انجمن هنرهای نمایشی مازندران فراخوان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر این استان را با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران منتشر کرد که برای نخستین بار در این رویداد بخش نمایش خیابانی هم به صورت رقابتی برگزار می‌شود.

چارسو پرس:  فراخوان سی‌وپنجمین دوره مهم‌ترین رویداد تئاتر مازندران که از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و انجمن هنرهای نمایشی استان برگزار می‌شود با پیشنهاد ۱۲ موضوع از سوی دبیرخانه جشنواره به کراگردانان و گروه‌های نمایشی استان منتشر شد.

طبق فراخوان منتشر شده، گروه‌های نمایشی استان تا ۲۵ مهر فرصت دارند که آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارائه کنند و بازیبینی آثار از روز ۲۹ مهر آغاز می‌شود. ۶ آبان نیز هیئت انتخاب گروه‌های راه یافته به بخش نهایی را معرفی خواهد کرد و زمان برگزاری جشنواره نیز ۲۰ تا ۲۳ آبان تعیین شده است.

در این فراخوان اولویت انتخاب آثار در مرحله بازبینی به نمایش‌هایی داده شده که با توجه به موضوعات و مسائل منطقه و استان با چشم‌انداز جهانی و بهره‌گیری از شیوه‌ها، شگردها و جریانات روز تئاتر جهان در حد فاصل انتهای سی‌وچهارمین تا آغاز سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر مازندران تولید شده باشند و آثار نویسندگان بومی نیز در اولویت است.

دبیرخانه جشنواره برای سی‌وپنجمین دوره این رویداد در عین حال که کارگردان‌ها را برای انتخاب موضوع آزاد گذاشته است، ۱۲ اولویت موضوعی را نیز به کارگردانان پیشنهاد داده که در صورت برخورداری از کیفیت مطلوب فنی و تخصصی و جلب نظر هیئت انتخاب، در اولویت پذیرش قرار می‌گیرند و فقط نمایشنامه‌های ایرانی تایید می‌شوند.

«مهار تورم، رشد تولید» (شعار سال ۱۴۰۲)، «ایثار و شهادت»، «موضوعات دینی با رویکرد اجتماعی و ترجیحا متناسب با مسائل روز جامعه»، «پرداختن به سبک زندگی ایرانی اسلامی»، «نماز»، «عفاف و حجاب»، «دفاع مقدس»، «نگاه خلاقانه به زندگی پساکرونا»، «توجه به اهمیت خانواده»، «رعایت بهداشت» (فردی، روانی و اجتماعی)، «آسیب‌های اجتماعی» و «معرفی هنرمندانه مشاهیر، شخصیت‌ها، قهرمانان و شهدای شاخص استان» محورهای پیشنهاد شده دبیرخانه به کارگردانان تئاتر هستند.

اضافه شدن بخش نمایش خیابانی به جشنواره

رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران از اضافه شدن بخش رقابتی نمایشی خیابانی به این رویداد تئاتری خبر داد و گفت: امسال جشنواره در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی به صورت رقابتی برگزار می‌شود. بخش رقابتی نمایش خیابانی برای نخستین بار به جشنواره تئاتر استان اضافه شده و برگزیدگان این بخش نیز مانند بخش صحنه‌ای به جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر معرفی می‌شوند.

یاسر محمودی افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام شده از سوی اداره کل هنرهای نمایشی و دبیرخانه جشنواره فجر سهمیه خوبی نیز برای بخش نمایش خیابانی در نظر گرفته شده و قرار است بیش از ۲۰ اثر از استان‌ها به این بخش راه یابد که فرصت بسیار خوبی برای دیده شدن توانمندی ها و آثار هنرمندان تئاتر استان در عرصه نمایش خیابانی است.

وی با بیان این‌که طبق شیوه‌نامه برگزاری جشنواره‌های تئاتر استان‌ها از هر کارگردان فقط یک اثر پذیرفته می‌شود، اظهار کرد: آثار بخش رقابتی نمایش خیابانی صرفاً به آثار و نمایشنامه‌ها و طرح و ایده‌های ایرانی اختصاص دارد. اما حضور گونه‌های مختلف نمایشی از جمله فیزیکال، آیینی سنتی، محیطی، خیابانی، هنرهای اجرایی بینارشته‌ای، خارج از صحنه، شورایی، میدانی، تئاتر در فضای باز و ... بلامانع است.

ضرورت افزایش مشارکت هنرمندان تئاتر استان

رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران خاطرنشان کرد: آثار بخش رقابتی جشنواره تئاتر استانی صرفا مختص آثار نمایشی تولید شده هنرمندان استان است که اجرای عمومی آن‌ها به انجام رسیده باشد. ضمن این‌که گروه‌هایی می‌توانند در جشنواره استانی حضور یابند که در فاصله زمانی پایان جشنواره استانی ۱۴۰۱ تا دو هفته پیش از آغاز جشنواره استانی ۱۴۰۲، در بخش تئاتر صحنه‌ای حداقل ۵ نوبت و در بخش تئاتر خیابانی حداقل ۶ نوبت به اجرای عمومی پرداخته باشند.

محمودی افزود: متاسفانه از پایان جشنواره سی‌وچهارم تا کنون حدود ۱۰ اثر نمایشی در استان روی صحنه رفته که آمار بسیار کمی است. حدودا ۴۵ روز تا مهلت ارسال آثار به دبیرخانه باقی مانده است. یعنی با احتساب دو هفته‌ای که باید پیش از آغاز جشنواره اجرای عمومی آثار انجام شده باشد، فقط یک ماه زمان باقی مانده که فرصت کمی است. انتظار داریم هنرمندان تئاتر استان در این مدت باقیمانده عزم خود را برای تولید آثار نمایشی با کیفیت به کار بگیرند تا شاهد برگزاری جشنواره‌ای باکیفیت و آثاری ارزشمند باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به جز گروه‌های نمایشی ثبت نشده فعال، ۶۲ گروه نمایشی دارای مجوز استقرار در مازندران فعال هستند که ظرفیت بالای این استان برای تولید آثار نمایشی را نشان می‌دهند. ضمن این که مازندران همواره یکی از استان‌های شاخص در زمینه تئاتر بوده و انتظار می‌رود هنرمندان تئاتر استان فعال‌تر ظاهر شوند.

هنرمندان متقاضی شرکت در این جشنواره برای دریافت فایل فراخوان و فرم ثبت نام می‌توانند با کلیک روی تصویر زیر، فایل PDF فراخوان را دریافت کنند.