شهرت باردم در هالیوود از بازی جذاب و دراماتیکش در فیلم پدرو آلمودوار به‌نام «جسم زنده» (Live Flesh) آغاز شد و اکنون، او از معدود بازیگران اسپانیایی است که علی‌رغم تفاوت زبان مادری‌اش، نه تنها در هالیوود و میان بیننده‌های کشورهای مختلف شناخته ‌شده است، بلکه برنده‌ی جوایز بازیگری زیادی از جشنواره‌هایی مثل اسکار، گلدن گلوب، بفتا و کن نیز با خود به خانه برده؛ با ما همراه باشید تا در این مطلب ۱۵ فیلم برتر او را که بر اساس امتیاز وبسایت معتبر «راتن تومیتوز» (Rotten Tomatoes) رتبه‌بندی شده‌اند به شما معرفی کنیم.

چارسو پرس: خاویر باردم، زاده‌ی اولین روز از ماه مارس سال ۱۹۶۹ در لاس پالماسِ جزایر قناری، بازیگر اسپانیایی و از برندگان جایزه‌ی اسکار است که یکی از معتبرترین و موفق‌ترین بازیگران غیرآمریکایی دهه‌ی اخیر سینمای هالیوود به‌ شمار می‌رود.

تسلط و استعداد بازیگر دوست داشتنی و همه فن حریف اسپانیایی، خاویر باردم، یکی از ارزشمندترین دارایی‌های معنوی هالیوود است که تا سال‌ها می‌تواند روی آن حساب باز کند. هنرمندی فوق‌العاده که فیلم‌های دیدنی و جذابی را در طول تاریخ فعالیتش از خود به‌ جا گذاشته است، تا جایی که فرانسیس فورد کوپولا او را وارث بر حق بازیگرانی چون آل پاچینو، جک نیکلسون، پل نیومن و رابرت دنیرو نامید.

بسیاری از مردم زمانی که نام خاویر باردم را می‌شنوند، به‌ یاد قاتل سرسخت، روان‌پریش و بی‌احساسی می‌افتند که حس رعب‌ و وحشت را در فیلم ساخته‌ی برادران کوئن «جایی برای پیرمردها نیست» (No Country For Old Men) به اوج خود رساند. قاتلی بی‌رحم و منحصربه‌فرد که با خونسردی تمام هرکسی که جلوی راهش قرار می‌گرفت، حتی انسان‌های بی‌گناه، را با سلاح عجیب‌وغریبش از بین می‌برد. او آن‌قدر در ایفای این نقش عالی بود که به راحتی می‌توانست با تکرار آن در فیلم‌های مختلف تبدیل به کلیشه شود اما خوشبختانه همانطور که در ادامه‌ی این مقاله خواهید خواند، او حرفه‌ی خودش را به یک ژانر و سبک خاص در سینما محدود نکرد و همواره به دنبال تجربه‌‌ی نقش‌های نو و چالش‌برانگیز بود.

شهرت باردم در هالیوود از بازی جذاب و دراماتیکش در فیلم پدرو آلمودوار به‌نام «جسم زنده» (Live Flesh) آغاز شد و اکنون، او از معدود بازیگران اسپانیایی است که علی‌رغم تفاوت زبان مادری‌اش، نه تنها در هالیوود و میان بیننده‌های کشورهای مختلف شناخته ‌شده است، بلکه برنده‌ی جوایز بازیگری زیادی از جشنواره‌هایی مثل اسکار، گلدن گلوب، بفتا و کن نیز با خود به خانه برده؛ با ما همراه باشید تا در این مقاله ۱۵ فیلم برتر او را که بر اساس امتیاز وبسایت معتبر «راتن تومیتوز» (Rotten Tomatoes) رتبه‌بندی شده‌اند به شما معرفی کنیم.

