روابط عاشقانه از راه دور شاید برای بسیاری حتی افسانه به نظر آید. اما شاید تعجب کنید که بدانید عده‌ای هنوز عاشق کسی می‌شوند که ساعت‌ها یا شاید به اندازه یک قاره با آن‌ها فاصله دارد. حفظ چنین رابطه‌ای با وجود زندگی‌های پرمشغله‌ای که داریم، بسیار سخت به نظر می‌رسد. و طبیعی است که هالیوود عاشق تولید فیلم درباره روابط عاشقانه از راه دور باشد.

چارسو پرس: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که روابط عاشقانه بسیار پیچیده شده و تقریباً معنای خود را از دست داده است. بسیاری از کسانی که هنوز به رابطه عاشقانه باور دارند، تنها تصویرشان از عشق از سینما و فیلم‌های عاشقانه‌ای که دیده‌اند می‌آید. البته این شامل حال همه نمی‌شود. در همین دوره روابط عاشقانه از راه دور شاید برای بسیاری حتی افسانه به نظر آید. اما شاید تعجب کنید که بدانید عده‌ای هنوز عاشق کسی می‌شوند که ساعت‌ها یا شاید به اندازه یک قاره با آن‌ها فاصله دارد. حفظ چنین رابطه‌ای با وجود زندگی‌های پرمشغله‌ای که داریم، بسیار سخت به نظر می‌رسد. و طبیعی است که هالیوود عاشق تولید فیلم درباره روابط عاشقانه از راه دور باشد. این فیلم‌های حزن‌انگیز و در عین حال صمیمی تلاش کرده‌اند دو سویه یک رابطه عاشقانه از راه دور را با صداقت به تصویر بکشند. ما شخصیت‌ها را در حال انتظار برای تماس‌های تصویری یا شمردن روزها تا زمانی که دیدار میسر شود می‌بینیم و بعد لحظات کشنده تنهایی. می‌بینیم که چطور سعی می‌کنند آتش عشق را زنده نگه دارند تا دوباره کنار هم قرار بگیرند. این فیلم‌ها واقعگرایانه و ویرانگر، روابطی را که سعی می‌کنند با خاطره، کلام محبت‌آمیز و امید به دیدار دوباره پایدار بمانند، به تصویر می‌کشند.

۱۰. «فاصله گرفتن» (Going The Distance)، فیلم درباره روابط عاشقانه از راه دور

۱۰. «فاصله گرفتن» (Going The Distance)، فیلم درباره روابط عاشقانه از راه دور

  • سال اکران: ۲۰۱۰
  • کارگردان: ننت بورستین
  • بازیگران: درو بریمور، جاستین لانگ، چارلی دی، جیسون سودیکیس، کریستینا اپل‌گیت، ران لیوینگستون، کیلی گارنر، لیتون میستر، ناتالی مورالس، جیم گافیگان، کریستین شال
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۵۴ از ۱۰۰

یکی از اصیل‌ترین، بامزه‌ترین و حال‌خوب‌کن‌ترین فیلم‌هایی که روابط عاشقانه از راه دور را به نمایش می‌گذارند، «فاصله گرفتن» با بازی درو بریمور و جاستین لانگ در نقش زوج بی‌نقصی به نام ارین و گرت است. این رابطه‌ای جذاب را در تابستان، زمانی که ارین برای کار به نیویورک آمده است، برقرار می‌کنند. گرت شغلی ثابت در شهر دارد اما ارین باید دوباره به خانه‌اش در سان‌ فرانسیسکو برگردد و اینجاست که واقعیت بین این دو قرار می‌گیرد. آیا آن‌ها می‌توانند با وجود کیلومترها فاصله و مشغله‌های روزانه‌شان رابطه تازه شکل‌گرفته‌شان را حفظ کنند؟ هر دو بازیگر نقش‌های اصلی موفق می‌شوند به یک اندازه به شکلی جذاب رابطه از راه دور را با شوخی‌ها و دل شکستن‌ها حفظ کنند. فیلم با کارگرانی خوبی که دارد، نشان می‌دهد که چطور عشق می‌تواند با تماس‌های تلفنی شبانه و دیدارهای گاه به گاه زنده بماند.

