یک بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون معتقد است: فعالیت در حوزه تهیه و تولید فیلم کوتاه دلیلی جز عشق به این جنس از سینما ندارد.

چارسو پرس: حمید ابراهیمی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون از آن دسته بازیگرانی است که در دوران نوجوانی با عضویت در انجمن سینمای جوانان ایران تجربیاتی در ساخت فیلم کوتاه داشته است و اکنون نیز همچنان در این حوزه به عنوان بازیگر با فیلمسازان جوان همراهی می‌کند.

ابراهیمی درباره علت و دغدغه‌ای که برای قبول پیشنهاد بازی در مقابل دوربین فیلمسازان جوان دارد، گفت: تنها دلیلی که برای حضور در فیلم‌های کوتاه دارم، کمک کردن به جوانان است.
او ادامه داد: من و بسیاری از همکارانم که در فیلم های کوتاه به عنوان بازیگر حضور داریم، قطعا با حضور در آثار سینمایی و تلویزیونی دستمزد بیشتری دریافت می‌کنیم. همه می‌دانیم که فیلمسازان جوان فیلم کوتاه از نظر مالی بودجه زیادی ندارند به همین دلیل بیشتر سعی می‌کنیم تا برای کمک کردن به تولید فیلم کوتاه همراه گروه‌ها باشیم.

این بازیگر افزود: فعالیت در حوزه تهیه و تولید فیلم کوتاه دلیلی جز عشق ندارد. در فیلم کوتاه هم مانند تئاتر بازگشت هزینه و سرمایه وجود ندارد. همانطور که ما از گذشته تاکنون به دلیل عشقی که به تئاتر داریم، برای تولید یک نمایش به صورت شخصی هزینه می‌کنیم، فیلمسازان جوان نیز به عشق فیلم کوتاه هزینه می‌کنند و با وجود تمام سختی‌ها در این زمینه فعال هستند.

حمید ابراهیمی با بیان اینکه بسیاری از سینماگران جوان ما برای کسب رزومه به تولید فیلم کوتاه مشغول هستند تا به سینمای بلند دست پیدا کنند، گفت: فرقی بین سینماگران ما و سینماگران سایر کشورها وجود دارد. در کشورهای دیگر بسیاری از فیلمسازان تنها کارشان ساخت فیلم کوتاه است. در این کشورها فیلم کوتاه یک تخصص به شمار می‌آید و هنرمندانی هستند که سال‌های سال تنها در این عرصه به فعالیت مشغول‌اند و هیچوقت هم به ساختن فیلم بلند فکر نمی‌کنند اما در کشور ما برعکس است. بسیاری از فیلمسازان جوان ما به امید کسب رزومه و ساختن فیلم بلند دست به تولید فیلم کوتاه می‌زنند. در واقع از این مسیر برای تجربه کردن به منظور ساخت فیلم‌های بلند بهره می‌برند.

او افزود: تجربه ساخت فیلم کوتاه برای ساختن فیلم بلند اصلا بد نیست اما این عزیزان باید بدانند که فیلم کوتاه ویژگی‌هایی دارد که در فیلم بلند نیست. اینطور نیست که ما چند فیلم کوتاه بسازیم و به عنوان فیلمساز دست به تولید فیلم بلند بزنیم. فیلم کوتاه دارای شخصیت و ویژگی‌‎های خاص خود است.
این هنرمند با بیان اینکه یکی از پایه‌های اصلی هنر اقتصاد است، عنوان کرد: بخش اقتصادی و مالی در تولید آثار هنری بسیار تاثیرگذار است. وقتی که پول نباشد، قطعا کمیت و کیفیت فیلم‌های کوتاه و بلند تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد؛ به طور مثال گروه سازنده فیلم کوتاه ممکن است برای تولید اثرش نیاز به حضور طولانی مدت یک بازیگر داشته باشد اما به دلیل کمبود بودجه ترجیح می‌دهد تا با کم کردن مدت زمان حضور بازیگر و ضبط تمامی سکانس‌های مرتبط با او در یک روز از نظر مالی صرفه‌جویی کند. این کار قطعا در کیفیت اثر تاثیر می‌گذارد اما با وجود تمام این سختی‌ها ما همچنان شاهد تولید آثار ارزشمند و باکیفیت در این عرصه هستیم که پا به پای تولیدات جهانی پیش می‌روند.
این هنرمند با اشاره به لزوم حمایت از فیلمسازان جوان گفت: برای تولید یک فیلم کوتاه باکیفیت باید از لحاظ اقتصادی به فیلمسازان جوان بها داده شود و در وهله دوم رابطه بین هنرمندان ایرانی با جشنواره‌های بین‌الملل افزایش پیدا کند. خوشبختانه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران این ظرفیت را داراست و باید بیش از پیش برای ارتباط با هنرمندان دیگر کشورها بهره ببرد.
ابراهیمی تصریح کرد: ما باید فیلمسازان جوان و برتر کشور را برای کسب تجربه از هم‌نسلان و همکاران‌شان به جشنواره‌های بین‌المللی بفرستیم. در اصل مساله اقتصاد و ارتباطات بین‌الملل در تولید کمی و کیفی فیلم‌های کوتاه موثر خواهد بود.

این بازیگر با اشاره به اینکه انجمن سینمای جوانان ایران باید از لحاظ مالی و تجهیزات دست هنرمندان را باز بگذارد، گفت: انجمن سینمای جوانان ایران باید در حد امکان تجهیزات ساخت فیلم را به صورت رایگان در اختیار فیلمسازان قرار دهد تا آن‌ها بتوانند راحت‌تر در این حوزه فعالیت کنند.

ابراهیمی در پایان گفت: انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان نقطه تلاقی هنرمندان سراسر کشور باید بیش از پیش از لحاظ اقتصادی و ارتباطات بین‌الملل با بچه ها همراه باشد. این انجمن پایگاه اصلی و امید هنرمندان فیلمساز است و قطعا با همراهی بیشتر می‌تواند در تولید آثار بهتر و حرفه‌ای‌تر نقش به‌سزایی داشته باشد.