۱۵. مادر! (!Mother)

۱۵. مادر! (!Mother)

  • کارگردان: دارن آرنوفسکی
  • بازیگران: جنیفر لارنس، خاویر باردم، اد هریس، میشل فایفر، دامنل گلیسون
  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۶ از ۱۰

فیلم عجیب اما در نهایت، فوق‌العاده جذاب دارن آرنوفسکی به‌نام «مادر!». نمونه‌ای عالی از توانایی باردم در دست و پنچه نرم کردن با نقش‌های فرعی بدون آنکه ذره‌ای به اعتباری که از سال‌ها بازی در نقش‌های اصلی به‌دست آورده لطمه وارد کند. باردم در این فیلم نقش مرد شاعری را بازی می‌کند که با یک زن جوان آشفته ازدواج کرده ‌است و در ادامه با پیدا شدن شوهر سابق زن زندگی نسبتا آرام‌شان بهم می‌ریزد و اتفاقات پیرامونشان نشان می‌دهد که شرایط زندگیشان شاید آنقدرها که به نظر می‌رسد خوب نباشد. این فیلم با نقدهای متناقضی روبرو شد اما به دلیل داستان‌سرایی جسورانه و غیرمتعارفش مورد تحسین قرار گرفت.

۱۴. ریکاردو بودن (Being the Ricardos)

۱۴. ریکاردو بودن (Being the Ricardos)

  • کارگردان: آرون سورکین
  • بازیگران: نیکول کیدمن، خاویر باردم، جی. کی. سیمونز، نینا آریاندا، تونی هیل
  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰

باردم در درام زندگی‌نامه‌ای سال ۲۰۲۱ آرون سورکین، «ریکاردو بودن»، نقش مردی به‌نام دسی آرناز را بازی می‌کند که همسر لوسیل بال – ستاره‌ی محبوب عصر طلایی هالیوود  – و همبازی او در آثار سینمایی مختلف بود. داستان این فیلم نشان می‌دهد که چگونه گذشته‌ی دسیل باعث بروز بحران و مشکلاتی در زندگی کاری و شخصی این زوج می‌شود و آن‌ها در نهایت با همکاری هم از پس این مشکلات برمی‌آیند. شاید باردم از نظر ظاهری شباهت زیادی به آرناز نداشت اما به عنوان یک ستاره‌ی سینما که شوهر ایده‌آلی هم بود عالی عمل کرد و کیفیت فیلم را چند پله بالاتر برد. این فیلم نقدهای مثبتی را از سوی منتقدان دریافت کرد و نقش‌آفرینی نیکول کیدمن و به‌خصوص خاوبر باردم مورد ستایش مخاطبان قرار گرفت.

۱۳. خامون خامون (Jamón Jamón)

۱۳. خامون خامون (Jamón Jamón)

  • کارگردان: بیگاس لونا
  • بازیگران: پنه‌لوپه کروز، خاویر باردم، جوردی مویا، استفانیا ساندرلی، آنا گالینا
  • سال انتشار: ۱۹۹۲
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۹ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۴ از ۱۰

باردم در یکی از اولین فیلم‌های خود به‌نام «خامون خامون»  (Jamón Jamón) که کارگردان اسپانیایی بیگاس لونا آن را ساخته بود، نقش مردی به‌نام رائول، یک مدل جذاب لباس را بازی می‌کند. او در این فیلم توسط مادرشوهر زنی به‌نام سیلویا استخدام می‌شود تا هرطور که شده از عروسی او و پسرش جلوگیری کند. در ادامه‌ی داستان شاهد وقایع پیچیده و بی‌پایانی از عشق و نفرت خواهید بود که باردم جوان با آن جذابیت ذاتی‌اش نقش مهمی در آن‌ها بازی می‌کند. فیلمی که داستانش در شهری عجیب‌وغریب اتفاق می‌افتد و با کنار هم قرار دادن نسل قدیم و جدید در کنار یکدیگر به پیچیدگی موضوع غرایز انسانی، عهدشکنی و ثمرات ویرانگر عدم برقراری توازن در این زمینه‌ها می‌پردازد. فیلم با حجم گسترده‌ای از نقدهای مثبت روبرو شد و یکی از آثار ماندگار سینمای اسپانیاست.

۱۲. لایل، لایل، کروکودیل (Lyle, Lyle, Crocodile)

۱۲. لایل، لایل، کروکودیل (Lyle, Lyle, Crocodile)

  • کارگردان: ویل اسپک، جاش گوردون
  • بازیگران: خاویر باردم، کنستانس وو، وینسلو فگلی، اسکوت مک‌نری، برت گلمن، شان مندز
  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۱ از ۱۰