۹. دیوانه وار (Like Crazy)

۹. دیوانه وار (Like Crazy)

  • سال اکران: ۲۰۱۱
  • کارگردان: دریک دورمس
  • بازیگران: آنتون یلچین، فلیسیتی جونز، جنیفر لارنس، الکس کینگستون، چارلی بیولی، فینولا هیوز، کریس مسینا، جیمی توماس کینگ
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۱ از ۱۰۰

پسری امریکایی به نام جیکوب و دختری بریتانیایی به نام آنا در حال تحصیل در کالج در انگلیس عاشق هم می‌شوند. بعد از کالج جیکوب باید به امریکا برگردد و آنا نمی‌تواند ویزای دانشجویی بگیرد، بنابراین رابطه این دو به اجبار به رابطه‌ای در فاصله تبدیل می‌شود. اندوه زمان خداحافظی و سکوت‌های طولانی در زمان فاصله شیمی بسیار جذابی را بین دو شخصیت اصلی به وجود آورده است. فلیستی جونز و آنتون یلچین در نقش‌های خود بی‌نظیرند و هرجا نیاز است ناراحتی و عطش را به خوبی به نمایش می‌گذارند. فیلم به هیچ وجه لوس و فقط حال‌خوب‌کن نیست. در عوض، واقعیت تلخ رابطه عاشقانه از راه دور را به تصویر می‌کشد که برای افراد بدبین و منفی‌نگر گزینه بسیار خوبی برای تماشاست.

۸. جان عزیز (Dear John)

۸. جان عزیز (Dear John)

  • سال اکران: ۲۰۱۰
  • کارگردان: لاسه هالستروم
  • بازیگران: چنینگ تیتوم، آماندا سیفرید، هنری توماس، ریچارد جنکینز
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۲۹ از ۱۰۰

نیکولاس اسپارکس به نوشتن ویران‌کننده‌ترین رمان‌های عاشقانه معروف است و وقتی این قصه‌ها تبدیل به اقتباس سینمایی می‌شوند نه تنها از جنبه عاطفی کتاب نمی‌کاهند بلکه به آن اضافه می‌کنند. البته این ظاهراً با نظر رأی‌دهندگان راتن تومیتوز که به فیلم امتیاز ۲۹ درصدی داده‌اند، مغایرت دارد. قصه فیلم در کارولینای جنوبی می‌گذرد و تصویری عشق و رابطه‌ بین دو نفر که مجبور می‌شوند از هم فاصله بگیرند، به تصویر می‌کشد. جان تایری که نقش‌اش را چنینگ تتوم بازی می‌کند سربازی است که در تعطیلات بهار به مرخصی آمده است و شیفته ساوانا، دختری در شهر زادگاهش می‌شود.

رابطه عاشقانه داغ میان این دو تنها دو هفته طول می‌کشد و وقتی جان مجبور می‌شود به ارتش برگردد، از طریق نامه ادامه پیدا می‌کند. اما حملات یازده سپتامبر فاصله آن‌ها را بیشتر می‌کند. فیلم به خاطر تصویر دردناکی که از عشق به نمایش می‌گذارد، اشک شما را به کرات درمی‌آورد.

۷. بی خواب در سیاتل (Sleepless In Seattle)، فیلم درباره روابط عاشقانه از راه دور

۷. بی خواب در سیاتل (Sleepless In Seattle)، فیلم درباره روابط عاشقانه از راه دور

  • سال اکران: ۱۹۹۳
  • کارگردان: نورا افرون
  • بازیگران: تام هنکس، مگ رایان، بیل پولمن، راس مالینگر، روزی اودانل، ویکتور گاربر، ریتا ویلسون، کاری لوول، دیوید هاید پیرس، راب رینر، جان بویلان
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۵ از ۱۰۰

«بی‌خواب در سیاتل» با بازی تام هنکس و مگ رایان، شاه و ملکه کمدی رمانتیک‌های دهه‌ ۱۹۹۰، کلاسیک دیگری است که هنوز طرفداران خودش را دارد. فیلم با ارجاعی به کلاسیک محصول ۱۹۵۷ «رابطه به‌یادماندنی» (Affair to Remember) داستان سم بالدوین، مردی پا به سن گذاشته که همسرش را از دست داده و با پسرش جونا زندگی جمع و جوری در سیاتل دارد، روایت می‌کند. جان هشت ساله که نگران غم و اندوه پدرش است، با یک برنامه گفت‌وگومحور رادیویی تماس می‌گیرد و پدرش را مجبور می‌کند با مجری برنامه حرف بزند و بگوید که به دنبال رابطه‌ای عاطفی است.

