بوسنی و هرزگوین فیلم «گشت و گذار» را برای رقابت اسکار بین‌المللی ۲۰۲۴ انتخاب کرد.

چارسو پرس: اولین فیلم سندیارویچ «مرا به جایی خوب ببر» در سال ۲۰۱۹ جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم روتردام را برای دستاورد هنری استثنایی و قلب سارایوو را در جشنواره فیلم سارایوو از آن خود کرد.

«گشت و گذار» یک فیلم درام به نویسندگی و کارگردانی اونا گونجاک هم به عنوان نماینده بوسنی برای بهترین فیلم بلند بین‌المللی نود و ششمین دوره اسکار معرفی شد. این فیلم محصول مشترک بوسنی و هرزگوین، کرواسی، صربستان، فرانسه، نروژ و قطر است که اولین نمایش جهانی خود را در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم لوکارنو تجربه کرد و با یک جایزه ویژه در بخش رقابتی تجلیل شد. داستان فیلم درباره رابطه ۲ نوجوان دبیرستانی است که خود را برای یک سفر علمی آماده می‌کنند.

پیش از این ژاپن «روزهای عالی» ساخته ویم وندرس کارگردان آلمانی را به عنوان نماینده خود به اسکار معرفی کرده بود. این اقدام بحث‌برانگیز شد زیرا برای نخستین بار ژاپن فیلمی از یک کارگردان غیرژاپنی را انتخاب کرد و از انتخاب انیمیشن تحسین شده «پسر و مرغ‌ماهی‌خوار» هایائو میازاکی سر باز زد.

تاکنون ۱۸ کشور نماینده خود را به اسکار معرفی کرده‌اند که شامل استرالیا، بولیوی، کانادا، شیلی، کلمبیا، کرواسی، استونی، آلمان، ژاپن، هلند، بوسنی هرزگوین، پرو، کره جنوبی، سوییس، تایوان، تاجیکستان، تونس و اوروگوئه می‌شود.