیرپا گذاشته است، حالا باید با نیروهای پلیس همکاری کند تا گواهینامه‌اش باطل نشود و اجازه‌ی رانندگی داشته باشد؛ در همین راستا، دنیل در مقابل یک گروه سارق آلمانی قرار می‌گیرد.

«تاکسی» غریب‌وغریب و مضحک است اما نمی‌توان سرگرم‌کننده بودن آن را انکار کرد. ژرار پیره بی‌گمان اهمیت ویژه‌ی به طراحی سکانس‌های اکشن داده و قصه تنها یک بهانه است تا اون بتواند لحظات هیجان‌انگیز خلق کند. حضور لوک بسون به‌عنوان نویسنده و تهیه‌کننده نیز باعث شده است تا شاهد تلفیقی از طنز فرانسوی و اکشن هالیوودی باشیم. دنباله‌های فیلم به مراتب اغراق‌آمیزتر هستند و نسخه‌ی آمریکایی آن با بازی کویین لطیفه و جیمی فالون متاسفانه کیفیت به‌شدت پایینی دارد و تماشای آن را به شما توصیه نمی‌کنیم.

۵- خداحافظ سولو (Goodbye Solo)

۵- خداحافظ سولو (Goodbye Solo) 

  • سال انتشار: ۲۰۰۸
  • کارگردان: رامین بحرانی
  • بازیگران: سلیمان سی ساوانه، رد وست، دایان فرانکو
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۴ از ۱۰۰

رامین بحرانی که فیلم‌های قابل‌قبولی همچون «۹۹ خانه» و «ببر سفید» (۲۰۲۱) را در کارنامه دارد، با «خداحافظ سولو» تلاش می‌کند تا برداشت پرجزئیات و عمیق‌تری از زندگی روزانه‌ی یک راننده تاکسی ارائه دهد. این فیلم خوش‌ساخت ما را به کارولینای شمالی می‌برد و درباره‌ی یک راننده تاکسی سنگالی به نام سولو (سلیمان سی ساوانه) است که شبانه‌روز در حال کار و تلاش است تا بتواند زندگی بهتری برای خانواده‌اش بسازد. هنگامی که او یک مسافر کهنسال به نام ویلیام (رد وست) را سوار می‌کند، رابطه‌ی جالبی میان آن‌ها آغاز می‌شود؛ سولو آدم مهربان و خوش‌بینی است که سعی می‌کند نگاه مثبتی به جهان داشته باشد و با اینکه از سیاهی‌های زندگی آگاه است اما به نیمه‌ی پر لیوان می‌نگرد.

ویلیام اما چنین نیست و وقتی به سولو می‌گوید که می‌خواهد به منطقه‌ی بلووینگ راک برود، سولو شک می‌کند که شاید مسافر جدیدش قصد خودکشی دارد. این ایده فیلم را به اثر تلخ و غم‌انگیزی تبدیل می‌کند اما بحرانی با گفتگوهای بامزه‌ و تفکربرانگیز دو شخصیت، کنجکاوی شما را برمی‌انگیزد و فضا را تلطیف می‌کند. دیالوگ‌ها و بازی خوب سلیمان سی ساوانه و رد وست، بی‌تردید برگ برنده‌ی فیلم است.

۴- وثیقه (Collateral)

۴- وثیقه (Collateral) 

  • سال انتشار: ۲۰۰۴
  • کارگردان: مایکل مان
  • بازیگران: تام کروز، جیمی فاکس، جادا پینکت اسمیت، مارک رافالو، پیتر برگ، بروس مک‌گیل، خاویر باردم
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۶ از ۱۰۰

«وثیقه» ما را با یک راننده تاکسی لس آنجلسی به نام مکس (جیمی فاکس) آشنا می‌کند که مطابق معمول، زندگی شخصی مناسبی ندارد. او می‌خواهد اندکی پول پس‌انداز کند، از تاکسیرانی استعفا دهد و با خرید یک لیموزین، به‌صورت مستقل کار کند. یک شب، مردی به نام وینسنت (تام کروز) سوار ماشین مکس می‌شود و می‌گوید اگر او را به چند نقطه‌ی مختلف شهر ببرد، پول مناسبی دریافت خواهد کرد. اینکه ماشین مکس تمام شب در اختیار یک نفر باشد، غیرقانونی است اما از آنجایی که او به پول نیاز دارد، این پیشنهاد را می‌پذیرد.

خیلی زود اما مشخص می‌شود که وینسنت یک آدمکش است و به مناطق گوناگون می‌رود تا افراد مختلف را طبق قراردادهایی که دارد، به قتل برساند. با فاش شدن شخصیت شرور این قاتل، رابطه‌ی او با راننده تاکسی وارد فاز تازه‌ای می‌شود. در کنار یک داستان پرکشش و هیجان‌انگیز، با تشکر از حضور مایکل مان در پشت دوربین، وثیقه از نظر فیلم‌برداری و تدوین هم سطح بالایی دارد (جیم میلر و پل روبل، هر دو نامزد جایزه‌ی اسکار شدند، جیمی فاکس هم برای بازی خوبش یک نامزدی اسکار به‌دست آورد).