آنی رید، خبرنگار روزنامه سان در بالتیمور، این گفت‌وگو را می‌شنود و با اینکه نامزد دارد، احساس می‌کند که چیزی در زندگی‌اش کم است. او به سم نامه می‌نویسد و از او می‌خواهد در روز ولنتاین در ساختمان ایمپایر استیت با او ملاقات کند. این درام عاشقانه بسیار زیبا به کارگردانی نورا افرون که استاد فیلم‌های عاشقانه این چنینی است، به یاد ما می‌آورد که اگر دو نفر قرار باشد به هم برسند، در نهایت بالاخره می‌رسند، البته شاید فقط در دنیای سینما.

۶. دفترچه خاطرات (The Notebook)

۶. دفترچه خاطرات (The Notebook)

  • سال اکران: ۲۰۰۴
  • کارگردان: نیک کاساوتیس
  • بازیگران: رایان گاسلینگ، ریچل مک‌آدامز، جیمز گارنر، جنا رولندز، جوآن آلن، جیمز مارسدن، هدر والکوئیست
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۵۴ از ۱۰۰

نوآ نه خانواده ثروتمندی دارد و نه جاه‌طلبی و آرزوهای بزرگی، اما از لحظه‌ای که الی را دیده است عاشق او شده است. اما رابطه عاشقانه داغ این دو به خاطر هنجاری جامعه و تفاوت‌هایشان به شکل تراژیکی از بین می‌رود و همین‌طور بهشت کوچکی که برای هم ساخته بودند. این داستانی است که دوک هر روز برای خانم همیلتون از یک دفترچه قدیمی می‌خواند. اگر فیلم را دیده باشید در پایان متوجه حقیقت تلخی می‌شود که شما را در هم می‌شکند.

بسیاری فیلم را لوس و سطحی می‌دانند اما رایان گاسلینگ و ریچل مک‌آدامز موفق شده‌اند نقش زوج عاشقی را که در دهه ۱۹۴۰ عاشق هم می‌شوند و خیلی زود از هم جدا می‌افتند و به سختی می‌توانند رابطه‌شان را حفظ کنند، خوب بازی کرده‌اند و این ملودرام را برای طرفداران رابطه رمانتیک تبدیل به کلاسیکی به‌یادماندنی کرده‌اند. شاید اگر خیلی طرفدار عشق گریه‌آور نباشید، این فیلم برای شما مناسب نباشد.

۵. ایمیل داری (You’ve Got Mail)، فیلم درباره رابطه عاشقانه از راه دور

۵. ایمیل داری (You’ve Got Mail)، فیلم درباره رابطه عاشقانه از راه دور

  • سال اکران: ۱۹۹۸
  • کارگردان: نورا افرون
  • بازیگران: تام هنکس، مگ رایان، گرگ کینر، پارکر پوزی، جین استاپلتون، استیو زان، دیو چاپله، دابنی کلمن، هتر برنس، کریس مسینا، کارا سیمور، دبورا راش، هالی هرش
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۰ از ۱۰۰

