«رستاخیزهای ماتریکس» محصول ۲۰۲۱ یک شکست بود. این فیلم در نتیجه تلاش یکی از دو خالق فرنچایز برای ادامه این مجموعه ساخته شد، طرفدارانش را از کمدی نابجایش حیرت‌زده کرد، از تغییر در مورفیوس ناراحت کرد و از پایان دیزنی‌وارش ناامید کرد. بدین ترتیب با کسب امتیاز ۵.۷ از ۱۰ در IMDb، چهارمین فیلم از این سه‌گانه، منطقی به نظر می‌رسد چهارمین فیلم از این سه‌گانه «رستاخیزهای ماتریکس» جایی در این فرنچایز محبوب و قوی نداشته باشد.

چارسو پرس: «ماتریکس» (Matrix) اولین بار با اکران در سال ۱۹۹۹ طرفداران را مسحور خود کرد و تحولی را در سینما و البته نگاه مردم جهان به بازی زندگی به وجود آورد. «ماتریکس» برادران واچوفسکی که حالا یکی‌شان خواهر واچوفسکی است، با دنباله‌های خود «بارگذاری مجدد ماتریکس» (Matrix: Reloaded) و «انقلاب‌های ماتریکس» (Matrix: Revolutions) در سال ۲۰۰۳ مخاطبان را گیج و مبهوت کرد. در حالی که بسیاری از دنباله‌های فیلم و تلاش‌های اضافی انتقاد می‌کردند، بسیاری از علاقه‌مندان، «سه‌گانه ماتریکس» را سفری دوست‌داشتنی و در نهایت موفقیت‌آمیز به ژانرهای فراموش‌شده سایبرپانک و تک‌نوآر می‌دانستند.

با توجه به پیامد ناامیدکننده «رستاخیزهای ماتریکس» (The Matrix: Resurrections) که طرفداران دیرینه ماتریکس را بر آن داشت از این فرنچایز دست بکشند، شایعه‌ای وجود دارد که یک دنباله دیگر، که در حال حاضر به طور آزمایشی آن را «ماتریکس ۵»می‌نامیم- در مرحله بازنگری فیلمنامه پیش از تولید است. اگر چنین باشدچه زمانی این اتفاق خواهد افتاد؟ طرح داستان چه خواهد بود؟ بیایید دانسته‌ها و ناداسته‌هایمان درباره قسمت پنجم احتمالی ماتریکس را بررسی کنیم.

شکست «رستاخیزهای ماتریکس»

آیا فیلم «ماتریکس ۵» ساخته خواهد شد؟

«رستاخیزهای ماتریکس» محصول ۲۰۲۱ یک شکست بود. این فیلم در نتیجه تلاش یکی از دو خالق فرنچایز برای ادامه این مجموعه ساخته شد، طرفدارانش را از کمدی نابجایش حیرت‌زده کرد، از تغییر در مورفیوس ناراحت کرد و از پایان دیزنی‌وارش ناامید کرد. بدین ترتیب با کسب امتیاز ۵.۷ از ۱۰ در IMDb، چهارمین فیلم از این سه‌گانه، منطقی به نظر می‌رسد چهارمین فیلم از این سه‌گانه «رستاخیزهای ماتریکس» جایی در این فرنچایز محبوب و قوی نداشته باشد.

مشکل «رستاخیزها» این بود که زمان زیادی از سه‌گانه اصلی گذشته بود، هواداران انتظارات بسیار بیشتری داشتند و تنها یکی از نیمه‌های خلاق تیم اصلی برای ساخت این قسمت بازگشت: لانا واچوفسکی. او تلاش کرد تا تقریباً بیست سال پس از قسمت اصلی کل جهان ایجاد شده توسط او و خواهرش را زنده کند، اما متأسفانه جواب نداد. بدتر از همه، عمل جراحی تغییر جنسیت که توسط لانا (لاری سابق) انجام شد، منجر به پراکنده شدن بسیاری از پیروان سابق و در عین حال بسته‌ذهن ماتریکس شد.

