فیلم جیمز مارش درباره زندگی ساموئل بکت نویسنده مشهور ایرلندی جشنواره سن‌سباستین امسال را به پایان می‌برد.

چارسو پرس: به نقل از ددلاین، فیلم «اول برقص» به عنوان فیلم اختتامیه جشنواره فیلم سن‌سباستین ۲۰۲۳ انتخاب شد.

جشنواره فیلم سن‌سباستین اعلام کرد فیلم زندگینامه‌ای جیمز مارش کارگردان بریتانیایی با عنوان «اول برقص» که با بازی گابریل برن در نقش نویسنده سرشناس ایرلندی ساموئل بکت ساخته شده، هفتاد و یکمین جشنواره فیلم سن‌سباستین را به پایان خواهد رساند.

در خلاصه داستان این فیلم به مراحل مختلف زندگی بکت پرداخته شده، از زندگی در پاریس تا زندگی‌اش به عنوان مبارز مقاومت در جنگ جهانی دوم و تا نمایشنامه‌نویسی که برنده جایزه نوبل شد. با این حال تمرکز فیلم بر واکنش بکت به برنده شدن جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۶۹ است که نقطه عطفی در زندگی او شد.

ساندرین بونیر بازیگر فرانسوی در این فیلم در نقش همسر بکت در کنار گابریل برن بازی کرده است.

جیمز مارش از سابقه همکاری طولانی با جشنواره سن‌سباستین برخوردار است و مستند او با عنوان «مردی روی سیم» برنده جایزه اسکار سال ۲۰۰۸ در جشنواره اکران شده است.

پیش از آن هم فیلم اولیه وی با عنوان «سفر مرگ در ویسکانسین» سال ۱۹۹۹ در بخش پرلاک جشنواره به نمایش درآمده و جایزه ویژه فیپرشی را دریافت کرده بود.

«شاه» (۲۰۰۵)، «رقصنده سایه» (۲۰۱۲) و «نظریه همه چیز» (۲۱۰۴) دیگر فیلم‌های این فیلمساز هستند که در جشنواره سن‌سباستین نمایش داده شدند.

گابریل برن نیز پیش از این با فیلم «تقاطع میلر» جوئل کوئن در سال ۱۹۹۰ برنده صدف نقره‌ای جشنواره و «سرمایه» کاستا گاوراس در سال ۲۰۱۲ در جشنواره حضور داشت.

جشنواره فیلم سن سباستین از ۲۳ تا ۳۰ سپتامبر برگزار می‌شود.