در سال ۲۰۲۱ باردم در فیلمی کمدی – موزیکال به‌نام «لایل، لایل، کروکودیل» حضور یافت که بسیار موفق بود و توانایی او در ایفای نقش‌های کمدی را اثبات کرد. این فیلم یکی از متفاوت‌ترین نقش‌آفرینی‌های دوران حرفه‌ایی باردم است که در آن نقش صاحب کروکودیلی خوش‌قلب و مهربان را بازی می‌کند که علی‌رغم توانایی باورنکردنی در خوانندگی، به خاطر ترس‌ از روی صحنه رفتن، نمی‌تواند این توانایی خارق‌العاده‌ی خود را به همه نشان دهد. هکتور اما درست مانند یک پدر دلسوز، با آواز خواندن مداوم سعی می‌کند لایل را برای استفاده از مهارتش تشویق کند. هرچند که این فیلم موزیکال خانوادگی دست‌کم گرفته‌شده است و شاید خیلی‌ها حتی اسمش را هم نشنیده باشند اما به‌طور کلی نقدهای مثبتی را از سوی منتقدان دریافت کرد که با تحسین جلوه‌های بصری، بازی و خوانندگی باردم در نقش هکتور ۱۱۰ میلیون دلار در مقابل بودجه‌ی ۵۰ میلیون دلاری‌اش فروش داشت.

۱۱. پیش از آغاز شب (Before Night Falls)

۱۱. پیش از آغاز شب (Before Night Falls)

  • کارگردان: جولیان اشنابل
  • بازیگران: خاویر باردم، الیویه مارتینز، جانی دپ، هکتور بابنکو، نایوا نیمری
  • سال انتشار: ۲۰۰۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۴ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰

بدون شک یکی از بهترین اجرا‌های خاویر باردم در دوران حرفه‌ای بازیگری‌اش در فیلم «پیش از آغاز شب» اتفاق افتاد. او در این درام تماشایی نقش رینالدو آرناس، شاعر، نویسنده و نمایشنامه‌نویس کوبایی را بازی می‌کند که نیمی از عمر خود را صرف پیدا کردن راهی مناسب برای فرار از دست رژیم ظالمانه‌ی کشوری که در آن متولد شده ‌بود، کرد. این فیلم که ساختاری اپیزودیک دارد زندگی این شخصیت کوبایی را از تولد تا مرگ به نمایش می‌گذارد. بازی فوق‌العاده‌ی باردم در این فیلم حیرت‌انگیز و عمیقاً احساسی است و هنوز هم جای تعجب دارد که چطور در آن سال رقابت با راسل کرو برای جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش اول را به او باخت.

۱۰. همه می دانند (Everybody Knows)

۱۰. همه می دانند (Everybody Knows)

  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: خاویر باردم، پنه‌لوپه کروز، ریکاردو دارین، باربارا لنی
  • سال انتشار: ۲۰۱۸
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۹ از ۱۰

«همه می‌دانند» یک تریلر روانشناختی خوش‌ساخت و هشتمین فیلم کارگردانش اصغر فردهای محسوب می‌شود که روایتگر داستان آدم‌ربایی یک دختر نوجوان است که رفته‌رفته سؤالاتی را درباره‌ی والدینش در ذهن بیننده ایجاد می‌کند. در این فیلم، باردم نقش مردی به‌نام پاکو را بازی می‌کند که به‌ اجبار درگیر ماجراهای نجات دختر عشق قبلی‌اش از دست آدم‌رباها می‌شود. بهتر است بیشتر از این چیزی درمورد داستان فیلم ندانید زیرا نمی‌خواهیم لذت تماشای اثری جنایی و معمایی که سرشار از موسیقی و تصاویر دل‌انگیز روستایی است را از شما بگیریم.

۹. ویکی کریستینا بارسلونا (Vicky Cristina Barcelona)

۹. ویکی کریستینا بارسلونا (Vicky Cristina Barcelona)

  • کارگردان: وودی آلن
  • بازیگران: اسکارلت جوهانسون، پنه‌لوپه کروز، خاویر باردم، ربکا هال، پابلو شرایبر
  • سال انتشار: ۲۰۰۸
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰

«ویکی کریستینا بارسلونا»، فیلمی گرم و دلنشین به کارگردانی کمدین مشهور سینما وودی آلن است که آن را در سال ۲۰۰۸ با کمک یک گروه بازیگری فوق‌العاده ساخت.

