جشنواره امسال ونیز، چهره‌های پرحاشیه‌ای را از دنیای سینما به خود جلب کرده است. پیشتر منتقدین فیلم لوک بسون که البته از اتهامات آزار جنسی تبرئه شده را نابود کردند و حالا نوبت به پولانسکی رسیده است و احتمالا به زودی همین بلا بر سر وودی آلن و فیلم جدیدش هم خواهد آمد.

چارسو پرس: «کاخ» پولانسکی که ماجراهای یک هتل اشراف نشین در آستانه شب سال نوی 2000 است، هم اکنون در سایت روتن تومیتوز امتیاز کم سابقه 0% به معنای کاملا بی ارزش را از منتقدان گرفته و حتی امتیاز IMDB آن هم امتیاز پایین 5.5 شده است. منتقد روزنامه بریتانیایی تلگراف، رابین کالین فیلم را بدترین فیلم کارنامه پولانسکی و در حد غذای سگ‌ها نامیده و نوشته:«حتی میکی روک و جان کلیس کمدین هم نمی‌توانند هجوییه پولانسکی در هتلی در آستانه هزاره جدید را نجات دهند که به راحتی بدترین فیلم کارنامه اوست.»

اوون گلیبرمن منتقد ورایتی هم نوشت:«از 1400 نفری که در سالن پر داشتند فیلم را می‌دیدن، در معدود لحظاتی فیلم تنها از شش نفر خنده می‌گرفت. من هرگز سکوتی این چنین مرگبار از نمایش فیلمی که تلاش کرده شما را سرگرم کند نشیده بودم.» او ادامه داد:«هیچ چیز در این فیلم بامزه نیست. پولانسکی مثلا خواسته یک کمدی تجاری بسازد. اما مشکل این است که فیلم تبدیل به استعاره‌ای از جرمی شده که پولانسکی را در این سالها تعقیب کرده. او حتی در نود سالگی، می‌خواهد در «قصر» پسری بد باشد، اما فقط یک فیلمساز بد است!»

دیمون وایز منتقد ددلاین هم در نقد خود نوشت: «باور اینکه همان تیمی که 60 سال پیش کنار هم جمع شدند که «چاقو در آب» را بسازند، یعنی رومن پولانسکی و یژی اسکولیموفسکی حالا مغزهایشان را روی هم گذاشته اند تا «کاخ» را بسازند واقعا سخت است. این فیلم بدترین، بی ذوق‌ترین تمسخری است که از دوران اوج فیلم‌های کمدی جنسی دهه هفتاد بریتانیا تا به حال دیده شده.» او ادامه داده:«در سن 90 سالگی، پولانسکی شاید خودش را با این فیلم که احتمالا هرگز رنگ اکران در هیچ کشور انگلیسی زبانی را هم نخواهد دید، کنسل کرده باشد!»

در نشست خبری این فیلم تهیه کننده ایتالیایی لوکا بارابارسچی احساساتی شد و به انتقاد از سرمایه‌گذاران فرانسوی برای عدم حضور در این فیلم پرداخت و ابراز امیدواری کرد که شاید این فیلم بتواند حداقل در فرانسه به نمایش دربیاید. این کنفرانس در حالی پایان پذیرفت که این تهیه کننده فریاد زد: زنده باد پولانسکی.


منبع: سینما دیلی