باز هم کمدی رمانتیک موفق دیگری از نورا افرون درباره رابطه‌ای عاشقانه که از راه دور شکل می‌گیرد و مثل تمام آثار این نویسنده و کارگران شاید رؤیایی به نظر آید ولی در عین حال واقعی، دردناک و دلگرم‌کننده است. افرون هم در «وقتی هری با سالی ملاقات کرد…» (When Harry Met Sally) این کار را می‌کند، و بعد در «بی‌خواب در سیاتل» از قضا هر دو با بازیگر محبوبش مگ رایان، با شخصیت‌هایی که زندگی‌هاشان به طریقی ناشناخته به هم گره می‌خورد. مثلاً در «ایمیل داری» که داستانش پیش از دوره دسترسی گسترده به اینترنت شکل گرفته است، گره خوردن دو شخصیت از طریق لمس کلیدهای کیبورد کامپیوتر اتفاق می‌افتد. کاتلین و جو با بازی مگ رایان و تام هنکس که دوباره بعد از «بی‌خواب در سیاتل» در کنار هم قرار گرفته‌اند، از طریق یک وبسایت دوستیابی آنلاین با هم آشنا می‌شوند. آن‌ها پیام‌های گرم و رندانه‌ای از این طریق با هم رد و بدل می‌کنند، بی آنکه هویت‌ واقعی‌شان را برای هم آشکار کنند، و کم کم بی آنکه یکدیگر را دیده باشند به روح هم علاقه‌مند می‌شوند.

در نهایت وقتی تصمیم می‌گیرند با هم ملاقات کنند، جو متوجه می‌شود که کاتلین صاحب کتابفروشی کوچک همان خیابانی است که او و خانواده ثروتمندش یک فروشگاه زنجیره‌ای کتاب و لوازم التحریر را روبه‌روی آن افتتاح کرده‌اند و رقیب هم به حساب می‌آیند. مگ رایان و تام هنکس هر دو در نقش‌هایشان بی‌نهایت جذابند. آن‌ها در سطحی فراتر از جسم با هم ارتباط برقرار می‌کنند، بی آنکه بدانند در دنیای واقعی دشمن خونی هم هستند. خوشبختانه افرون کاری می‌کند که این دشمنی در واقعیت به عشق تبدیل شود.

۴. ده هزار کیلومتر (۱۰,۰۰۰ KM)

۴. ده هزار کیلومتر (۱۰,۰۰۰ KM)

  • سال اکران: ۲۰۱۴
  • کارگردان: کارلوس مارکس-مارست
  • بازیگران: ناتالیا تنا، داوید برداگر
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۵ از ۱۰۰

این فیلم اسپانیایی که عمدتاً در دو آپارتمان جدا از هم با فاصله‌ای زیاد و بازی تنها دو بازیگر اتفاق می‌افتد، از آن فیلم‌های گریه‌آور فوق احساسی است. آلکس و سرگی در بارسلونا زندگی می‌کنند، اما وقتی یک موقعیت شغلی خوب در لس آنجلس برای آلکس فراهم می‌شود، او تصمیم می‌گیرد آن را بپذیرد و به لس آنجلس نقل مکان کند. و سرگی در اسپانیا می‌ماند. این دو تصمیم می‌گیرد با پیغام‌ها و تماس‌های تصویری مداوم حالا رابطه عاشقانه از راه دورشان را حفظ کند.

با تماس‌های تصویری‌ای که سعی می‌کند کیلومترها فاصله را از میان بردارد، این کمدی درام گیرا و جمع و جور فیلمبرداری بسیار خوبی دارد. تصاویر این دو در حالی که امور روزانه‌شان را انجام می‌دهند و در عین حال از طریق لپ‌تاپ با هم ارتباط دارند، نشان می‌دهد که عشق واقعی حتی در فاصله هم زنده می‌ماند. خلاصه اینکه، «ده هزار کیلومتر» برای طرفداران احساسات داغ فیلم خوبی است.

۳. همسر ژاپنی (The Japanese Wife)

۳. همسر ژاپنی (The Japanese Wife)

  • سال اکران: ۲۰۱۰
  • کارگردان: آپارنا سن
  • بازیگران: راهول بس، رایما سن، موشومی چاترجی، چیگوسا تاکاکو
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۱ از ۱۰۰

این فیلم عاشقانه محصول هند و ژاپن داستان نهاموی شاتارجی و میاجی دو دوستی را روایت می‌کند که از طریق نامه‌نگاری با هم ارتباط عمیقی برقرار می‌کنند. این دو که می‌دانند دیدار حضوری‌شان غیرممکن است، تصمیم می‌گیرند با سوگند یاد کردن از طریق نامه با هم ازدواج کنند. آن‌ها با تکیه بر یک تکه کاغذ و کلام به هم وصل می‌شوند اما در فاصله عشقشان را بدون صمیمیت لازم برای یک رابطه پرورش می‌دهند. اما وقتی سرطان میاجی پیشرفت می‌کند و یک بیوه جوان و پسرش به خانه نهاموی می‌آیند، اوضاع سخت و پیچیده می‌شود. «همسر ژاپنی» پایان بسیار غم‌انگیزی دارد اما تصویر ملموسی که از عشقی ناممکن به نمایش می‌گذارد، آن را تبدیل به فیلمی پرکشش می‌کند.