داستان این فیلم تماشایی درباره‌ی دو دختر آمریکایی به نام‌های ویکی و کریستینا است که به شهر بارسلون آمده‌اند تا از تعطیلات تابستانی لذت ببرند. آن‌ها در این شهر با نقاش جذابی آشنا می‌شوند که از آن دو برای گذراندن تعطیلات آخر هفته در شهر Ovideo دعوت می‌کند. ویکی که دختری منطقی‌ست و نامزدی هم در آمریکا دارد با این پیشنهاد مخالفت می‌کند اما کریستینا که ذات ماجراجویی دارد نمی‌تواند این پیشنهاد هیجان‌انگیز را رد کند. آن‌ها به سفر می‌روند و در ادامه پای همسر سابق آقای نقاش هم به ماجرا باز می‌شود و داستان هیجان‌انگیز فیلم «ویکی کریستینا بارسلونا» پیچیده‌تر.

بازی باردم در نقش نقاش داستان، «خوان آنتونیو»، فوق‌العاده باورپذیر است و اتمسفر فیلم با آن سادگی و صمیمیت مخصوص وودی آلن و نماهای دلپذیری که از شهر جادویی بارسلونا نشانمان می‌دهد آن‌قدر گیرا و جذاب است که به هیچ عنوان از تماشایش خسته نمی‌شویم.

۸. دوشنبه ها در آفتاب (Mondays in the Sun)

۸. دوشنبه ها در آفتاب (Mondays in the Sun)

  • کارگردان: فرناندو لئون د آرانوا
  • بازیگران: خاویر باردم، لوییس توسار، انریکه ویرن، آیدا فولچ
  • سال انتشار: ۲۰۰۲
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰

فیلم «دوشنبه‌ها در آفتاب» که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد، داستان گروهی از کارگران سابق یک بارانداز کشتی در بیگوی اسپانیا را روایت می‌کند که اکنون به‌ دلیل موج بیکاری در در کل منطقه‌شان گالیسیا، با مشکلات مالی زیادی دست‌ به گریبان هستند. باردم در نقش مردی به‌نام سانتا، شخصیت کارگری لابالی ولی باهوش را بازی می‌کند که در جریان اعتصابات، کار خودش را از دست داده و حالا باید با خودکشی یکی از بهترین دوستانش هم کنار بیاید. نقشی چند وجهی با احساسات متناقض که اجرای بی‌نقص باردم نه تنها باعث بیشتر شدن جذابیت و درگیر شدن احساسات بیننده با آن شد بلکه جایزه‌ی «گویا» بهترین بازیگر نقش اول مرد را نیز برایش به ارمغان آورد.

۷. جسم زنده (Live Flesh)

۷. جسم زنده (Live Flesh)

  • کارگردان: پدرو آلمودوار
  • بازیگران: خاویر باردم، فرانچسکا نری، لیبرتو رابال، آنخلا مولینا، پنه‌لوپه کروز، پیلار باردم، آلکس آنگولو
  • سال انتشار: ۱۹۹۷
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰

زمانی که باردم در فیلم «جسم زنده» که در اسپانیا با نام Carne Trémula شناخته می‌شود بازی کرد، در سینمای این کشور بازیگری ماهر و شناخته ‌شده به حساب می‌آمد اما هنوز در هالیوود کسی نام او را نشنیده بود. با این ‌حال، کارگردان صاحب نام اسپانیایی، آلمودوار همیشه سعی می‌کرد جایی برای او در فیلم‌هایش داشته باشد. این فیلم که در سه بازه‌ی زمانی مختلف روایت می‌شود، داستان مردی به‌نام ویکتور است که به علت شلیکی اشتباهی زندانی می‌شود. او که کینه‌ای عمیق از زندگی در دل دارد پس از آزادی و خروج از زندان سعی می‌کند دوباره عشق قدیمی زندگی خود را پیدا کند، اما متوجه می‌شود که او پس از ترک اعتیادش با مردی ازدواج کرده که قبلاً خودش به او شلیک کرده و از کمر به ‌پایین فلجش کرده ‌است. نقش این مرد فلش را خاویر باردم بازی می‌کند که با ریزه‌کاری‌هایی که به این شخصیت داده یکی از ماندگارترین اجراهایش را به یادگار گذاشته است.