۳- راننده تاکسی (A Taxi Driver)

۳- راننده تاکسی (A Taxi Driver) 

  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • کارگردان: جانگ هون
  • بازیگران: سونگ کانگ-هو، توماس کرتشمن، لی جانگ-ایان، یو هه-جین، ریو جون-یول، پارک هیوک-کوان
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۶ از ۱۰۰

از همان نمای اول تا پایان‌بندی هوشمندانه‌اش، «راننده تاکسی» می‌درخشد و قهرمان قصه‌اش را به بهترین شکل تحلیل می‌کند. موفقیت فیلم ناشی از بازی خوب سونگ کانگ-هو است که شاید یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینمای کره جنوبی باشد و اینجا هم بار دیگر مهارت‌های خود را به رخ می‌کشد. کانگ-هو نقش یک راننده تاکسی اهل سئول را ایفا می‌کند که زندگی‌اش با قیام گوانگجو در سال ۱۹۸۰ پیوند می‌خورد (قیام گوانگجو با انتخاب چوی کیو هه به‌عنوان رئیس جمهور آغاز شد، هنگامی که جوانان و دانشجویان به این انتخاب اعتراض کردند، چوی کیو هی تصمیم گرفت تا آن‌ها را با خشونت سرکوب کنند. طبق آمارها حداقل ۶۰۰ جوان و دانشجو در جریان این قیام کشته شدند).

راننده تاکسی قصه استخدام می‌شود تا یک خبرنگار آمریکایی را به گوانگجو ببرد تا رویدادها را پوشش دهد، آن‌ها با ورود به شهر متوجه می‌شوند که شرایط هنوز آرام نشده است و درگیری میان دانشجویان و نیروهای ارتش چین ادامه دارد. از اینجا به بعد، فیلم به یک اثر منحصربه‌فرد تبدیل می‌شود و مضامین مهم سیاسی-اجتماعی را هم بررسی می‌کند. فیلم از نظر کارگردانی راضی‌کننده است اما به تدوین درجه‌یک آن‌هم باید اشاره کنیم که توسط یانگ جین-مو انجام شده است (او با «انگل» نامزد جایزه اسکار شد).

۲- شب روی زمین (Night on Earth)

۲- شب روی زمین (Night on Earth) 

  • سال انتشار: ۱۹۹۱
  • کارگردان: جیم جارموش
  • بازیگران: جنا رولندز، وینونا رایدر ، آرمین مولر-اشتال، جیانکارلو اسپوزیتو، رزی پرز، ایزاک دو بانکوله
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۶ از ۱۰۰

وینونا رایدر از آن بازیگرانی است که می‌تواند هر فیلمی را به اثر سینمایی بهتری تبدیل کند و اینجا هم همکاری کوتاه او با جیم جارموش افسانه‌ای به بهترین شدن این فیلم هنری کمک کرده است. از همان دقایق اول، می‌توانید حدس بزنید که فیلم «شب روی زمین» با دیگر آثار درباره رانندگان تاکسی متفاوت خواهد بود. فیلم شامل پنج داستان کوتاه می‌شود که هر کدام پیرامون یک راننده تاکسی و مسافر متفاوت اتفاق می‌افتد.

اولین قصه، درباره‌ی کورکی (وینونا رایدر) راننده تاکسی لس آنجلس است و بعد به نیویورک، پاریس، رُم و هلسینکی (فنلاند) می‌رویم تا با راننده‌های دیگر همراه شویم. فیلم با یک تیم بازیگری پرستاره می‌توانست به موفقیت‌های بیشتری برسد، با این حال چهره‌های آشنایی همچون جیانکارلو اسپوزیتو و رزی پرز را در فیلم پیدا می‌کنید. در هر قصه‌، هوشمندی خاصی به چشم می‌خورد و طنز نامتعارف جیم جارموش هم طرفداران سینمای هنری را راضی خواهد کرد.

۱- راننده تاکسی (Taxi Driver)

۱- راننده تاکسی (Taxi Driver) 

  • سال انتشار: ۱۹۷۶
  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • بازیگران: رابرت دنیرو، جودی فاستر، آلبرت بروکس، سیبل شفرد، هاروی کایتل، لئونارد هریس، پیتر بویل
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۶ از ۱۰۰

درباره رانندگان تاکسی ده‌ها فیلم مختلف ساخته شده است و خواهد شد اما این ساخته‌ی مارتین اسکورسیزی، حرف اول و آخر را می‌زند، اثری که تاثیر غیرقابل‌انکاری بر فرهنگ عامه داشت و یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ در نظر گرفته می‌شود. نام او را حتما شنیده‌اید، تراویس بیکل یک راننده تاکسی اهل نیویورک است که در گذشته، سرباز جنگ ویتنام بود. او آدم‌ها را به مقصد می‌رساند اما خودش هم به دنبال یک مقصد معنوی است. با این حال، در طول قصه می‌بینیم که وضعیت روانی تراویس در حال بدتر شدن است، او نمی‌تواند بخوابد یا خود را کنترل کند و به‌تدریج به یک آدم متفاوت تبدیل می‌شود.

راننده تاکسی قصه‌ی تفکربرانگیزی دارد که نمی‌توانید آن را به‌راحتی فراموش کنید. فیلم همچنین شامل یکی از بهترین آرک‌های داستانی یک شخصیت سینمایی است و آن را می‌توانیم از نقاط اوج سینمای آمریکا بدانیم. اسکورسیزی در کنار بررسی ذهن یک آدم آسیب‌دیده، جامعه‌ی آشفته‌ای که از دوران جنگ عبور کرده است را هم موشکافی می‌کند. فارغ از ارتباط فیلم با رانندگان تاکسی، فیلم جاه‌طلبانه‌ی اسکورسیزی را همه‌ی سینمادوستان باید حداقل یک بار تماشا کنند.

منبع: MovieWeb


منبع: دیجی‌مگ