۲. تاوان (Atonement)، فیلم درباره روابط عاشقانه از راه دور

۲. تاوان (Atonement)، فیلم درباره روابط عاشقانه از راه دور

  • سال اکران: ۲۰۰۷
  • کارگردان: جو رایت
  • بازیگران: جیمز مک‌آووی، کیرا نایتلی، سورشا رونان، ونسا ردگریو، رامالا گری، بندیکت کامبربچ، پاتریک کندی، نیل مسکل، برانسن وب، جان نورمینگتون، تیلی واسبرگ
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۳ از ۱۰۰

بدون شک «تاوان» یکی از زیباترین فیلم‌های عاشقانه‌ تاریخی است که تا به حال ساخته شده است. این فیلم که بر اساس رمانی به همین نام نوشته ایان مک‌ایوان در سال ۲۰۰۱ ساخته شد، در دوران جنگ جهانی دوم می‌گذرد و داستان دختر جوانی را روایت می‌کند که شاهد یک رابطه عاشقانه ممنوعه بین رابی و سیسیلیاست و باعث جدایی آن‌ها می‌شود. بریونی این دخترک که نویسنده است، بعد از آنکه متوجه رابطه عاشقانه او با خواهرش می‌شود، رابی را متهم به جرمی می‌کند که مرتکب نشده است. این کار همه چیز را پیچیده می‌کند و باعث می‌شود رابی به زندان بیفتد. سال‌ها می‌گذرد و رابی و سیسیلیا تلاش می‌کنند از طریق نامه در بحبوحه جنگی که ملت‌ها را از هم جدا کرده است، ارتباطشان را حفظ کنند. این فیلم نشان می‌دهد که چگونه عشق میان دو نفر می‌توان آن‌قدر سرسخت و مصر باشد که حتی طی گرد زمان و اشتباه هم نتواند آن را از بین ببرد.

۱. شب ها و آخرهفته ها (Nights and Weekends)

۱. شب ها و آخرهفته ها (Nights and Weekends)

  • سال اکران: ۲۰۰۸
  • کارگردان: جو سوانبرگ، گرتا گرویگ
  • بازیگران: جو سوانبرگ، گرتا گرویگ، جی دپلاس
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۵ از ۱۰۰

گرتا گرویگ و جو سوانبرگ این فیلم زیبای مستقل را با هم نوشته و کارگردانی کرده‌اند. فیلم درباره دو نفر است که اندوه رابطه عاشقانه از راه دور را تجربه می‌کنند. متی و جیمز عاشق هم‌اند اما یکی در نیویورک زندگی می‌کند و دیگری در شیکاگو. تنها چیزی که این دو را به هم وصل می‌کند، دیدارهای آخر هفته و تماس‌های تلفنی شبانه است. اما آیا این برای عطشی که به واسطه فاصله زیاد بین دو نفر که حتی دوست ندارند ثانیه‌ای از هم دور باشند، کافی است؟

«شب‌ها و آخر هفته‌ها» واقعگرایانه‌ترین فیلم درباره روابط عاشقانه از را دور است، چراکه اندوه، زشتی و عطشی را که با خود به همراه دارد، به تصویر می‌کشد. این فیلم با اشاره به اینکه یک رابطه عاشقانه برای آنکه عملی شود به چه نیاز دارد، هر لحظه‌ای را که متی و جیمز با هم می‌گذرانند، ارج می‌دهد، نه لحظاتی را کنار هم نیستند. و شاید همین است که آن‌قدر لطیف و زیباست که می‌تواند خاطره بسازد.

///.


منبع: دیجی‌مگ