۶. تلماسه (Dune)

۶. تلماسه (Dune)

  • کارگردان: دنی ویلنوو
  • بازیگران: خاویر باردم، تیموتی شالامی، ربکا فرگوسن، اسکار آیزاک، جاش برولین، استلان اسکاشگورد
  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۳ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰

متأسفانه نقش باردم در «تلماسه» دنی ویلنوو – که از این فیلم به عنوان بزرگترین پروژه‌ی دوران کاری‌اش یاد می‌کند – بسیار کوتاه بود اما در همین حضور کوتاه آنقدر خوب بود که باعث شد در سری دوم این فیلم حماسی علمی – تخیلی که در حال فیلمبرداری است حضور طولانی‌تری داشته ‌باشد. در این فیلم، باردم نقش مردی به‌نام استیلگار، رهبر قبیله‌ی فریمن را بازی می‌کند‌ که پل (تیموتی شالامی) را به دوئل دعوت می‌کند و درنهایت به او و مادرش اجازه می‌دهد که به قبیله‌ی آن‌ها بپیوندد. باردم در این فرنچایز عظیم بازی قابل قبولی از خود ارائه کرد که در برابر دیگر بازیگران مطرح فیلم حسابی به چشم آمد.

۵. دریای درون (The Sea Inside)

۵. دریای درون (The Sea Inside)

  • کارگردان: آلخاندرو آمنابار
  • بازیگران: خاویر باردم، بلن روئدا، لولا دوئنیاس، سلسو بوگالو، جوزپ ماریا پو، آندرئا اوکیپینتی
  • سال انتشار: ۲۰۰۴
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۴ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰

فیلم «دریای درون» ساخته‌ی ماندگار آلخاندرو آمنابار، فیلمی الهام‌بخش است که بازی استثنایی تیم بازیگران قدرتمندش باعث بالا رفتن رتبه‌ی آن در وبسایت راتن تومیتوز شده ‌است.

باردم در این فیلم نقش ملوان جوانی با نام رامون سامپدور را بازی می‌کند که در یک حادثه دچار شکستگی استخوان گردن شده و از گردن به پایین دچار فلج کامل می‌شود. او در نبردی که تقریباً ۳۰ سال به‌ طول انجامید، به یک فعال اتانازی تبدیل شد و تلاش کرد تا دادگاه حق مرگ آسان را برای او به رسمیت بشناسد. این فیلم که در سال ۲۰۰۵ اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را از آن خود کرد، یکی از کمتر دیده‌شده‌ترین فیلم‌های باردم به‌ حساب می‌آید که تماشای آن را به طرفداران این بازیگر توانمند توصیه می کنیم.

    ۴. وثیقه (Collateral)

    ۴. وثیقه (Collateral)

    • کارگردان: مایکل مان
    • بازیگران: خاویر باردم، تام کروز، جیمی فاکس، مارک روفالو، جادا پینکت اسمیت
    • سال انتشار: ۲۰۰۴
    • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۶ از ۱۰۰
    • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰

    در فیلم «وثیقه» به کارگردانی مایکل مان، باردم یک نقش کوتاه اما کلیدی دارد. داستان فیلم در مورد راننده تاکسی است که با سوار کردن فردی اشتباهی، ناخواسته وارد داستانی پرهرج‌ومرج و خطرناک می‌شود. او در این مسیر با فلیکس ریس-تورنا، رئیس یکی از بزرگ‌ترین باندهای موادمخدر شهر روبرو می‌شود که مردی پرحرف است و هیچ‌چیز به جز اجرای عدالت در سیستم فاسد کنونی نمی‌تواند جلوی کارهای او را بگیرد. شخصیت تورنا نقش منحصربه‌فردی در کارنامه‌ی باردم محسوب نمی‌شود اما به لطف حضورش در کنار تام کروز و جیمی فاکس، این فیلمش نمره‌ی بالایی را در راتن تومیتوز کسب کرده است.

    ۳. اسکای فال (Skyfall)

    ۳. اسکای فال (Skyfall)

    • کارگردان: سم مندس
    • بازیگران: دنیل کریگ، خاویر باردم، رالف فاینس، نائومی هریس، برنیس مارلو
    • سال انتشار: ۲۰۱۲
    • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۲ از ۱۰۰
    • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰

    تا اینجا، حتما متوجه شده‌اید که یکی از نقاط قوت خاویر باردم، توانایی بالا در ایفای نقش‌ آنتاگونیست فیلم‌های مختلف است. یکی از بهترین اجراهای او در این زمینه هم به بیست‌وسومین قسمت از سری فیلم‌های «جیمز باند» با نام «اسکای فال» تعلق دارد. در این فیلم می‌بینیم که جیمز باند از شایعه‌ی مرگ خود به عنوان بهترین فرصت برای بازنشستگی استفاده کرده است اما زمانی که یک مامور سابق MI6 که باردم نقشش را بازی می‌کند شروع به عملیاتی انتقام‌جویانه علیه M می‌کند به کار سابقش بازمی‌گردد.