آیا «ماتریکس ۵» ساخته می‌شود؟

آیا فیلم «ماتریکس ۵» ساخته خواهد شد؟

ماتریکس ۵ هرگز وجود نخواهد داشت! یعنی سینماروها واقعاً این‌قدر مطمئن هستند؟ آن‌ها که کورکورانه طرفدار «رستاخیزهای ماتریکس» هستند و همین‌طور طرفداران ژانر علمی تخیلی می‌گویند که ساخت قسمت چهارم بسیار غیرمنتظره بود. با پایان خاص و قطعی اولین سه‌گانه ماتریکس این‌طور نبود که مخاطبان بتوانند پیش‌بینی کنند قسمت چهارمی هم وجود خواهد داشت؛ هیچ کس چنین فکری نمی‌کرد! و در حال حاضر، منطقی است که به این نتیجه برسیم که استودیو شاید منتظر بوده که ببیند بازخورد نسبت به «رستاخیزهای ماتریکس» چه خواهد بود، یا بهتر است بگوییم منتظر بودند ببینند آیا فیلم جدید در گیشه شکست خواهد خورد یا نه و بعد تصمیم بگیرد که قسمت پنجم را هم بسازد.

وقتی «ماتریکس ۵» را در گوگل جست‌جو می‌کنی اطلاعاتی که به دست می‌آید این است که قسمت پنجم ساخته خواهد شد و کارگردانش لانا واچوفسکی خواهد بود و کیانو ریوز، کری-آن ماس، و یحیی عبدالمالین سوم هم بازیگرانش. هیچ اشاره‌ای به سال ساخت فیلم و شرکت تولید آن نشده است اما این لغزش وب جهانی ثابت می‌کند که برادران وارنر حداقل احتمالاً فاز اول قسنت پنجم را آغاز کرده است.

خط داستانی قسمت پنجم چه خواهد بود؟

آیا فیلم «ماتریکس ۵» ساخته خواهد شد؟

اگر طرفداران متعصب مصرف قرص قرمز را انتخاب کنند و ماتریکس واقعاً برنامه‌هایی برای پنچگانه شده داشته باشد، این چه چیزی را می‌رساند؟ با توجه به اینکه خط داستانی اصلی دوباره تمرکزش را روی آن فرد برگزیده، یعنی نیو، گذاشته، اما با چند تغییر جذاب دیگر مرتبط با اینکه چگونه و چرا نئو دوباره در ماتریکس گرفتار شده است، همین می‌تواند موضوع قسمت پنجم باشد.

اگرچه پاسخ آشکار به این پرسش می‌تواند این باشد که نئو آن آزمون سخت را زمانی که باید خودش باید به پایان می‌رسید، تحمل کرد – شاید این‌قدر هم همه چیز طبق برنامه پیش نرفته باشد. اما نئو جان سالم به در برد، اما به کمک هوش مصنوعی که ترینیتی و نئو را دوباره به هم پیوند داد. آیا نئو خیلی آسان به دست ماشین «جدید» مورفیوس آزاد نشد؟ آیا مورفئوس کاملاً متفاوت از سه‌گانه اصلی ظاهر نشد؟ چگونه نئو از دست یک مأمور اسمیت کاملاً متفاوت که در صنایع متاکورتکس به سرش شلیک کرد جان سالم به در برد؟ او به یکباره دوباره در مطب روانشناس ظاهر شد – چرا؟ آیا قرار است همه این سرنخ‌ها در قسمت پنجم به نتیجه‌ای برسد؟

اگر همه چیز تا این لحظه توهمی بیش نبوده باشد چه؟ اگر نئو درون یک رؤیا در رؤیا بوده باشد چه؟ یک فرضیه کاملاً شگفت‌انگیز این است که «ماتریکس: رستاخیزها» هرگز اتفاق نیفتاده است و این صرفاً تمرینی در آزمایش‌های جدید جذب انرژی ماشین‌ها بوده است! می‌توان به راحتی پایان «رستاخیزها» را تجسم کرد که در آن ترینیتی و نئو با هم، دست در دست یکدیگر، بر فراز آسمانی زیبا و مصنوعی پرواز می‌کنند.

شاید هیچ کدام این‌ها اتفاق نیفتاده است! شاید معمار آواتار جدیدی برای قرار دادن خودش در دنیای ماشین ایجاد کرده بود، به نام روانشناس، تا نئو را به یک چرخ موش جدید برای تولید انرژی هدایت کند. این در بطن خود داستان تا حد زیادی پذیرفته شده است، و هر چقدر هم که ممکن است مضحک به نظر برسد، برادران وارنر و واچوفسکی‌ها کاملاً مشتاق‌اند داستان‌های شگفت‌انگیزی را که هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌ها را پیش‌بینی کند، بسازند و در این کار مهارت دارند. کاملاً مایل و ماهر هستند. باید دید آیا یک بار دیگر برای قسمت پنجم این کار را می‌کنند یا نه.

///.


منبع: دیجی‌مگ