    رفته‌رفته متوجه می‌شویم که رائول سیلوا یک تروریست سایبری است که هدفی بسیار وحشتناک‌تر از آن چه جیمز باند در ابتدا تصور می‌کرد، در سر دارد. بدون شک یکی از بهترین نقش‌هایی که باردم در سال‌های اخیر فرصت بازی در آن را داشته، شخصیت شرور، عجیب‌وغریب و کلیدی سیلوا در این فیلم کلاسیک مدرن است که نام او را در لیست شاخص‌ترین شخصیت‌های منفی تاریخ سینما قرار داد.

    ۲. رئیس خوب (The Good Boss)

    ۲. رئیس خوب (The Good Boss)

    • کارگردان: فرناندو لئون د آرانوآ
    • بازیگران: خاویر باردم، مانولو سولو، آلمودنا آمور، اسکار د لا فوئنته، سونیا آلمارچا، فرناندو آلبیزو
    • سال انتشار: ۲۰۲۱
    • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۳ از ۱۰۰
    • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰

    فرناندو لئون د آرانوآ کارگردان فیلم تحسین شده‌ی «دوشنبه‌ها در آفتاب» ، بار دیگر و در سال ۲۰۲۱ با باردم برای ساخت فیلم «رئیس خوب» همکاری کرد. این فیلم کمدی اسپانیایی داستان یک کارخانه‌دار کاریزماتیک را روایت می‌کند که از هیچ تلاشی برای کسب جایزه‌ی برترین شرکت کشور فروگذار نمی‌کند. او که در انتظار بازدید سازمان استاندارد از کارخانه‌اش است، امید دارد که هرگونه مشکل کارگران خود را در سریع‌ترین زمان ممکن حل کند. حتی با دخالت در زندگی شخصی آن‌ها! این فیلم در ابتدا به ‌عنوان یک کمدی آغاز می‌شود، اما وقتی ‌که زمان خولیو برای حل مشکلاتش رو به اتمام می‌گذارد، به‌تدریج تبدیل به درامی غم‌انگیز می‌شود. این اثر یکی از بهترین فیلم‌های خاویر باردم است که «ورایتی» (Variety) و «هالیوود ریپورتر» (Hollywood Reporter) درباره‌اش گفته‌اند: «با توجه به موضوع نسبتا سنگین آن بسیار سرگرم کننده است» و فیلم‌نامه‌ی صریح، بازیگردانی و میزانسن آن را تحسین کردند.

    ۱. جایی برای پیرمردها نیست (No Country for Old Men)

    ۱. جایی برای پیرمردها نیست (No Country for Old Men)

    • کارگردان: جوئل کوئن
    • بازیگران: تامی لی جونز، خاویر باردم، جاش برولین
    • سال انتشار: ۲۰۰۷
    • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۳ از ۱۰۰
    • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰

    و اما می‌رسیم به شاه نقش این بازیگر توانا و کارکشته که به خاطر اجرای فوق‌العاده‌ و پر از جزئیاتش در آن برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. او با بازی قدرتمندش در نقش آنتون چیگور یک شرور شاخص سینمایی دیگر را برای تماشاگران خلق کرد. فیلم «جایی برای پیرمردها نیست» یک فیلم وسترن مدرن است که به کارگردانی برادران کوئن در سال ۲۰۰۷ ساخته ‌شد و داستان کلانتری را روایت می‌کند که قصد دستگیری قاتل سریالی خونسردی را دارد که تنها هدفش بازپس‌گیری پولی از شخصی است که آن را به‌ صورت اتفاقی پیدا کرده. البته نمی‌توان از لذت سادیستی‌یی که از کشتن انسان‌های بی‌گناه با اسلحه‌ی پیستولی عجیبش می‌برد چشم‌پوشی کرد. باردم به طرز باور نکردنی در این فیلم وحشتناک وناثیرگذار است و حتی اگر تنها یک بار این فیلم را تماشا کنید، بازی خیره‌ کننده و نگاه‌های میخکوب کننده‌اش را هرگز فراموش نخواهید کرد.

    منبع: movieweb